תקציר הפרקים הקודמים בעולמו של ת׳ור: החיים נפלאים, כיף לשתות, להשתכר ולהיות חסר אחריות באופן מוחלט, אני הולך להיות מלך. אוי לא, אח שלי מניאק. אוי לא, הנה קפטן אמריקה, אני אמור להילחם איתו נגד אח שלי כי הוא מניאק. זהו, אני כבר לא יכול להיות חסר אחריות כי אני מאוהב. סוף.
אז ברוכים הבאים לעולם האפל. הסרט טורח להזכיר לנו (במידה שפספסנו אותו בדבר הקטן הזה...נו, "הנוקמים"), שלוקי הושלח לצינוק והוא כועס מאוד. ויש גם את כריס המסוורת׳, שמאז הסרט הקודם פיתח איזו בגרות משונה ועכשיו הוא כבר לא נער פוחז עם חיבה לאלימות, אלא סתם מישהו שבוהה בחברה שלו מהחלל במשך שנתיים. קוראים לזה סטוקינג ת׳ור, וזאת קצת פדיחה.
הבחורה, אם אתם לא זוכרים, היא נטלי פורטמן. היא הגיעה ללונדון בגלל החבר הפרופסור שלה ובמקרה היא נתקלת בשער שמוביל אותה ממש במקרה למקום שבו נמצא חומר סופר מסוכן שלא ממש גורם לה לסבל, אבל הוא הופך את העור שלה לאדום מדי פעם וזה קצת מלחיץ. יש גם אל רשע שמעוניין להחזיר את העולם לאופל והוא רוצה את החומר האדום כי זה ממש מסוכן. הגיוני.
שלם < סך החלקים
"תור העולם האפל" מציג את אותו גיבור נורדי שרירי שהכרנו לפני שנתיים, רק עם הרבה יותר סיפור רקע ומעט מדי סבלנות. הסרט הראשון בוים בהצלחה רבה על ידי קנת׳ בראנה, שנתן נופך אימתני מצד אחד לעולם האלים וקלילות מרעננת לעולם בני האדם מנגד. השילוב בין הקומדיה והדרמה הפכו את ת'ור לסרט עם המון צ׳ארם והוריד ממנו את תחושת החשיבות העצמית המנופחת. הסרט החדש ניסה ללכת בדרך הזו, אבל התוצאה הרבה פחות מוצלחת. זה הסינדרום המוכר של הרצון להיות גדול, מצחיק, רומנטי ומגניב יותר, אבל השילוב הזה יוצר סלט מאד לא מעורר תיאבון.
רגעי הקומדיה מרגישים מביכים ומאולצים לפרקים. למרות שהסרט כולל שורה של דמויות משנה מעניינות שהיו צריכות לסחוב בקלות את משא העלילה בסרט השני, העלילות שהודבקו להן מטופשות מדי. קייט דנינג, המתמחה, משיגה לעצמה מתמחה משלה. אף אחד לא קורא לו בשמו, שזה כבר קורע. סטלן סקארסגארד, הפרופסור של השניים, מחליט להשתגע ולהתרוצץ עירום בסטונהנג׳. למה? אין סיבה. אבל איש עירום בפומבי זה מצחיק. במיוחד אם הוא שוודי ויודע לנענע.
האיש שהופקד הפעם על ניהול אסגרד הוא במאי טלוויזיה בשם אלן טיילור, שההרפתקאות הקולנועיות הקודמות שלו כוללות את "בגדי המלך החדשים" והוא עושה פה עבודה גרועה. לא בגלל שסצנות האקשן אינן מהנות, הן דווקא כיפיות לאללה. ולא בגלל שהבדיחות כולן כושלות, חלקן אפילו מאוד מצחיק. הוא נופל כי את כל האלמנטים האלה הוא לא מצליח לשלב לעיסה אחידה שתוכל לסחוב את הצופה עד סוף הסרט. ת׳ור מרגיש כמו שלם שקטן מסך חלקיו.
הזנחה פושעת
אני גם מעוניין להאשים את טיילור במה שקרה לתסריט. כי אם אתה רוצה לעשות סרט עצום ומטופש, זו בעיה שלך, אבל לפחות שיהיה הגיוני בתוך עצמו. ניסיתי לתחקר אנשים אחרים כדי לוודא שלא מדובר בבעיה אצלי, אבל באמת שאף אחד לא הצליח להסביר לי את החוקיות של הסרט, שלוקח את תורת הקוואנטים כמילת מפתח להשתוללות חסרת מחשבה. השליש האחרון של הסרט, שהיה יכול להיות טירוף מוחלט וכאותי, הופך מהסיבה הזאת למבולבל ומבלבל מאד.
בכלל, נראה שהסרט סובל מבעיה שגם סרטי הנוקמים הבאים יאלצו כנראה להתמודד עימה: תחושה של אופרת סבון. בגלל שהעולם של מארוול כל כך רחב וכל כך הרבה פרטים מעורבבים אחד בשני, ישנה תמיד הרגשה שפספסנו פרט חשוב כי ניקרנו לרגע באחד מחמשת אלפים הפרקים הקודמים. זה קרה לי כמה פעמים בסרט. סצנות אחרות נועדו לכפר על כך והן חוטאות דווקא בפירוט יתר, כאילו מישהו מנסה בכל להזכיר את עלילות הפרקים הקודמים.
"ת׳ור: העולם האפל" הוא סרט יפה לעין ואתם ממילא תרוצו לצפות בו כי מארוול, אז אין טעם לנסות לשכנע אתכם אחרת. אבל כחוויה מדובר בסרט מבלבל ומפורק מדי, חסר הגיון על גבול ההזנחה הפושעת, וזה לא משהו שאפשר להגיד בדרך כלל על דברים שיוצאים תחת הידיים של מארוול.