יעל (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), תושבת המרכז, חשבה שקיבלה הצעה חלומית. סוכנות ביטוח שהבטיחה בדיקה חינמית של כל הבטוחים שלה. לאחר הבדיקה הציעה לה החברה לבטל את הביטוח שלה בחברת כלל ולעבור לביטוח במנורה מבטחים אחרת תוך שהיא מצליחה לחסוך 40 אחוז מהתשלום. יעל אישרה, בשמחה.
אלא שיעל עברה ניתוח להסרת גידול במוח, שכוסתה על ידי הפוליסה שלה בכלל. שנה לאחר שעברה למנורה מבטחים, יעל ביקש לממש כיסוי מובטח על הליך רפואי אחר שהיא אמורה לעבור. אז התברר לה שהיא כלל לא מבוטחת במנורה מבטחים. מתברר שמנורה סירבה לבטח אותה בגלל עברה הרפואי. החברה שהציעה את המעבר לחברת ביטוח אחרת כלל לא עדכנה אותה על הסירוב, והיא נותרה ללא כיסוי.
"לצערי, במקרה הזה, מי שגרם למבוטחת הזאת את העוול הזה הוא סוכן ביטוח. רוב הסוכנים ישרים, אבל יש גם רמאים, שלא מהססים לפגוע בלקוחות לטובת בצע כספי, וגם פוגעים בשמם הטוב של רוב הסוכנים שפועלים בצורה ישרה ורק לטובת המבוטחים שלהם," אומרת סוכנת הביטוח נחמה גולדווסר, יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד בלשכת סוכני הביטוח, שהצעירה הייתה לקוחה שלה.
"שאלתי אותה למה לא התייעצה אתי לפני שהחליטה על ביטול הפוליסה בכלל ביטוח, והיא הודתה בפני – 'עשיתי טעות'. הצלחתי להחזיר אותה לכלל ביטוח, אבל עם החרגה לגבי הגידול בראש – שורה תחתונה, היא הפסידה מכל המהלך הזה".
רובינו קיבלנו את ההודעות האלה. "אתה בן 50 ל-60? בין 60 ל-70? תתקשר דחוף. מגיעה לך הוזלה בביטוח". מי הן החברות שרודפות אותנו בשלל סמסים ובמודעות ברשת? על פי גולדווסר, מדובר בעיקר בחברות שמוכרות לידים לסוכני ביטוח, ומתחזות להיות חברות שקשורות לרשויות.
"אנחנו בעד כלכלה חופשית ושוק פתוח, אבל לרשום - רוצה הנחה? תן פרטים - זו הטעיה חמורה", מבהיר גולדווסר. "מדובר בנוכלים שרוצים להתעשר על חשבון הציבור התמים, ובמיוחד זה פוגע בציבור הקשישים, שלא יודעים שפוליסה חדשה פוגעת בהם, כי תביעת ביטוח תלויה בוותק של המבוטח".
שיטה מעולה לרוקן לכם את הפנסיה
ההטעיות האלה לא מתמקדות רק בתחום הבריאות. בתחום החיסכון הפנסיוני הבעיה גדולה אף יותר. אנשים מתפתים לפדות כספי פנסיה, כשהם לא יודעים מראש שהם ישלמו 35% מס מהסכום. הם נדרשים לא פעם לשכר טרחה של מינימום 10%, והפדיון גם יפגע בחייהם כקשישים לאחר צאתם לגימלאות.
בחלק מהמקרים של הטעיית מבוטחים באמצעות הבטחות מפתות להוזלת ביטוחים, מדובר בגורמים מפוקפקים שהקימו עסקים לשם מכירת "לידים" לסוכני ביטוח ולחברות ביטוח. כלומר, הם משיגים את פרטי הלקוחות ("פישינג") באופן מטעה ולעיתים לא חוקי, ומעבירים את הפרטים האלה (לידים) לסוכנים וחברות ביטוח, כדי שימכרו להם ביטוחים שונים.
