שופט בית המשפט לתעבורה בבת-ים אריה זרזבסקי גזר עונש של 9 חודשי עבודות שירות על נהג אוטובוס בן 28 שב-2018 גרם לתאונה קטלנית שהביאה למותו של אופנוען בן 26, עתודאי צה"ל. בגזר הדין קבע השופט כי אף שהנאשם ביצע עבירה חמורה, אי אפשר להתעלם מהרשלנות המשמעותית של המנוח, שנהג במהירות כפולה מהמותר באמצע הכביש. בנוסף לעבודות השירות, רשיונו של הנהג נפסל ל-8 שנים והוטלו עליו מאסר ופסילה על תנאי, קנס של 5,000 שקלים ופיצויים בסך 25,000 שקלים למשפחת המנוח.
התאונה התרחשה כשהנאשם, נהג אוטובוס בחברת "קווים", חסם נתיב כשפנה שמאלה בדרכו למסוף חניון האוטובוסים שליד אוניברסיטת תל אביב והאופנוען, שהגיע במהירות גבוהה, התנגש בו בעוצמה והועף לכביש. כתוצאה מהתאונה סבל האופנוען מחבלה רב מערכתית שהובילה למותו כעבור כשעה.
לאחרונה הורשע הנאשם בעבירה של גרם מוות ברשלנות לאחר שנקבע כי נהג בחוסר זהירות, מבלי לתת זכות קדימה לכלי הרכב בנתיב הנגדי ומבלי לשים לב למתרחש סביבו.
במסגרת הטיעונים לעונש דרשה התביעה מאסר בפועל, פסילה ממושכת ופיצוי למשפחת הנפגע. צוין כי הרשלנות של הנאשם הייתה חמורה במיוחד מאחר שמדובר בנהג מקצועי שהכיר את מקום התאונה וידע שהאוטובוס חוסם את הצומת זמן ממושך. התביעה אף הגישה תצהיר של אבי המנוח, שבו תיאר את הטרגדיה שפקדה את המשפחה ואת מצבה הקשה של אשתו, שעברה התקף לב מסוג "תסמונת הלב השבור".
מטעם ההגנה נטען לעומת זאת כי הרשלנות של הנאשם הייתה נמוכה וכי המנוח נהג במהירות מופרזת ובמרכז הכביש במקום בנתיב עצמו. עוד נטען כי הנאשם היה אחרי שעות ארוכות על הכביש ויש לו רק הרשעת תעבורה אחת קודמת. ההגנה ביקשה לגזור עליו עבודות שירות, להסתפק בכך שהיה בפסילה מאז התאונה ולפסוק פיצוי נמוך למשפחת המנוח, כיוון שהיא כבר מקבלת פיצויים ממשרד הביטחון.
אין עונש שיקל על הכאב
השופט אריה זרזבסקי קבע כי קיפוח חיי אדם בנהיגה רשלנית מחייב עונש של מאסר בפועל אלא אם יש נסיבות חריגות. מתחם העונש עומד על 6 חודשי עבודות שירות עד 6 שנות מאסר בנוסף ל-3 שנות פסילת רישיון לפחות ועונשים נלווים.
במקרה הנוכחי, השופט קבע כי הרשלנות של הנהג הייתה "בדרגה בינונית ומטה". כמו כן, אי אפשר להתעלם מהרשלנות המשמעותית של המנוח, שנהג במהירות של כ-100 קמ"ש במקום שמהירות המותרת בו היא 50 קמ"ש, לא הקפיד על נסיעה בנתיב ולא עשה שום פעולה כדי להימנע מהתאונה.
השופט הוסיף כי יש להתחשב בכך שהנאשם אדם נורמטיבי, לומד הנדסת בניין, קיבל תעודת הצטיינות על עבודתו, הביע צער על התאונה וחווה קשיים בהתמודדות עם הטראומה. "אינני מוצא כי האינטרס הציבורי במקרה זה הינו להטיל על הנאשם מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח", כתב. "מבחינת משפחת המנוח, אין עונש שיקל על כאבם על האובדן של יקירם בתאונה מיותרת".
בסופו של דבר השופט גזר על הנאשם 9 חודשי עבודות שירות, 8 שנות פסילה בניכוי הפסילה שריצה מאז התאונה (כלומר, עוד 4 שנים), 12 חודשי מאסר על תנאי ו-10 חודשי פסילה על תנאי ל-3 שנים, קנס של 5,000 שקלים ו-25 אלף שקלים פיצויים למשפחת המנוח.
ב"כ הנאשם: רונן בן צבי, עורך דין תעבורה
ב"כ המאשימה: לא צוין בגזר הדין
עו"ד פליקס פרטוק עוסק/ת ב- תעבורה
הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל. הוא מכיל מידע כולל ומגוון בתחום המשפט. האתר מופעל באמצעות חברת "פסק דין אתרי משפט בע"מ". המידע מסופק לשירות ציבור הגולשים לשימוש פרטי ולא-מסחרי בלבד. האתר והמידע המופיע בו מוגנים על ידי חוקי זכויות יוצרים של מדינת ישראל, אמנות בינלאומיות וחוקי זכויות יוצרים של מדינות אחרות.