הגבול בין הצגה טובה מאוד להצגה מצוינת הוא די מטושטש. על אף שמאוד נהניתי בהצגת הבכורה של "הנפש הטובה מסצ'ואן", טעם לוואי של החמצה ליווה אותי בצאתי מאולם תיאטרון גשר היפואי. יבגני אריה הוא ללא עוררין אחד מבמאי התיאטרון הגדולים ביותר שידעה ארצנו, ובכל הפקה מחדש הוא תמיד מצליח לברוא תמונות בימתיות מהפנטות ונדירות. מגע הזהב של אריה כבר הולך לפניו. רק מתבקש שהחיבור שלו עם העולם הקברטי והקרקסי של ברטולט ברכט יניב פרי מיוחד במינו ומטריף חושים, וזהו בהחלט אחד החזיונות היותר פרועים ועוצרי הנשימה שיצא לי להיתקל בהם לאחרונה בתיאטרון הישראלי. הבעיה היא שהשואו עצמו הוא כל כך מלהיב ומרהיב עד שהדרמה האנושית העדינה נדחקת לפינה. העיניים והאוזניים מפונקות היטב, אבל מה עם הלב?
המחזה האלגורי והאלמותי של ברכט חוקר את נבכי נפש האדם בניסיון להבין איך זה שרשע וטוב ולו וצדיק ורע לו. האמירות החברתיות הבועטות של הקלאסיקה המודרנית הן על-זמניות וכך גם הביקורת החריפה שברכט מותח עלינו ועל נפשנו. עלילת המחזה ממוקמת בעיר סינית בשם סצ'ואן, בה מתגוררת זונה צעירה וטובת לב בשם שן-טה. ערב אחד מופיעים בסצ'ואן שלושה אלים שמחפשים נואשות נפש טובה אחת שתוכל להצדיק את קיום העולם כולו. צדיק אחד בסדום, אם תרצו. שן-טה היא היחידה מבין תושבי סצ'ואן שמוכנה להלין אותם בביתה, והאלים מעניקים לה בתמורה חנות טבק קטנה. מרגע שזכתה בנכס, מכריה העניים המרודים ושאר עלובי חיים מתחילים לנצל את טוב ליבה ונדיבותה. כדי להגן על עצמה מפני העושקים למיניהם, שן-טה נאלצת להמציא אלטר אגו אסרטיבי בדמות גבר; היא עוטה על עצמה חליפה, מציירת שפם ומציגה עצמה בתור בן דודה שוי-טה, שמגן על האינטרסים שלה בקנאות. כשהיא מתאהבת בטייס מובטל בשם יאנג-סון, העניינים ממש מתחילים להסתבך.
העלילה מסופרת בשפה התיאטרונית האופיינית של ברכט עם אותו אפקט ניכור מפורסם, בו התמונות נקטעות ברגעי שיא כדי להזכיר לנו שאנו צופים בהצגת תיאטרון. ה"כאן ועכשיו" הופך ל"אז ושם" ויוצר ריחוק, שמאפשר לנו לשפוט ולבקר את המתרחש באופן אובייקטיבי ולא באופן רגשי. העניין הוא שכדי ליצור ניכור צריך ליצור הזדהות קודם, וזה מה שקצת מתפספס בתוך כל האריזה המהודרת והבומבסטית של ההפקה. ליבי לא יצא אל שן-טה המתייסרת. נטע שפיגלמן מגלמת אותה במסירות רבה, למרות שהיא זולגת לפאתוס מוגזם לרגעים ובדמות הגבר היא פחות מדויקת, היא בכל זאת נותנת את כל כולה לתפקיד. ועדיין, לא ריחמתי עליה כי לא באמת האמנתי שהיא קיימת. מרוב שבירות מנוכרות ששבות ומזכירות לנו שאנו צופים בהצגת תיאטרון, כמעט בלתי אפשרי לצלול פנימה לתוך עולמם הפנימי של הדמויות. אפילו בסצנה הנוגה בה שן-טה הופכת ראש של בובה לתינוק שברחמה, קשה ללב להתרגש מרוב שהעיניים מוקסמות מיופייה של התמונה התיאטרלית שיצר אריה.
גם הופעות מרשימות במיוחד של אלון פרידמן בדמות מוכר המים ויחזקאל לזרוב כאהובה הטייס של שן-טה, לא ממש תורמות לחוויה הרגשית. פרידמן בתפקיד תזזיתי וסוחף שורף את הבמה בכישרונו הרב ולזרוב מפתיע בקולו העוצמתי בשני שירים שהוא מזמר לתפארת. בנוסף, לזרוב אחראי לכוריאוגרפיה המוצלחת של ההצגה וניכר כי הוא המיומן מכולם בתנועתו המרתקת. מתוך הקאסט מרובה המשתתפים בלטו אלכסנדר סנדרוביץ' הנהדר תמיד בתפקיד הספר, ונועה קולר וקארין סרויה בתפקידים כפולים – כטפילות של שן-טה וכשתי זונות במראה שקורץ לתאומות מלול של "היפה והחנון". הנאמברים שהן מזמרות בסינית ושיר האהבה הפסיכודלי לברכט הם בין הרגעים המכשפים ביותר של ההצגה.
בכלל, המוסיקה הפנטסטית שחיבר אבי בנימין היא חלק משמעותי ודומיננטי מהשואו המפואר. את ההצגה מלווה תזמורת חיה וכמעט לכל צעד על הבמה מתלווה צליל מהכלים השונים שלה. הסאונד של ההצגה כמו הצד הוויזואלי שלה עשויים בצורה מושלמת. התפאורה המבריקה בניצוחה של סטפניה גראורוגקייטה, שכוללת ארגז חול גדול שהופך בהמשך לארגז בוץ, וגם התאורה שעיצב איגור קפוסטין עוזרות להקים לתחיה את חזיונו המפעים של אריה. כמו מנת גורמה במסעדת יוקרה, מצולחתת להפליא, מהסוג שמשתאים מולה בפליאה מרוב יופי ומזילים עליה ריר מרוב שהיא מעוררת את בלוטות הטעם דרך העיניים. כבר מהביס הראשון מזהים את חומרי הגלם משובחים שנבחרו לה בקפידה, אך בכל זאת חסר בה עוד מהתבלין הבסיסי שקוראים לו נשמה. היא עשויה היטב אבל בשורה התחתונה המנה המרהיבה שמגיש השף המהולל יבגני אריה היא הרבה יותר יפה מטעימה. שלא יהיו טעויות, זו הצגה טובה ואולי אפילו טובה מאוד, אבל היעדר הנשמה מונע ממנה להיות יצירת מופת של ממש. עם זאת, בימינו, כשכל כך הרבה הצגות מיותרות רצות מסביב, גם הצגה טובה מאוד זה הישג לא מבוטל בכלל.