לכמה מכם יצא לאחרונה לחפש את השם שלכם בגוגל? אילו תוצאות קיבלתם? האם תוצאות החיפוש משקפות את הניסיון המקצועי שלכם? מאירות אתכם באור חיובי? האם הן קשורות בקשר ישיר למקור העיסוק שלכם או בכלל מופיע דברים שהם לא בהכרח מוכיחים מה אתם שווים?
בכל חיפוש בגוגל, אנו משאירים עקבות דיגיטליים. עבור מנהלים ובעלי עסקים, אבל גם אם אתם שכירים שמעוניינים להתקדם במקום העבודה- העקבות הללו יכולים להשפיע משמעותית על המוניטין המקצועי והעסקי שלהם.
חברות גדולות כבר מזמן הבינו את חשיבות ה- SEO (Search Engine Optimization) ומשקיעות משאבים רבים כדי לקדם את עצמם באופן אורגני בחיפוש בגוגל. אבל צריך לקחת בחשבון דבר מרכזי אחד: התחום הזה לא שייך רק לחברות גדולות. גם מנהלים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים חייבים להבין את ההשפעה של ה-SEO על המוניטין שלהם, ולקחת בחשבון שזה הדבר ראשון שכל לקוח, עובד או שותף פוטנציאלי יבדוק. לכן, מי שאינו משקיע בניהול מוניטין דיגיטלי, עלול לסכן את מעמדו המקצועי ואת הצלחתו העסקית.
נוכחות דיגיטלית חזקה מאפשרת שליטה על הנרטיב המקצועי שלנו. בניהול מוניטין דיגיטלי אנחנו למעשה אנו קובעים מה אנשים יראו כשהם מחפשים אותנו, אנחנו בונים מותג אישי חזק שפותח דלת להזדמנויות חדשות , הדבר הזה יכול לסייע לנו בגיוס עובדים איכותיים שמחפשים מידע מקדים עלינו כמנהלים, ואף מאפשר ניהול משברים בצורה יעילה, על ידי היערכות מראש למקרים של מידע שלילי. במילים אחרות: אתם קובעים מה אנשים רואים כשמחפשים את שמכם.
כיצד להשפיע על תוצאות החיפוש לטובתכם?
כדי להבטיח שתוצאות החיפוש על שמך יהיו חיוביות ומדויקות, יש ליישם אסטרטגיית SEO יעילה. התחילו בבניית פרופיל מקצועי חזק ברשתות חברתיות כמו לינקדאין המאפשרת פרסום קורות חיים דיגיטליים שיסרקו בחיפוש אודותיכם, שם תוכלו לשלוט על הנרטיב ולצבור קהל עוקבים.
הדבר השני שכדאי לעשות הוא לפרסם מאמרים בבלוגים ובאתרים מקצועיים רלוונטיים בתחומכם. תוכן איכותי ובעל ערך מחזק את התדמית שאנחנו רוצים ליצור וימשוך קישורים מאתרים אחרים מוכרים הנסרקים על ידי גוגל כמו אתרי חדשות למיניהם, יוטיוב ופורטלים שבעליהם משקיעים בקידום האורגני שלהם, מה שיגביר את הרלוונטיות שלכם בתוצאות החיפוש.
הדבר השלישי שכדאי לעשות זה להקפיד על עקביות במיתוג שלכם בכל הפלטפורמות, ואם אפשר- לבנות קהילה פעילה סביבכם בנושאים בהם אתם מתעסקים.
על ידי פעולות יזומות אלו, תוכלו להשפיע באופן משמעותי על התוצאות המוצגות כשמחפשים את שמכם, ולהבטיח שהן ישקפו נאמנה את המומחיות, הידע המקצועי שלכם וההישגים שלכם.
איך מנטרים את המוניטין שלנו?