ואולם, יש מקרים רבים בהם מדובר, כאמור, בסוכני ביטוח ובמוקדנים של חברות ביטוח, שמתקשרים אל לקוחות פוטנציאליים. למרות הפרסומים בעבר בנושא והתרעות הרשויות על השימוש בסמלי המדינה ורשויות כמו משרד האוצר, ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, עדיין אם תחפשו בגוגל את צמד המילים "הר הביטוח" (שהוא אתר חינמי של משרד האוצר לאיתור כל הביטוחים שיש לכם), תמצאו עשרות גופים תחת שם זה, חלקם עדיין מתהדרים בסמלי המדינה ורשויותיה, אף שהדבר אסור בחוק. באותיות הקטנות תגלו שמדובר בסוכנות פרטית. הם כותבים בקטן, שמדובר בסוכנות פרטית.
מודעות אחרות מבטיחות: "בדיקה מקיפה ומקצועית בהר הביטוח. הוזלה משמעותית במעל ל70% מהמקרים, לחצו כאן עכשיו ובצעו את הבדיקה בעצמכם. 100% בחינם ללא התחייבות. חוזרים ללקוח בתוך 24 שעות".
בכל מקרה, בכל הצעה כזאת, הלקוח מתבקש להשאיר פרטים אישיים שם ושם משפחה, ולא פעם תעודת זהות, שמאפשרת לאותו גורם שבא מאינטרס של בצע כסף, להיכנס בשמכם להר הביטוח ולבדוק איזה ביטוחים יש לכם, ולהעביר את פרטיכם לחברות וסוכני ביטוח (לידים) תמורת תשלום.
יש לציין, כי רשות שוק ההון הטילה רק לאחרונה (אף שמדובר בתופעה ידועה כבר כמה שנים) הגבלות על סוכני הביטוח לפיהן, בין היתר להבהיר ללקוח אילו שירותים הוא יכול לקבל באופן עצמאי כגון בעלות זניחה: הר הביטוח או מסלקה פנסיונית. על הסוכנים נאסר לרכוש או לקבל פרטי לידים, אלא אם וידא שהלקוח נתן את הסכמתו לשימוש בפרטיו. בנוסף, נאסר על פרסום של שירות משיכת כסף או איתור כסף.
אין יותר הנחות לשנה שנתיים
בנוסף, הרשות הורתה לחברות הביטוח, שהנחות כספיות על פוליסת ביטוח יינתנו ל-10 שנים לפחות. כלומר, כל הבטחה להוזיל את הפוליסה שלכם צריכה להיות חשודה, משום שחברות הביטוח לא ירצו להתחייב להוזלת הפרמיה ב-40% או ב-70%, כפי שנכתב במודעות אלו, ל-10 שנים ברציפות.
בלשכת סוכני הביטוח נאבקים כבר כמה שנים בתופעת ההטעיה של הציבור מצד אתרים המתחזים לרשות ממשלתית, או אחרים, בשל הפגיעה בסוכני הביטוח. לא רק פגיעה בשם הטוב יש כאן, אלא שמסתבר שסוכנים פשוט "גונבים" בדרך זו, לקוחות מסוכנים אחרים, מה שהעלה זעם רב בקרב סוכני הביטוח שלקוחות נעלמו להם ללא הסבר.
"הענף שלנו, של סוכני הביטוח, זקוק לרגולציה פנימית", מודה גולדווסר. "כל סוכן שמקבל ליד חייב לראות מה מקור הליד שקיבל, אחרת אנחנו מקבלים רגולציית יתר מהפיקוח על הביטוח," היא רומזת להחמרות הנ"ל ואחרות של הרשות.
ואולם, רשות שוק ההון אחראית רק על בעלי רישיון ביטוח. מה עם כל האתרים המתחזים שמפעילים אותם אנשים פרטיים ועסקים אחרים? בעיקרון, הרשות להגנת הצרכן אמורה לטפל בהם, אלא שהרשות עוסקת במגוון רב של הטעיות צרכנים, אך לא בביטוח: "על בעלי הרישיון אחראית רשות שוק ההון, עמה הרשות להגנת הצרכן משתפת פעולה בתלונות על בעלי רישיון. על ההתחזות להר הביטוח גם כן אחראית רשות שוק ההון, לאחר שביקשה לטפל בכך משום שמדובר באתר שלה".