אין ספק שהורים נוהגים לעתים לחלק את התואר "גאון" או "מחונן" לילדיהם בנדיבות רבה מדי. כל ציור מופשט מעיד על כך שהוא פיקאסו צעיר, ובקיאות במחשבים מרמזת על היותו יורש וודאי לביל גייטס. אבל לא כל ילד מוכשר, יצירתי או בעל כושר מילולי מפותח אכן עומד בקריטריונים הפורמליים.
הכל גנטי
מי מוגדר כילד מחונן? על פי הגדרות משרד החינוך, תחומי המחוננות כוללים יכולת לימודית כללית ורמת אינטליגנציה, אך גם כישרון אמנותי (במוזיקה, אומנות פלסטית או אמנויות הכתיבה), הצטיינות לימודית ספציפית (כמו במתמטיקה, מחשבים, שפות) או כישרון ספורטיבי.
מדובר באחוזון העליון של האוכלוסייה בכל שנתון, בכל אחד מתחומי המחוננות, ובתנאי שהם עומדים גם בקריטריונים של רמת מוטיבציה ויצירתיות מעל לחציון השנתון. במונחים של I.Q מדובר על מנת משכל של 135 ומעלה.
לדברי שלומית רחמל, ראש האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, כיוון שלא קיימות כעת תוכניות מיוחדות לתלמידים המחוננים בנגינה ובספורט, ההתמקדות היא בעיקר בתחום האקדמי. במקביל, לצד המוגדרים כמחוננים, מוגדרים עוד תתי קבוצות כמו מחונני-על או "גאונים" (מספרם הוא כ-10 עד 15 תלמידים בכל שנתון. בתחום האינטליגנציה מדובר על תלמידים שה-I.Q שלהם גבוה מ-155), ותלמידים מצטיינים (מוגדרים כ- 5% מהתלמידים להם היכולות הגבוהות ביותר בהשוואה לשאר התלמידים. במונחים של I.Q מדובר על מנת משכל של 125 ומעלה).
רחמל תומכת בהנחה שלגאונות או מחוננת ישנו בסיס גנטי מוצק. מובן שהמרכיב הגנטי לא מבטל את הצורך בעידוד, טיפוח והשקעה. "בהחלט אפשר לטפח, אבל יש גבולות מסוימים", אומרת רחמל. "ילד שנולד עם כישורים ממוצעים, סביר שלא יהפוך להיות באחוזון העליון. החוקר ויגוצקי קרא לזה 'ההתפתחות הסמוכה' – לכל אחד יש עוד אזור אליו הוא יכול להגיע'".
האבחון הפורמלי של ילדים מחוננים נערך בגיל בית הספר. בגיל הרך האבחון מעט קשה יותר. בגיל הזה מבחן האינטליגנציה לא מהימן מספיק, גם משום שלילדים לעתים טווח קשב קצר מדי, וגם משום שלעתים הדרישות המילוליות לא מתאימות.
רחמל מדמה את האבחון בגיל הזה לקצה קרחון. "כשמדובר במבוגרים אפשר להבחין שהתוצרים שלהם או הקריירה שלהם יוצאת דופן, ואין צורך לשלוח אותו למבחנים. אבל בקרב ילדים מחוננים, קשה לעתים להבחין במעשה חריג או יוצא דופן כי מאפייני אישיות משפיעים על ההתנהגות ולא תמיד מאפשרים לילד להביא את היכולות שלו לידי ביטוי".
אלוני, כמה זה שורש של 81?
איך אפשר בכל זאת לאבחן ילדים כבעלי פוטנציאל למחוננות עוד בגיל הרך? ילדים כאלה מתאפיינים ביצר חקרנות, סקרנות גדולה במיוחד לדעת ומוטיבציה לשאול. הם עשויים להתאפיין גם בערנות גבוהה, טווח קשב רחב, יכולת מילולית גבוהה, מורכבות רגשית גבוהה, ורגישות לסביבה.
בתחום המתמטי, היכולות באות לידי ביטוי בגיל צעיר מאוד.
רחמל: "זה לא נדיר לשמוע הורים שילדיהם יודעים להכפיל באלפים, או יודעים לבצע פעולות כמו חזקות ושורשים כבר בגיל הגן. ילדים כאלה, לפחות בהיבט המתמטי, עשויים להיות מחוננים. עם זאת, מאפיינים כמו זיכרון טוב או יכולת מילולית גבוהה לא בהכרח מעידים על מחוננות. הם יכולים להיות תוצר של השקעה טובה וסביבה מטפחת ומאתגרת. ילד יכול להיות מוכשר לכל הדעות, מפותח יפה לגילו, אבל זה לא הופך אותו למחונן".
המבחנים לאיתור ילדים מחוננים של משרד החינוך נערכים בכיתה ב' או ג' (תלוי באזור המגורים). המבחנים (מטעם מכון סאלד) ניתנים לכל הילדים בשכבת הגיל בכל הארץ. בשלב הראשון נערך מבחן סינון שבודק בעיקר את הבנת הנקרא והישגים בחשבון. התלמידים בעלי ההישגים