משרד החינוך מתכנן להטמיע כלי בינה מלאכותית במערכת החינוך בשנת 2025, כחלק מתוכנית לאומית מקיפה. התוכנית כוללת הכשרת מורים, פיתוח תכנים חדשניים ושילוב כלי AI בכיתות מתוך מטרה להעניק לדור הבא כלים ומיומנויות להצליח בעולם המחר.
המשרד יפעיל מגוון כלים חדשניים, ובהם "קיו" - בוט אימון מבוסס מערכת Gemini של Google, פרי פיתוח משותף של חברות מתודיקה ו-SoluGen AI, בעלות של 5 מיליון שקל, המיועד לסייע לתלמידים ולמורים לפתח מיומנויות בכתיבת הנחיות למערכות AI באמצעות סביבת למידה משחקית.
כמו כן יופעל "בינה" - צ'אט מבוסס Gemini של Google, המותאם לתלמידי חטיבות הביניים והתיכון (כיתות ח'-י"ב), ומספק הצעות, רעיונות ופתרונות תוך שמירה על בטיחות התלמידים ועידוד למידה מעמיקה.
המערכת תכלול גם את "Magic School" - מאגר של בוטים מבוססי AI, המאפשרים למורים לשלב טכנולוגיות מתקדמות בשיעורים, תוך התאמה אישית של פעילויות והערכות. בנוסף יופעלו ממשק Minecraft המותאם לכיתות הנמוכות, גלריית AI שתספק למורים ולתלמידים מגוון כלים, קורסים וסרטוני העשרה בתחום הבינה המלאכותית, "מאמן הקריאה" של מיקרוסופט וקורסים של Google שפותחו עם המרכז לחינוך סייבר.
במסגרת התוכנית גויסו כ-3,000 מנטורים מחברות הייטק מובילות שיסייעו בהטמעת הטכנולוגיות החדשות בבתי הספר, וכ-70,000 מורים יעברו הכשרה להטמעת בינה מלאכותית בכיתות.
![](https://img.mako.co.il/2025/02/03/Qqqq_0_I.jpg)
מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, הדגיש כי המהלך אינו רק שילוב טכנולוגיה בכיתות, אלא תפיסה חינוכית חדשה המשלבת בין בינה מלאכותית לבינת הלב, במטרה לרתום את העוצמה הטכנולוגית תוך שמירה על הערך האנושי בחינוך. "כלי הבינה המלאכותית נועדו לשמש ככלי תומך להתאמה אישית לצרכי כל תלמיד", אמר.
במהלך חודש פברואר יתקיימו אירועים מיוחדים, תחרויות וימי שידור, ויערך אירוע שיא ב-27 בחודש. בנוסף, יתקיימו סמינרים מקוונים (וובינרים) למורים בנושא שילוב הבינה המלאכותית בהוראה.
למרות היתרונות הטכנולוגיים, ישנם גם קולות ביקורתיים לגבי שילוב טכנולוגיה בחינוך. ד"ר אייל בר חיים, מומחהבחינוך וחוקר בפורום ארלוזורוב, מזכיר את דבריו של פרופ' גבי סלומון ז"ל, שחקר את נושא המחשוב בבתי הספר. סולומון הזהיר מפני הסתמכות יתר על טכנולוגיה בהוראה, וטען כי מחקרים מראים שהקשר בין הישגים לימודיים למחשוב הוא אפסי, ולעתים שלילי. סלומון הדגיש כי יש להשקיע קודם כל במורים עצמם, וכי מחשבים הם רק אמצעי אחד מתוך רבים.