הקרב על הצרכן הישראלי מחולל תוצאות מפתיעות בשוק הקמעונאות: בעוד רמי לוי הציגה צמיחה של 6% במכירות ברבעון הראשון של 2025 והגיעה ל-1.85 מיליארד שקל עם רווח נקי של 55 מיליון שקל, שופרסל - הרשת הגדולה ביותר במדינה - ירדה ב-6.8% ל-3.52 מיליארד שקל אך הציגה זינוק של 76.4% ברווח הנקי ל-157 מיליון שקל. המשמעות: פחות לקוחות קונים בשופרסל, אבל הרשת מרוויחה כמעט פי שלושה מרמי לוי.
רשת רמי לוי שיווק השקמה פתחה את 2025 בצמיחה. המכירות ברבעון הראשון עלו ב-6% ל-1.85 מיליארד שקל, לעומת 1.74 מיליארד שקל באותה תקופה אשתקד. הצמיחה הגיעה בעיקר מכך שלקוחות קנו יותר בחנויות הקיימות (עלייה של 2%) ומפתיחת סניף חדש במגדל העמק.
"הציבור מצביע ברגליים בסניפי הרשת", נכתב בהודעה שפרסמה החברה על ידי רמי לוי, מנכ"ל משותף הרשת. לפי ההודעה, הרשת רואה ירידה במחיר הממוצע של מוצר בודד לעומת השנה שעברה, אבל כמות המוצרים שכל לקוח קונה עלתה.
עם זאת, הרווחיות של רמי לוי נפגעה מעט ברבעון. הרשת הרוויחה פחות על כל שקל מכירות - 23.8% לעומת 24.1% באותה תקופה אשתקד. הסיבה: הרשת ספגה עליות מחירים מהספקים, ובמקביל הציעה מבצעים חזקים יותר ללקוחות לקראת הפסח. הרווח הנקי (הכסף שבאמת נשאר בקופה) ירד ל-55 מיליון שקל מ-62 מיליון שקל אשתקד.
למרות זאת, תזרים המזומנים של הרשת זינק ב-54% ל-217 מיליון שקל. לחברה יש כעת קופה גדולה של 1.05 מיליארד שקל במזומן והשקעות, כמעט ללא חובות.
בניגוד לרמי לוי, שופרסל רשמה ירידה במכירות ברבעון הראשון של 2025, זאת למרות רצף העלאות המחירים שנרשמו בענף ועיתוי חג הפסח שתמך במכירות הרבעון. הכנסות החברה ירדו ב-6.8% ל-3.52 מיליארד שקל. הירידה במכירות החנויות הזהות בשופרסל, שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד, הייתה עמוקה יותר - 8.1% והסתכמו ב-3.46 מיליארד שקל. ירידה של 6% נרשמה גם במכירות למטר רבוע שהתכווצו ל-5,969 שקל למטר רבוע.
עם זאת, הירידה במכירות נרשמה במקביל לשיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית ולזינוק של 76.4% ברווח הנקי שהסתכם ב-157 מיליון שקל. הצרכנים שנשארו נאמנים לרשת שילמו מחירים גבוהים יותר, מה שאפשר לשופרסל להגדיל משמעותית את הרווחים למרות פחות מכירות.
בשופרסל הסבירו את הירידה בעובדה שהם מתייעלים. חלק מהתייעלות כוללת טיפול וסגירה של סניפים מפסידים, השקעות בינוי להסבה ולפתיחה של סניפים בפורמט "יוניברס" החדש, שדרוג ומיתוג מחדש של סניפים, סגירת חלק מהסניפים במוצאי שבת, מיקוד הפעילות השיווקית והמסחרית, טרנספורמציה של המותג הפרטי. בנוסף קודמו מהלכים תפעוליים לשיפור רכש סחורות, ציוד ושירותים לוגיסטיים; אופטימיזציה של מלאי; הפחתת אובדני מכירות וצמצום פחת סחורות.
הבדלים באסטרטגיה: מחיר נמוך מול רווחיות גבוהה
הניגוד משקף דרכי פעולה שונות. רמי לוי ממשיכה להתמקד במתן מחירים נמוכים לצרכן, כפי שמתבטא במבצעים חזקים יותר ובפגיעה הנלווית ברווחים. הרשת מתכננת להאיץ את קצב הרחבתה עם 5 סניפי דיסקאונט נוספים ו-13 סניפי פארם במהלך השנה.
יפית אטיאס, מנכ"לית משותפת של רמי לוי, פירטה בהודעת החברה על תוכניות שדרוג טכנולוגי, כולל עגלות חכמות שיקצרו את זמני ההמתנה בקופות ושילוט דיגיטלי שיאפשר לראות מחירים בצורה ברורה יותר.
מנגד, שופרסל נקטה אסטרטגיה של העלאת מחירים כחלק מתהליכי יעילות. מדדי השוואת מחירים מראים התייקרויות משמעותיות במוצרים שונים ברשת לעומת המתחרות. למשל, דגני בוקר של המותג הפרטי התייקרו ב-10%, מעדן חלב יולו עלה ב-17% לעומת 11% ברמי לוי, וקפה נמס טייסטרס צ'ויס זינק ב-20% בעוד שברשתות אחרות המחיר נשאר יציב.
תופעה מעניינת נוספת בשופרסל היא הפערים במחירים בין סוגי החנויות השונות שלה. המחירים בסניפי המהדרין (יש חסד ושערי רווחה) נמוכים באופן קבוע מהסניפים הרגילים. למשל, גביע קוטג' נמכר בשופרסל דיל ב-6.70 שקל לעומת 5.90 שקל בשערי רווחה - הבדל של 13.5%.
כמו כן, מרכך כביסה בדין נמכר בשופרסל דיל ב-24.90 שקל, ואילו ביש חסד ובשערי רווחה הוא נמכר ב-23.90 שקל וב-21.90 שקל בהתאמה.
רמי לוי מתכננת להמשיך בהרחבה עם השקעות בטכנולוגיה חדשה ובפתיחת חנויות. עם הקופה הגדולה שברשותה, החברה גם בוחנת עסקאות גדולות יותר - בשבוע שעבר היא הגישה הצעה לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי כאל.
שופרסל מצדה ממשיכה בתהליכי יעילות, כולל סגירת חנויות מפסידות ושדרוג לפורמט חדש בשם "יוניברס". השאלה היא האם הקו של העלאת מחירים יוכל להימשך בטווח הארוך מול רשתות שמציעות מחירים נמוכים יותר.