מחירי החלפים המקוריים לרכב התייקרו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. התייקרות החלפים הביאה לזינוק בגניבות רכב, וחברות הביטוח טענו שהעלייה בגניבות הרכב היא הסיבה העיקרית להתייקרות ביטוח הרכב, שכולנו שמנו לב אליה. בשנתיים האחרונות מדובר בהתייקרות של למעלה מ-20% בממוצע של מחיר פוליסת ביטוח מקיף.
לעלייה בשכיחות גניבת רכבים יש תרומה משמעותית למחיר הביטוח, אבל מתברר שגם התאונות עולות הרבה מדי לטעמן (המוצדק, פרטים בהמשך) של חברות הביטוח. אם רכב שניזוק בתאונה מתוקן במוסך פרטי (שזה רוב המקרים. על פי נתוני האוצר מדובר ב-63% מהתיקונים ב-2021), חברת הביטוח משלמת עשרות אחוזים יותר על תיקון הרכב לעומת אם הוא מתוקן במוסך הסדר שלה. מוסך הסדר הוא בעצם מוסך שנמצא בהתקשרות קבועה עם חברת הביטוח שלכם, וחברת הביטוח מספקת לו חלפים מקוריים במחיר שהם עלו לה, לרוב בהנחות גדולות שמקבלת חברת ביטוח מיבואן החלפים. גם שעת העבודה במוסך הסדר זולה יותר, כי חברת הביטוח מספקת לו עבודות רבות.
רשות התחרות בעד מוסכי ההסדר של חברות הביטוח
רשות התחרות, שבעיקרון דוגלת בשוק חופשי, כלומר - אמורה להיות בעד המוסכים הפרטיים, הפתיעה לאחרונה בפרסום עמדתה לטובת מוסכי ההסדר של חברות הביטוח.
בעיקרון, טוענת הרשות, רכב מבוטח בביטוח מקיף, שניזוק בתאונה, חברת הביטוח נושאת בעלות התיקון (למעט השתתפות עצמית). לכן, בעל הרכב אדיש לרוב למחיר התיקון, אבל מסתבר שאדישות זו יוצרת כשל שוק, טוענת הרשות, "אשר עלול לגרום לניפוח מלאכותי של עלויות התיקון בהן נושאות חברות הביטוח. ניפוח זה בסופו של דבר מתגלגל לפרמיות ולדמי ההשתתפות העצמית שמושתים על כלל ציבור המבוטחים".
ברשות התחרות מצביעים על כך, ש"לכאורה, כשל שוק זה אמור לבוא על תיקונו באמצעות דו"ח מקצועי של שמאי רכב". שכן, "שמאי הרכב הוא גורם בלתי תלוי, במערכת היחסים המשולשת שבין חברת הביטוח, המוסך והמבוטח. השמאי מוציא תחת ידו דו"ח הכולל פירוט של החלפים הדרושים לתיקון, מחירי החלפים ושעות העבודה הנדרשות. סכום עלות התיקון שנקבע על ידי השמאי מחייב את חברת הביטוח," קובעת הרשות.
הבעיה עליה מצביעה רשות התחרות (ועוד קודם מבקר המדינה), היא ששמאי הרכב מסתמכים, בהתאם לרגולציה הקיימת כיום, באומדן עלות החלפים בהתבסס על מחירי מחירון שמתבסס על מחירון החלפים של יבואן הרכב או ספקי חלפים גדולים. "המחירים המפורטים בדוח השמאות גבוהים משמעותית ממחירם בפועל (מחיר השוק) של החלפים הנדרשים," קובעת רשות התחרות. מדובר במחירון הוא נקבע על ידי ספקי חלקי החילוף הגדולים בשוק ויבואני רכב שגם מספקים חלקי חילוף. עיוות שגורם לניפוח מחירי המחירון של חלקי החילוף, ממנו נהנים יבואני החלפים והמוסכים עצמם.