ישנה חשיבות גבוהה לנטר באופן קבוע את המוניטין המקוון שלכם ולזהות בזמן אמת אזכורים חדשים, ובהמשך אליהם להתאים את האסטרטגיה העסקית שלכם בהתאם, לשם כך ניתן להיעזר בכלים שונים אשר יציפו לכם אזכורים שלכם בו ברגע:
- Google Alerts - כלי חינמי של גוגל המאפשר לכם לקבל התראות לדוא"ל בכל פעם שיש אזכור חדש של ביטוי או מילה מסוימת לפי הגדרתכם ברשת. זהו כלי חינמי וקל לשימוש המאפשר מעקב אחר מגוון רחב של מקורות, אבל רק כאלה שעלו בגוגל.
- Mention - פלטפורמה מקיפה לניטור אזכורים למילים וביטויים שהגדרתם כשהם מוזכרים ברשתות חברתיות, בלוגים, פורומים, חדשות ועוד. הפלטפורמה מספקת גם ניתוח מעמיק של הנתונים, כולל ניתוח סנטימנט (חיובי/שלילי), ומאפשר מעקב אחר מגוון רחב של פלטפורמות, אך חלק מהגרסאות המתקדמות דורשות עלות.
- Brandwatch- פלטפורמה מתקדמת לניתוח נתוני שיח ברשת, המיועדת בעיקר לחברות גדולות. הפלטפורמה סורקת באמצעות אלגוריתמים מתקדמים מיליארדי שיחות ברשת ומציגה לכם תובנות על המותג שלכם, המתחרים שלכם והתעשייה, תוך ניתוח מעמיק של הנתונים, זיהו מגמות וניתוח סנטימנט. זוהי פלטפורמה יקרה מאוד, ולכן בעיקר מתאימה למותגים שהשיח עליהם הוא גדול ורחב מאוד.
- Social Mention- כלי חינמי לניטור אזכורים ברשתות חברתיות על ידי סקירת מילים וביטויים שאתם מעוניינים לעקוב אחריהם במספר רשתות חברתיות. הכלי קל לשימוש, וכאמור חינמי, אך הוא אינו ניתוח מעמיק של הנתונים, ומכסה רק חלק קטן מהרשת.
ההמלצה היא לבחור בין אחד לשני כלים שיתנו לכם כיסוי מקסימלי בשגרה, ובמקרה של משבר או אירוע תקשורתי רחב (לדוג' לקראת הנפקה בבורסה או גיוס משקיעים לסטארטאפ) לבחור בפלטפורמה בתשלום חודשי שתיתן לכם כיסוי רחב וניתוח של התוצאות לתקופה קצובה. במידה ואתם חברה גדולה או מנהלים עם פרופיל תקשורתי גבוה – מומלץ לעשות מנוי שנתי לפלטפורמות כמו Brandwatch במנוי שנתי.
מה לא כדאי לעשות?
קיימים שני סוגי עיקריים של ניהול מוניטין מקוון: לבן ושחור. ניהול מוניטין לבן מתמקד בבנייה פרואקטיבית של נוכחות דיגיטלית חיובית המבוססת על יצירת תוכן איכותי ורלוונטי, שמשרת את הקהל ומעניק ערך אמיתי.
לעומתה, ניהול מוניטין שחור כולל טקטיקות מניפולטיביות שמטרתן להסתיר מידע שלילי או ליצור מידע חיובי באופן מלאכותי. שיטות אלו, המקבילות ל-SEO שחור, עלולות להוביל לתוצאות הרסניות בטווח הארוך, כולל פגיעה במוניטין והחרמת חשבונות ברשתות חברתיות. לכן, חשוב לבחור בדרך הלבנה, אשר תבטיח מוניטין מקוון יציב ואמין לאורך זמן.
לסיכום, ניהול מוניטין דיגיטלי הוא הכרחי בעולם של היום לכולם, ולא רק למותגים וחברות. על ידי הבנת עקרונות ה- SEO ושימוש בכלים הנכונים, תוכלו לשלוט בנרטיב המקוון שלכם ולהבטיח שהרושם הראשוני שאנשים מקבלים עליכם מחיפוש אודותכם ברשת יהיה חיובי, מקצועי ויוביל לתוצאה הרצויה שאליה אתם מצפים.
תמר ציונוב היא יועצת ומנהלת מוניטין לבכירים וחברות, ומנהלת בקהילת מנהלי שיווק מצייצים.