יצא לכם לתהות מה עובר על היין עד שהוא מגיע לבקבוק ומה בעצם הופך את הטעם שאתם כל כך אוהבים למה שהוא? אספנו לכם כמה סיפורים שיגרמו לכם לבדוק את העניין בפעם הבאה שתזמינו יין במסעדה:
1. המגפה שחיסלה את הכרמים העתיקים של רומאנה קונטי
חברת רומאנה קונטי שולטת על שמונה יקבים שמפיקים יינות מהאיכותיים ומהיקרים ביותר בעולם – הבולט שביניהם הוא רומאנה קונטי, שהכרמים שלו נמצאים בבורגונדי שבצרפת. החברה היוקרתית החזיקה בכרמיה גפנים שניטעו לפני 650 שנה(!), כשכולם מיושנים בחביות עץ אלון חדשות ומבוקבקים באחוזה. כמובן שאין צורך לדבר על איכות האדמה וטיפוח הגפן, ולכן כואב עוד יותר לשמוע על מה שקרה לכרמים האלה במאה שעברה.
בסוף המאה ה-19 הכתה כנימת הפילוקסרה ביקבי אירופה, והשחיתה את רוב הכרמים ביבשת (ובצרפת באופן ספציפי). מקורה של הכנימה הוא בצפון מזרח אמריקה – שם גידולי הכרמים כבר פיתחו כלפיה עמידות. בשנות ה-50 של המאה ה-19 בוטנאים נלהבים מאנגליה אספו דגימות מהגפנים האמריקאים, וכך הביאו בטעות את הכנימה לאנגליה – ומשם לאירופה כולה.
באופן מפתיע הכנימה לא פגעה בכרמים האיכותיים של רומאנה קונטי, וכך עברה לה עוד יותר מחצי מאה. היקבים כבר חשבו שניצלו מהמכה, ואז ב-1945 הם חטפו את הכנימה באיחור עצום, ונאלצו לצפות בהשמדה של הגפנים העתיקות שלהם. שנתיים לאחר מכן הם הבינו שאין ברירה אלא לנטוע הכול מחדש, באופן שירחיק את הכנימה. איך עושים זאת? מרכיבים את הגפנים האירופאיות על שורשים של גפנים אמריקאיות שחסינים לכנימה. אם אתם עדיין לא שקטים, הסירו דאגה מלבכם – החברה התאוששה לגמרי, והיום היינות שלה עדיין נחשבים למעודנים להפליא, וכן, גם ליקרים להחריד.
2. היקב שמגדל ענבים תחת מעטה של ערפל
יקב שאטו ד'יקאם מייצר את היין שנחשב ליין המתוק המשובח ביותר בעולם. למה הוא משובח כל כך? כמובן שהיקב מטפח את הגפנים במידה המקסימלית האפשרית: ניקוז מים מושלם מהאדמה, אפס חומרי הדברה, זיבול טבעי על ידי סוסים, יישון ארוך, ותהליך בחירה קפדני לענבים ואפילו לחביות היישון. אבל כל אלה לא משתווים לעובדה שהטרואר של היקב הוא פשוט מיוחד באופן טבעי.
המיקרו-אקלים הייחודי השורר ביקב מושפע מהגובה הגבוה – 86 מטרים מעל פני הים – ומהקרבה לשני נהרות – הגארון הרחב ויובלו הסירון הצר. בסתיו שוררת באזור טמפרטורה חמימה, שמעלה מהנהרות ערפילי-בוקר חזקים. תחת דוק הערפל הזה גדלים הענבים, וכך הם גם נקטפים – בשעות הבוקר המוקדמות, כשהערפל בשיאו. בנוסף, הם לא נקטפים לפני שהגיעו למלוא בשלותם, ולפני שכוסו בפטריית הבוטריטיס סיניראה, מי שגורמת לענב להיראות כמו צימוק עם תכולת סוכר גבוהה במיוחד. אז הענבים אמנם גדלים תחת מעטה של ערפל – מילולית, אבל לא מטאפורית: היקב מתגאה מן הסתם בשיטת הגידול האיכותית שלו, שמניבה יין שזכה לכינוי "הזהב הלבן".