"רווח של 70-85% למוסך"
"מה שקורה בעצם," מספר רן וולף, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, "זה שהמוסכים מקבלים הנחות של 70%-85% מעלות החלק במחירון היבואן, שזה רווח לכיסו של בעלי המוסך, כי חברת הביטוח משלמת למוסך את העלות המלאה שקבע השמאי, שכאמור מסתמך על מחירון הספקים והיבואנים. זה רווח מטורף, ובגללו עולות הפרמיות של ביטוחי הרכב בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות". לדבריו, חברות הביטוח עצמן נהנות גם הן מהנחות של עד 90% ממחירי החלפים, הן חוסכות בהוצאות שלהן, ולכן מעדיפות לתקן את רכבי המבוטחים שלהן במוסך הסדר של החברה, ולא במוסך פרטי שבוחר המבוטח.
לאחר הפסדים לחברות הביטוח בשנים 2021-2021 בביטוח רכב, בתחילת 2023, חברות הביטוח לא הסתפקו בייקור הפרמיות, אלא החלו לחייב את המבוטחים שלהן לתקן את הרכב הניזוק במוסכי ההסדר שלהן. המהלך שזכה להתנגדות ובג"ץ מצד איגוד המוסכים הפרטיים, הוסדר בידי רשות שוק ההון, הרגולטור של ענף הביטוח, כך שהמבוטח יידע מראש שישלם השתתפות נמוכה יותר, אם הרכב יתוקן במוסך הסדר.
גם גניבות הרכב פחתו, בעיקר ב-2023, אך גם השנה לעומת 2021-2. התוצאה - חברות הביטוח רשמו בשלושת הרבעונים האחרונים רווחים עצומים בתחום ביטוחי הרכב מעל 900 מיליון שקלים לפני מס. הרווח החיתומי (לא כולל מהשקעות בשוק ההון) המצטבר מתחילת השנה של חמש החברות הגדולות ושל ביטוח ישיר הסתכם ב־849 מיליון שקל (לפני מס), זאת לעומת הפסד של 88 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
אבל עדיין לא נפתרה בעיית המחירון, טוענת רשות התחרות: "התמריץ הכלכלי של ספקי החלפים לקבוע מחירי מחירון גבוהים במיוחד. זאת בייחוד כאשר הרווחים המוגדלים עבור תיקון הנזק מתחלקים, בצורה זו או אחרת, בין המוסך ובין ספק חלקי החילוף. יוצא אם כן, כי בשל הרגולציה הקיימת היום דו"ח השמאות לא רק שאינו פותר את בעיית הנציג ומסיר את החשש מפני ניפוח עלויות, אלא שבמובן מסוים הוא אף מחריף אותה. כך, מתקבעת התופעה הבלתי רצויה שבה מושתות על חברות הביטוח עלויות עודפות משמעותיות שבסופו של יום מתגלגלות לכיסו של הציבור הישראלי דרך העלאת מחירי פוליסות הביטוח".
לטענת הרשות, נוהגים שמאי הרכב לבדוק את מחירי החלפים באמצעות מאגרי מידע דוגמת דטה קאר ומר"מ, המאגדים את כלל המחירונים של ספקי החלפים לרכב ומספקים מידע לגבי זמינות רכישתם.
כבר בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2023 שהתמקדה ב"הורדת יוקר המחיה", טען משרד האוצר, כי תביעה שמשולמת בידי חברת ביטוח על חלפים במחירון יבואנים יקרה ב-50% בממוצע מתביעה על תיקון במוסך הסדר (מוסך שעובד עם חברת הביטוח, כשאת החלפים מספקת חברת הביטוח שזוכה להנחות ניכרות מספקי החלפים. ר.מ.). בחוק ההסדרים נקבע, כי "יוטל על שרת התחבורה לשנות את הוראות משרד התחבורה לקביעת שומה לתיקון רכב בידי שמאים. מוצע להקל על יוקר המחיה בשוק הביטוח באמצעות תיקון כשלים בשוק חלפי הרכב והוזלת עלות התיקונים. כיום, שמאי הרכב מחויבים בהתאם להוראת משרד התחבורה לקבוע שומה לפי מחיר מחירון שנקבע על ידי יבואני הרכב, וספקי החלפים, וחברות הביטוח מחויבים בתשלום שנקבע על ידי השמאי ללא יכולת פיקוח מצד חברות הביטוח. כתוצאה מהוראה זו, גדלה עלות תיקון רכב במסגרת תביעה וקיימים רכבים תקינים המושבתים שלא לצורך, עלויות שבסופו של דבר מושתות על הציבור בדמות ייקור מחיר הביטוח," קבע משרד האוצר.
