מרץ 2024. יצרנית הסמארטפונים הסינית שיאומי משיקה את הרכב החשמלי הראשון שלה – מהלך שהרים גבות להרבה אנשים מסביב: "מה לייצרנית טלפונים ורכב חשמלי? במיוחד כשיש מתחרות ענקיות כמו טסלה  BYD, Xpeng . קאט לשנה קדימה, אחרי שהרכב זכה לשבחים והחטיבה אף צפויה לאזן את ההוצאות עוד השנה, שיאומי מסמנת כבר את היעד המפתיע הבא – כיבוש שוק מוצרי החשמל הביתיים.

בעידוד סובסידיות ממשלתיות נרחבות מצד ממשלת סין לעידוד הצריכה, שיאומי, ששיווקה את מכונת הכביסה הראשונה שלה רק ב-2018, הציגה ברבעון הראשון של 2025 קפיצה דרמטית של כ-114% במכירות מוצרי החשמל הביתיים הגדולים שלה. מכירת מזגנים ומקררים זינקה ב-65% ומכונות הכביסה הוכפלו. בשנה החולפת כולה רשמה שיאומי בסקטור הזה צמיחה של מעל 56% – קצב שהשאיר מאחור את שלוש הגדולות בענף: Midea שצמחה ב-9% בלבד, Haier עם פחות מ-4% ו-Gree שרשמה ירידה של יותר מ-4%.

היעד: להיכנס לשלישייה הפותחת תוך שלוש שנים

שוק החשמל הביתי בסין, המוערך על ידי Midea ביותר מ-854 מיליארד יואן (119 מיליארד דולר) – כ-36.5% מהשוק העולמי – נמצא בצמיחה מואצת, עם תחזיות לעלייה שנתית של יותר מ-5% עד 2027, קצב כפול מזה של השוק האמריקאי והאירופי גם יחד. שיאומי מכוונת לחדור לשלישייה המובילה בתחום בתוך שלוש שנים – יעד יומרני, אך לא בלתי אפשרי לאור התנופה הנוכחית.

בחודש מרץ הודיעה החברה כי תחל לשווק מוצרי חשמל גדולים גם מחוץ לסין – כחלק מחזון הבית החכם. היא פתחה חנות קמעונאית ראשונה ביפן ומתכננת להשיק בהמשך השנה גם מכונות כביסה ומקררים.

אבל למרות ההצלחות, אנליסטים מזהירים ששיאומי עדיין רחוקה מהיקפים של היריבות. לפי דירוג S&P היקף המכירות של מוצרי החשמל הגדולים שלה עומד השנה על כ-20.8 מיליארד יואן בלבד – פחות מ-10% מהמכירות של Haier, פחות מ-6% מ-Midea ופחות מ-14% מ-Gree.

בניגוד למתחרות שלה, לשיאומי אין עדיין מערך ייצור פנימי נרחב – רוב המוצרים מיוצרים במיקור חוץ. לאחרונה נפתח מפעל ראשון בבעלותה, מה שמעיד על שינוי אסטרטגי בדרך לעצמאות תפעולית.

בישראל, שיאומי כבר נוכחת היטב דרך שותפות עם רשתות כמו באג וקבוצת המילטון. אמנם בתחום מוצרי החשמל הביתיים נתח השוק שלה עדיין קטן בהשוואה למותגים כמו סמסונג, אלקטרה ו-LG, אך בשוק המוצרים החכמים (כמו מטהרי אוויר חכמים, שואבי אבק רובוטיים ועוד), שיאומי כבר נחשבת לשחקנית מהותית. לפי נתוני יבוא, היא נמנית בין שלושת המותגים הנמכרים ביותר ברשתות האלקטרוניקה.

שיווק טכנולוגי לצעירים: הבית כחוויה

אחת מנקודות החוזק של שיאומי היא המותג האהוב בקרב צעירים והאופן שבו היא משווקת את מוצרי החשמל כחלק מחוויית חיים חכמה ומקושרת. בשונה ממותגים מסורתיים שמדגישים איכות או יוקרה, שיאומי מציעה סיפור של נוחות, חיבור, ועיצוב עתידני – אסטרטגיה שמציבה אותה כמתחרה אמיתית בכל תחומי האלקטרוניקה הביתית.

אם שיאומי תצליח לשלב ייצור פנימי, בידול במוצרים ואפקטיביות עלויות, היא עשויה להפוך לאיום ממשי גם על מותגים ותיקים יותר. בשוק הישראלי, שם צרכנים מאמצים חדשנות טכנולוגית במהירות, יש לה פוטנציאל לצמיחה – במיוחד בקרב צעירים שמחפשים פתרונות חכמים במחירים נגישים. האם הבית שלכם יהיה שיאומי כולו בעוד חמש שנים? ייתכן מאוד.