אירועי ה-7.10 ומלחמת "חרבות ברזל" נותנים את אותותיהם בשוק העבודה, ומחלחלים כמובן גם לתהליכי גיוס והשמה של עובדים בכל המשק ובכל התחומים. אם בעבר השאלה החוזרת הייתה "מה התכונה החלשה שלך", הרי שהיום במציאות הביטחונית בישראל, נתקל בשאלות מסוג אחר מתוך רצון של המעסיקים לבחון את החוסן של המועמדים ויכולתם להיות יציבים וגמישים בתוך המציאות הלא יציבה כלל של ימינו.
חברת פתרונות הגיוס ומשאבי האנוש, AGILINA המלווה עסקים ומועמדים בהליכי תעסוקה והתאמת עובדים, עושה סדר וניתוח מעמיק של השאלות החדשות המאפיינות את עידן אי הוודאות- מה השאלות, מה מטרתן ומה התשובה האידאלית.
איך את/ה מתמודד/ת עם לחץ ואי ודאות בזמן משבר?
מטרת השאלה: בשאלה זו המראיין רוצה לבדוק האם תוכל להתמודד עם מצבים של חוסר שליטה, משברים ואי ודאות. יש אנשים שקופאים במצבים כאלה, ויש אחרים שמגיבים ביוזמה ומשנים את דרכי הפעולה שלהם בהתאם למציאות החדשה. ברוב המשרות, מעסיק ירצה לקבל עובדים פעילים, יצירתיים ובעלי גמישות מחשבתית. אולם בתפקידי ניהול, כדאי לענות על שאלה זו ממקום של יוזמה ויצירתיות.
דוגמה לתשובה: "תמיד אנסה לשמור על קור רוח בזמן לחץ ואשתמש באסטרטגיות כמו תיעדוף משימות וניהול זמן נכון. לאחר הבנת המשבר או המצב, אנסה להתמקד ולהציע פתרונות אפשריים במקום להתעכב על הבעיה. במקרה הצורך, אני ארצה להתייעץ עם הצוות כדי למצוא את הדרך הנכונה. מצבי אי ודאות ולחץ מעוררים בי את הצורך לפעול ולהגיע לידי עשייה ופתרון."
האם יש לך תוכנית חלופית או יכולת עבודה מרחוק במידה ויהיו סגרים או איומים ביטחוניים?
מטרת השאלה: שאלה זו בודקת את היכולת להתאים את עצמך למצבי קיצון ולבחון לוגיסטית אפשרות לעבוד במצבים שאינם מאפשרים עבודה שגרתית מהמשרד. חשוב שהמרואיין יפגין ביטחון ביכולתו לתת מענה גם בימים לא שגרתיים.
דוגמה לתשובה: "כן, אני מבין ומוכן לעבודה מרחוק אם יש צורך בכך. מאז מגפת הקורונה מצאתי פתרונות אפשריים, וכמו אז, גם היום אני ערוך עם מערכות תומכות און-ליין וסביבה מאפשרת. בנוסף, אני נוטה להיערך מראש ולהכין גיבוי במקרים של שינויים בלתי צפויים, כך שהעבודה תימשך ותספוג פגיעה מינימלית."
ספר על מקרה שבו התמודדת עם שינוי פתאומי או מצב לא צפוי בעבודה. איך ניהלת את הסיטואציה?
מטרת השאלה: בשאלה זו המראיין רוצה לבדוק את יכולתך להתמודד עם מצבי קיצון וחוסר שליטה על המצב על בסיס ניסיון עבר.
דוגמה לתשובה: "מצבים לא צפויים קורים כל הזמן; זה חלק מהשגרה. במקרה שכזה, אני נוטה לקחת צעד אחורה, לבחון את הדברים מחדש כדי להעריך את המצב, להתייעץ עם הצוות ולזהות את ההשלכות של השינוי, ולהציע דרכי פעולה חלופיות. אני זוכר שבאחד המקרים הצלחנו להתמודד עם השינוי תוך שמירה על לוח זמנים גמיש ומעקב שוטף. לא אגיד שזה היה מצב קל, אבל הצלחנו לעמוד בו בהצלחה."
האם היית צריך לקבל החלטות קשות בתקופה האחרונה בעקבות המצב? איך ניהלת את זה? מה למדת על עצמך ועל היכולות שלך בתקופה הזו?
מטרת השאלה: בשאלה זו רוצים לבדוק התמודדות במצבי משבר וחיבור למציאות, הן מערכתית והן אישית. חשוב להדגיש את הפרטים בתוך הסיטואציה, עד כמה שהיא מורכבת, ולא להתעלם מהם, דבר שיכול לשדר חוסר אמינות.
