לאחרונה פורסמה הדמיה תלת-ממדית חדשה של ה-RMS טיטניק, והיא חושפת כיצד נראתה ספינת הפאר ברגעיה האחרונים. התיעוד מוצג בסרט דוקומנטרי חדש שנקרא "Titanic: The Digital Resurrection", שמציג את עבודתה של חברת המיפוי הימי Magellan (מגאלאן).
לפי הפרסומים, Magellan יצרה את הדגם הדיגיטלי המדויק ביותר שנעשה אי פעם של הספינה, שטבעה לפני 113 שנים. "שחזור מלא בקנה מידה 1:1", נכתב בהודעה הרשמית של נשיונל ג'יאוגרפיק. "מדויק עד לרמת המסמר".
הטיטניק יצאה להפלגת הבכורה שלה ב־10 באפריל 1912. היא נחשבה לספינת הנוסעים הגדולה ביותר בעולם בתקופתה – וגם לבלתי ניתנת לטביעה. אולם, ב-14 באפריל, ארבעה ימים בלבד לאחר שהפליגה לכיוון ניו יורק, היא התנגשה בקרחון באוקיינוס האטלנטי הצפוני. כלי השיט נפגע בסביבות השעה 23:40 ופחות משלוש שעות לאחר מכן – הספינה טבעה.
על סיפונה של הטיטניק היו כ־2,220 נוסעים ואנשי צוות, אך מספר סירות ההצלה לא הספיק לכולם. מעל ל־1,500 בני אדם נספו באסון, ורק כ-700 שרדו. טביעת ספינת הפאר הפכה מאז לאחת מהטרגדיות הימיות המפורסמות בהיסטוריה.
תיקון עוול היסטורי: ממצאים חדשים משנים את סיפור הטביעה
הסרט החדש משחזר בין היתר את הרגעים האחרונים של הטיטניק, תוך שימוש במודלים ממוחשבים חדשים. על פי ההצהרה של נשיונל ג'יאוגרפיק, הסרט "מאתגר הנחות ישנות וחושף תובנות חדשות על מה שבאמת התרחש בלילה הגורלי ההוא ב־1912".
באמצעות הסריקות, ניתן לעקוב אחר שברי גוף הספינה, פרטי הציוד, ותיעוד חדש של מיקומים בסיפון. במהלך הסרט, אנשי צוות המחקר – החוקר פארקס סטיבנסון, המטלורגית ג'ניפר הופר והקפטן כריס הרן – מסתובבים סביב שחזור מלא של הספינה ומצביעים על פרטים שונים שלא ניתן היה לראות קודם לכן.
דוגמה אחת מהן היא שסתום קיטור שנראה פתוח בבירור. הפרט הזה מאשש עדויות שונות לפיהן מהנדסי התחזוקה נשארו בעמדותיהם בחדר הדוודים השני במשך שעתיים לאחר ההתנגשות. בזכות גבורתם של המהנדסים, אספקת החשמל לספינה נמשכה ואפשרה לשדר קריאות מצוקה בלב ים. 35 אנשי צוות שהיו שם הקריבו את חייהם כדי שאחרים יוכלו לשרוד.
בעזרת השחזור של חלקי גוף הספינה, צוות המחקר הסיק שהטיטניק לא "נשברה לשניים", כפי שסברו עד כה. לפי הממצאים, כלי השיט "נקרע לגזרים", באזור תאי המחלקה הראשונה. הגילוי משנה את התפיסה לגבי אופן טביעתה של הטיטניק – ואת הסבל שעברו נוסעיה ברגעים האחרונים.
הסריקה המפורטת גם סוללת את דרכו לתיקון היסטורי. לאורך השנים, הקצין הראשון וויליאם מרדוק הואשם בכך שנטש את עמדתו בזמן פינוי הנוסעים. למרות זאת, אחד הממצאים בהדמיה היה כננת – הכלי שבעזרתו הורידו את סירות ההצלה למים – ולהערכת מומחים, מיקומה עשוי לחזק עדויות לפיהן מרדוק נסחף לים תוך כדי ניסיונות ההצלה. הראיה החדשה עשויה לטהר את שמו – 113 שנים לאחר מותו.
עוד גילו החוקרים כי חלקים מהטיטניק כבר קורסים ונשחקים תחת הלחץ של קרקעית האוקיינוס, אך יש גם בשורה מרגיעה. על פי נשיונל ג'יאוגרפיק, ההדמיה החדשה משמרת את מראה הספינה כפי שנראה ב־2022 – בדיוק מושלם. כך, גם אם הספינה תיעלם ממעמקי האוקיינוס, זכרה יישמר לדורות הבאים – ויתחיל עידן חדש של ארכיאולוגיה תת־ימית.