מחיר שוק במקום מחיר מחירון
באפריל השנה בישרו שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, רשות שוק ההון, ויו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, על "מהפכה בענף המוסכים, השמאים וחברות הביטוח לטובת האזרח". בין היתר, דובר על ביטול רשימת השמאים של חברות הביטוח והרחבת מספר מוסכי ההסדר שיפעלו בתחום הביטוח.
"לצד הרחבת מוסכי ההסדר ברפורמה החדשה, יפרסם משרד התחבורה תקנות שמאים מעודכנות, הקובעות כי על השמאי לציין באופן אובייקטיבי מחיר שוק של מוצרי תעבורה, ולא רק מחיר מחירון כנהוג כיום. 'מחיר השוק' ישקף את כל ההנחות הקיימות בשוק, כולל עמלת חלפים שתשולם למוסך," מסרו הגורמים הבכירים הנ"ל. הרפורמה עצמה אמורה להיכנס לפועל ב-1 במאי 2025.
עד היום, משרד התחבורה טרם פרסם את תקנות השמאים המעודכנות. לדברי רן וולף, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים: "על שולחן השרה הונחה הצעה ומחכים שהשרה תחתום עליה. ההצעה אמורה להוזיל את עלויות התיקון במוסכים הפרטיים כך שהרווח שלהם על מחיר חלקי חילוף יירד ל-30%-50% במקום 70-85% כיום.
הבעיה שהשרה לא חתמה עדיין על התקנות החדשות. צריך עדיין להגדיר את המחיר המוסכם/מחיר השוק עבור כל חלק חילוף. לאחר שאלה ייקבעו, צריך לערוך פיילוט, שאמור להתחיל ב-1 בינואר 2025, עד לתחילת הרפורמה ב-1 במאי 2025, כי מדובר ברפורמה מורכבת וגדולה. יש דיון בוועדת הכלכלה ב-16 בדצמבר בהשתתפות שרת התחבורה, נקווה שיהיו לה בשורות בנושא," מסכם וולף.
מה עמדת איגוד השמאים בנושא?
"איגוד השמאים מבקש ממשרד התחבורה לקבל את המחירון המבוסס על מחירי שוק, כדבריהם. לנו חשוב לתת את המחיר הנכון בחוות הדעת שלנו, כי מחיר החלפים לא משפיע על שכרנו. חשובה לנו המחוייבות שלנו למחירים הנכונים".
איגוד המוסכים הפרטיים מסר בתגובה: "רשות התחרות ממשיכה לעודד רגולציה כושלת שמשרתת את האינטרסים של חברות הביטוח על חשבון הציבור והמוסכים הפרטיים. בשנה החולפת רשמו חברות הביטוח רווחים של מעל 850 מיליון ש"ח מתחום ביטוחי הרכב, בעוד מחירי הפוליסות טיפסו בחדות בלמעלה מ 60%.
המצב הנוכחי פוגע לא רק בכיס של הציבור, אלא גם בזכותו הבסיסית לבחור את איש המקצוע עליו הוא סומך. בפועל רשות התחרות מעודדת היווצרות שני מחירונים, אחד גבוה לצרכן ואחד נמוך לחברות הביטוח, דבר שהעלה את מחירי חלקי החילוף לצרכנים ב 5% בשל סבסוד צולב להנחה שניתנה לחברות הביטוח.
במקום להוביל רפורמה אמיתית שתפחית את עלויות הביטוח, רשות התחרות מנציחה מדיניות שמעשירה כיסים של טייקונים ומעלה את מחירי הפוליסות לצרכנים תוך סגירת מוסכים מתחרים. האיגוד ימשיך להלחם למען תחרות הוגנת, חופש הבחירה של בעלי הרכבים וצדק לצרכנים".