3. החזרת האיזון הטבעי לכרמים
לפעמים לא קל לעשות את הדבר הנכון – אבל כשמגלים שזה משתלם (לא רק מוסרית אלא גם מבחינת הטעם), מבינים שזה שווה את זה. לפני חמש שנים החליט יקב תבור לעשות שינוי תפיסתי בגידול הכרמים שלו שפזורים בכל הארץ - ממצפה רמון שבדרום, דרך הרי ירושלים והרי המרכז, ועד הגליל העליון וצפון רמת הגולן. כרמים הם דבר יפה אך נטיעות הכרמים גם גורמות להפרת האיזון הטבעי במקום בו ניטע וצומח הגפן. למעשה, כל נטיעת כרם משמעותה הפרה גסה ופתאומית של המאזן האקולוגי שנשמר והתקיים באזור במשך שנים. על האדמה הזו גדלו צמחים, זוחלים ומיני בע"ח אשר חיו את חייהם ללא הפרעה – עד שהגיע האדם, הפריע, רמס וריסס אותם לטובת הגידולים החקלאיים שלו.
יקב תבור החליט שהמצב הזה לא מקובל עליו. בהובלת אגרונומית היקב מיכל אקרמן, היקב חבר לחברה להגנת הטבע כדי לבנות יעדי גידול בהם כל האוכלוסיות יישארו כמעט באין מפריע בבית הגידול הטבעי שלהם. למשל, הוחלט להילחם בצמחים שפוגעים בגפן על ידי שימוש בעשבייה הטבעית. בנוסף השיבו חיות לכרם, שנלחמות במזיקים בכרמים ומשמרות מעגל חיים בריא, וכך הצליחו לשמור על ענבי הגפן תוך החזרת האיזון הטבעי של הטבע. היום היקב מתגאה בכך שכל הכרמים שלו הם אקולוגיים – ובכך שמדובר לא רק בצעד עצום למען שמירה על הסביבה, אלא גם בהגשמת חזון: "גידול שמתחשב בסביבה - הסביבה תיטיב עמו", כמו שאומרת אקרמן. כלומר, האדמה הבריאה תעזור לגדל גפנים בריאות; מהגפנים הבריאות יתקבלו ענבים מצוינים – ומהענבים האלה בסופו של דבר יתקבל היין הטוב ביותר.
4. היקב שהשתמש בסלבס כדי לפרסם את עצמו
בימים אלה תיירות היין היא ענף משגשג שתורם משמעותית לכלכלה המקומית, אבל לא תמיד זה היה ככה. היקב כרמי ברינג'ר, הממוקם בסנט הלנה, קליפורניה, הוא היקב הפעיל הוותיק ביותר בעמק הנאפה, שנודע בתעשיית היין הפעילה שבו. הוא גם היקב הראשון באזטר שהציע סיורים לציבור – זה קרה ב-1934, שנה לאחר סיומה של תקופת היובש, בה הטילה ממשלת ארצות הברית איסור על ייצור ועל מכירה של משקאות חריפים.
ולא מדובר רק ביוזמה מקומית קטנה – היקב היה רציני בכוונתו לפתות אליו תיירים שיבואו לסיורים. בשנת 1939 הוא הזמין את הבאים לתערוכה הבינלאומית של שער הזהב לבקר בו, והדפיס לצורך העניין מפות מודפסות עם הסלוגן "כל הדרכים מובילות לברינג'ר". באותה שנה הוא הבין גם שכדאי לנצל את תרבות הסלבריטיז כדי לפרסם את עצמו – והזמין לביקור כוכבים הוליוודים כמו קלארק גייבל, צ'ארלס לוטון וקרול לומברד. מבצעי קידום המכירות האלה היוו את הצעדים הראשונים ביצירתה של תרבות תיירות היין שהיום חלק ניכר מכלכלת עמק הנאפה מתבסס עליה.