הסרט החדש של וודי אלן נפתח בצילום מוזר ומאוד מלאכותי של מטוס חותך את השמיים. בתוכו יושבת הגיבורה, ג'סמין (או ג'נט במקור), ומברברת בשכל לאישה מסכנה ופעורת עיניים על חייה. כאשר השתיים נוחתות והאישה פוגשת את בעלה, הוא שואל אותה לפשר הבלונדינית שצועקת לה שהן צריכות להיפגש. "אין לי מושג מי זו" היא אומרת, "ישבתי לידה במטוס, לא שמעתי משהו אז אמרתי 'מה?' ומאז היא מדברת".
זה לא חדש שהסרטים של אלן הם סרטים דברניים ופטפטניים. האיש אף פעם לא באמת רצה לביים קולנוע, הוא סוג של נגרר לזה. הוא כן רצה לכתוב ספרים והסרטים שלו מושתתים על המילה הכתובה. ביסמין הכחולה עודף הדיבור הזה הוא חלק מהותי מהמרקם של הסרט, אבל זה גם גורם לו להיות סרט שקצת התחרטתי לדעת מי האיש שמופקד עליו.
חרדה בסן פרנסיסקו
ג'סמין נוסעת לאחותה ג'ינג'ר, המתגוררת בסן פרנסיסקו, כדי לחמוק מעברה הניו יורקי. בעלה איננו עוד איתה, אחרי שהתגלה כי מעל בכספים של כל מי שהשקיע בו. את החיים מלאי הפרוות והרהיטים היא צריכה לזנוח על מנת לגלות מה היא יכולה לעשות בעצמה. כן, אי אפשר להתחמק מ"חשמלית ושמה תשוקה" של טנסי וויליאמס, שהדרך היחידה שבה אפשר היה להדגיש יותר שמדובר בטוויסט מודרני למחזה הקלאסי, הייתה אם אלן היה מקריא את הטקסט המקורי ברקע.
כך ממשיך הסרט לשייט בין העבר וההווה. ג'סמין חווה התקפי חרדה וכל הזמנים מתחילים להתערבב לה כדמות, ולנו כצופים. בהחלטה המעניינת ביותר של אלן בבימוי הסרט, כל ההתרחשויות מעורבבות אחת בתוך השנייה, והסרט חוזר לעבר ובלי אזהרה מוקדמת מגיע שוב להווה. הבליל שנוצר נותן לנו גם הצצה מעניינת לדרך שבה ג'סמין חווה את העולם, בין התקף חרדה לאחר, שבה לחיות את החיים שהיו לה ושוב נאלצת להתמודד עם מי שהיא היום. אלן בוחר הפעם שלא להדגיש דבר. סצנות דרמתיות וסצנות קלילות מבוימות כולן בקלילות, נעימות הג'ז שכל כך מזוהות עם הבמאי מתנגנות גם בסצנות הכי כואבות של הדמויות. כך שכל הסרט מקבל אחידות שיכולה להרגיש גם מונוטונית, ואולי זו הייתה הכוונה הראשונית.
"יסמין הכחולה" שואל כיצד אנחנו מוכנים להגדיר את עצמנו, וכיצד החטאים של אחרים מצליחים להגדיר אותנו ואת החיים שלנו. הרצון של אלן לחקור את הדמות הראשית שלו ולהבין אותה הופך את את הסרט למחושב והמעניין ביותר שלו בשנים האחרונות, ומרגיש פחות כמו הלצה שנעשתה בבילוי של אחר הצהריים. אך הקסם של אלן לא עובד תמיד והרבה מהסיטואציות מרגישות מאולצות ופטפטניות. זהו עדיין וודי אלן מחוץ לניו יורק, מחוץ לבועה ולמקום שאותו הוא הכי מבין. באירופה גילינו אלן חנפן, רומנטיקן זקן אשר מתענג על נופים וגופן של שחקניות צעירות. ביסמין הכחולה אנחנו מגלים אלן שלא מצליח להתחבר ולהתכתב עם המקום שבו הוא עובד. ובעקבות זה הסרט מרגיש חסר חן.
המלכה קייט
מלבד קייט בלנשט. כל יתר השחקנים מנסים לשחק כמו בסרט של וודי אלן. זה מודגש מדי ומרגיש נורא מאולץ. ההדגשה של הסרט על דמותה של יסמין מצילה את בלנשט, שיכולה להתחמק מקלישאות המשחק השבלוניות של אלן ולברוח למקום משל עצמה. בלנשט נותנת הופעה כל כך טובה אמוציונלית ועוצמתית, שהיא מרגישה כמעט מנותקת מהסרט שמסביבה. המשחק שלה כל כך טוב עד שהוא גורם לכל מי שסביבה להיראות רע וזאת אולי בעיה בכיוון הטון של הסרט. כך שקייט בלנשט אולי תוכל לקחת את הפסלון המוזהב, אבל היא לחלוטין תהיה הקפטן שהצליח לברוח לפני שהספינה טבעה.
"יסמין הכחולה" הוא הסרט הטוב ביותר של אלן בשנים האחרונות. הוא מעניין, ומעלה שאלות, ויגרום לכם להרהר בו גם ביציאה מהסרט. אבל הוא גם מרגיש כמו הסרט הכי מחושב של אלן בשנים האחרונות. לטוב ולרע.