דוגמה לתשובה: "כן, היו הרבה החלטות ושינויים שנדרשו בתקופה האחרונה בשל המצב הכלכלי והביטחוני. לדוגמה, היינו צריכים להחליט האם לדחות פרויקט חשוב עקב חוסר ודאות כלכלית. לאחר שניתחנו את המצב והבנו שיש סיכון כלכלי, קיבלנו החלטה להשהות את הפרויקט עד שהמצב יתייצב. שיתפתי את כל המעורבים בקבלת ההחלטה בצורה שקופה כדי להבטיח הבנה ותמיכה. אין ספק שזה היה מתסכל, אבל המצב דרש זאת. למדתי שאני מאוד גמיש ויכול להסתגל לשינויים במהירות. גיליתי גם את היכולת שלי לשמור על מוטיבציה בזמנים קשים וליצור דרכים חדשות ויצירתיות להתמודד עם אתגרים, ולא להתקרבן או לקפוא."
האם המצב הנוכחי בישראל משפיע או השפיע עליך באופן אישי או מקצועי?
מטרת השאלה: בשאלה זו רוצים לראות את החיבור שלך למצב ואת יכולת ההכלה, בנוסף לכנות והאותנטיות במתן התשובות
דוגמה לתשובה: "אני לא חושב שיש מישהו שהמצב במדינה לא השפיע עליו. אני משוכנע שכולם מעורבים בצורה כזו או אחרת. יחד עם זאת, אנחנו חיים באזור שבו דברים קורים כל הזמן. אני שמח לגלות שפרודוקטיביות ויוזמה הם חלק מהתכונות שמשרתות אותי בתקופות כאלה."
אם היה לך שק של תכונות שהם אתה, על מה היית מוותר ומוציא מהשק?
מטרת השאלה: כאן חשוב לבחור תכונה אובייקטיבית שלא משפיעה על התפקיד שאליו מתמיינים. זו בעצם גרסה אחרת לשאלה על תכונה שלילית. תמיד לצד השלילי כדאי להדגיש את החיובי ואיך מתמודדים עם הבעיה.
דוגמה לתשובה: "אם הייתי צריך לבחור תכונה אחת לוותר עליה, כנראה הייתי מוותר על הנטייה שלי לפעמים להיות ביקורתי מדי כלפי עצמי. אני שואף תמיד לשיפור, אבל למדתי שהשאיפה הזו צריכה להיות מלווה בסבלנות ואיפוק. אני נאמן מאוד למקום העבודה שלי וקשה לי עם אנשים שמזלזלים בו, אבל אני מבין שלא כולם בעלי אופי וערכים זהים, ואני מנסה להכיל זאת בשנים האחרונות ולהיות נאמן לעצמי. אמינות היא אחד הדברים החשובים לי, ואני פחות סבלני כלפי אנשים לא אמינים."
ספר על מקרה בו ניסית להוביל או השקעת במשהו ונכשלת.
מטרת השאלה: חשוב להראות צד שלא תמיד מצליח, כי כולנו אנושיים ולא תמיד מצליחים, אך להדגיש גם את הצד החיובי בתהליך. לצד הדוגמה של חוסר הצלחה, כדאי לשתף גם את הצד הלומד והמתפתח מכישלון.
דוגמה לתשובה: "ניסיתי להוביל פרויקט חדשני במקום העבודה הקודם, אבל בגלל מגבלות תקציב ומורכבות טכנית לא הצלחנו להשלים אותו בהצלחה. עם זאת, למדתי רבות מהתהליך, במיוחד איך לנהל סיכונים טוב יותר ואיך לזהות בעיות לפני שהן הופכות למכשולים גדולים."
מה יגידו עלייך אנשי הצוות שלך במקום העבודה האחרון שלך?
מטרת השאלה: שאלה זו בודקת דפוסי עבודה ויכולת עבודה בצוות. אם התפקיד שאליו מתמיינים דורש עבודת צוות, יש להדגיש זאת. אם מדובר בתפקיד יחידני, ניתן להדגיש זאת גם בתשובה.
או
"אני מאוד משימתי ואוהב לעבוד על המשימות שלי תוך שמירה על ההוראות ומסגרת התפקיד, יחד עם זאת, אני מאוד מעריך עבודת צוות וחשיבה משותפת עם המנהל שלי."
כיצד תגיב אם יבקשו ממך לעשות דבר מה שאתה לא מאמין בו?
מטרת השאלה: בתשובה הזו ינסו לבדוק את אמות המידה שלך, את הערכים שלך ואת היכולת שלך לעמוד מול גבולות ולחץ סביבתי.
דוגמה לתשובה: "אני אנסה להבין את הסיבה לבקשה ולראות אם אפשר לפתור את זה בצורה אחרת. אם מדובר במשהו שאני באמת לא מאמין בו מבחינה מוסרית או מקצועית, אסביר את העמדה שלי ואציע חלופה שתהיה מקובלת גם עלי וגם על הארגון."