צילום: Euro NCAP (צילום: ספורט 5)
צילום: Euro NCAP|צילום: ספורט 5
דאצ`יה ביגסטר - לא הצליח להרשים וזכה לציונים דומים לדאסטר עליו הוא (צילום: ספורט 5)
דאצ`יה ביגסטר - לא הצליח להרשים וזכה לציונים דומים לדאסטר עליו הוא מבוסס|צילום: ספורט 5

בעולם מוערכים שני מבחני ריסוק, זה האמריקאי (בעיקר ה-IIHS - Insurance Institute for Highway Safety) וזה האירופאי – Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) שגם מרבה לבחון דגמים סינים הנפוצים יותר ביבשת הישנה ורלוונטיים לשוק הרווי שלנו.

כעת, פרסם הארגון האירופאי תוצאות מבחני ריסוק ל-12 דגמים חדשים ועוד 3 גרסאות של דגמים שנבחנו בעבר, מביניהם, ולשם הדוגמה, דגם אירופאי אחד הסתפק ב-3 כוכבים בלבד, 5 דגמים אירופאיים הסתפקו ב-4 כוכבים, דגם קוריאני אחד עם ציון של 4 כוכבים גם כן או 5 עם חבילת בטיחות, ואילו שתי הסיניות שנבחנו בסבב הנוכחי קיבלו 5 כוכבים... מופתעים? להלן התוצאות המלאות:

3 כוכבים
הג`יפון הגדול דאצ`יה ביגסטר, המבוסס על הדאסטר, לא נהנה מציוניו של האח הקטן, שכן הם השליכו באופן ישיר על הביגסטר לצד מבחנים נוספים שערך ארגון הבטיחות. ציוניו עומדים על 70% בהגנה מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 60% בהגנה על משתמשי הדרך ו-57% בסעיף מערכות הבטיחות.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

רנו 4 אי-טק, מבוססת על ה-5 אי-טק ובהתאם גם ציוני המשנה דומים (צילום: ספורט 5)
רנו 4 אי-טק, מבוססת על ה-5 אי-טק ובהתאם גם ציוני המשנה דומים|צילום: ספורט 5
4 כוכבים
פיג`ו 3008, פיג`ו 5008 ואופל גרנדלנד – השלישייה קיבלה ציונים זהים והסתפקו ב-4 כוכבים. הדגם הנבחן היה ה-3008 שהשליך על ציוני השאר (ב-5008 ביצעו מבחנים נוספים להשלמת התמונה) – 82% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 79% בהגנה על משתמשי הדרך ורק 62% בסעיף מערכות הבטיחות וזאת מאחר ואין התרעת שכחת ילדים ואין ניטור הסחת דעת נהג, מה שמנע מהדגמים את הכוכב החמישי.

גם רנו 4 אי-טק, החשמלית רטרו החדשה, קיבלה ציון של 4 כוכבים בלבד על בסיס רנו 5 אי-טק ומבחני 2024. ציוניה עומדים על 80% בהגנה מבוגרים וילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל ו-68% בסעיף מערכות הבטיחות. כמו כן, ניסאן מיקרה החשמלית החדשה, המבוססת גם היא על רנו 5, ככל הנראה תקבל ציונים דומים ביום בו תיבחן.
קיה EV3 - מכונית השנה בעולם 2025 - נבחנה פעמיים (צילום: ספורט 5)
קיה EV3 - מכונית השנה בעולם 2025 - נבחנה פעמיים|צילום: ספורט 5
פולקסווגן טרנספורטר הסתפק גם הוא ב-4 כוכבים, כאשר הדגם הנבחן היה אחיו התאום – פורד טורנאו קסטום (כולל החשמלי) במבחן מחודש (3 כוכבים במבחן של מאי 2024) עם עדכון מערכות הבטיחות, וציוניו הותאמו גם לטרנספורטר – 86% בהגנה על מבוגרים וילדים, 79% בהגנה על משתמשי הדרך ו-66% בסעיף מערכות הבטיחות.

מכונית השנה בעולם 2025, קיה EV3, נבחנה באופן כפול, פעם אחת עם מערך בסיסי של מערכות בטיחות, אז קיבלה 4 כוכבים וציוני משנה של 83% בהגנה מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 77% בהגנה על משתמשי הדרך ו-67% בסעיף מערכות הבטיחות.


טסלה מודל 3 - ציונים גבוהים (צילום: ספורט 5)
טסלה מודל 3 - ציונים גבוהים|צילום: ספורט 5
5 כוכבים
בפעם השנייה בה נבחנה ה-EV3 עם מערך בטיחות מקיף יותר, מה שתרם לשיפור הציון בסעיף זה מ-67% ל-78% והקנה לה את הכוכב החמישי, זאת לצד שיפור של 1% בציון ההגנה על משתמשי הדרך.

כדי להציל את כבודם של הדגמים האירופאיים, הגיע פולקסווגן טיירון, הלא גרסת 7 המושבים של הטיגואן החדש, ולא אכזב עם ציון של 5 כוכבים – 87% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 83% בהגנה על משתמשי הדרך ו-80% בסעיף מערכות הבטיחות.

אאודי Q5 קיבל גם הוא את הציון המרבי, אם כי ציוניו נמוכים במעט מהטיירון – 85% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על הילדים, 79% בהגנה על משתמשי הדרך ו-77% בסעיף מערכות הבטיחות.

שני מצטיינים נוספים מגיעים אלינו מסין. הראשון הוא MG S5 EV, ג`יפון קטן וחשמלי שצפוי להגיע ארצה ולמעשה יחליף את ה-ZS EV (שכן הדור החדש עבר להנעה היברידית). ציוני סעיפי המשנה עומדים על 90% מרשימים בהגנה מבוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על משתמשי הדרך ו-78% בסעיף מערכות הבטיחות.

הסינית השנייה היא ווייה Courage, ג`יפון קומפקטי שנמכר גם בגרסה חשמלית מלאה והיא זו שנבחנה וגם תגיע לישראל בחודש הבא. ציוני המשנה עמדו על 90% בהגנה מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על משתמשי הדרך ו-87% מרשימים בסעיף מערכות הבטיחות.
טסלה מודל 3 המחודשת נבחנה גם היא ושחזרה את ההצלחה של הדגם טרום העדכון. ציוני המשנה מרשימים בכל סעיף עם 90% בהגנה מבוגרים, 93% בהגנה על ילדים, 89% בהגנה על משתמשי הדרך ו-87% על מערכות הבטיחות.

כמו כן נבחנה גרסת הפלאג-אין של טויוטה C-HR וציוניה תוקפו על-בסיס מבחני 2024 של ה-C-HR ההיברידי – 85% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 86% בהגנה על משתמשי הדרך ו-79% בסעיף מערכות הבטיחות.

מהלך דומה בוצע עם אאודי A5 פלאג-אין, שנבדקה וציוניה הותאמו על בסיס מבחן 2024 של ה-A5 החדשה – 87% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על משתמשי הדרך ו-77% בסעיף מערכות הבטיחות.