בימים אלה מסתערים ההורים על החנויות כדי לצייד את ילדיהם בכלי כתיבה לשנת הלימודים הבאה. ההיצע גדול, וגם טווח המחירים.
בשורה התחתונה, רוב ההורים יוציאו 350-400 שקל לכל תלמיד - סכום שיכול להכפיל את עצמו בבחירת סל ממותג לחלוטין, או להוזיל את עצמו בבחירת מוצרים לא ממותגים ומוזלים.
הילקוט, יש לזכור, מהווה לרוב את ההוצאה הגדולה בסל, ובחירתו (מתוך דגמי השנה או השנה שעברה, עם או בלי דמות פופולרית) תשפיע על המחיר הסופי.
בכל הנוגע לכלי כתיבה, מוצרים ממותגים יקרים בעשרות אחוזים ממוצרים ללא דמות מוכרת, וגם מבצעים ברשתות המבטאים את התחרות יסייעו להפחית את ההוצאה.
"בדיוק כמו באופנה, המחיר מושפע מהמותג ומהדמות", אומר אבי ליס, סמנכ"ל הסחר באופיס דיפו. "למשל, מוצרי להקת One Direction נחטפים מהמדפים. איך מתמודדים עם העלויות? משלבים. בוחרים מוצר או שניים ממותגים ואת היתר לא. מחברות בסיסיות, למשל, נמכרות יותר מהמחברות הממותגות והיקרות יותר".
המותג אמנם אינו משפיע על איכות המוצר, אך היצרן כן. לאור ההוצאה הגבוהה מתפתים חלק מההורים לקנות את הציוד הזול ביותר, אך חשוב לזכור כי לא פעם מדובר בציוד לא איכותי, עפרונות שנשברים ומחדדים שמתקלקלים כעבור זמן קצר. לצד חנויות שכונתיות שמציעות מחירים אטרקטיביים, מפנות גם רשתות הצעצועים מדפים לטובת ציוד לתלמיד, בהן כפר השעשועים והפיראט האדום. בטויס אר אס מתמקדים השנה בעיקר בתיקי גן, כשבחלק מהסניפים נמכרים גם דגמי ילקוטים בעיקר לכיתות הנמוכות.
ילקוטים
הילקוט הוא המרכיב היקר ביותר בסל הקניות לתלמיד. טווח מחירי הילקוטים עצום - החל מ-50 שקל לילקוט ועד 1,200 שקל לילקוט של המותג הבינלאומי קיפלינג, כשבתווך נמכרים רוב הילקוטים במחירים שבין 100 ל-350 שקל.
בימים אלה נמצאת התחרות בין הרשתות הגדולות כמעט בשיאה, כאשר בחלק מסניפי עידן 2000 מציעים 20% הנחה על ילקוטי הנוער וילקוטי פומה ב-50 שקל, בחלק מסניפי כפר השעשועים נמכרים ילקוטים רבים ואיכותיים ב-100 שקל, ובחלק מסניפי הפיראט האדום הילקוטים נמכרים ללא מע"מ.
המרכיבים העיקריים שמכתיבים את מחיר הילקוט הם שנת הייצור (דגמי 2013 יקרים בעשרות אחוזים מדגמי 2012, גם ההבדלים ביניהם זניחים), היצרן (בין השחקנים: הם קל גב, אקספלור, אאוטדור), וכמובן, הדמות הממותגת המתנוססת עליהם.
"מכירות המוצרים הממותגים גבוהות בהרבה משל הלא ממותגים", אומר מנשה זילכה (גוגי), מנכ"ל קרביץ, "אנחנו מציעים את כל המבחר לשיקול ההורים, או במקרה הזה הצרכנים - שהם הילדים".
כאן יש להזכיר כי דווקא ההיצמדות לדמויות ממותגות עלולה להיות מאוד לא משתלמת. כך למשל, ילקוט עם כוכבי היי סקול מיוזיקל, שנמכר בשנים קודמות ביותר מ-200 שקל, מוצע השנה ב-50 שקל ואין דורש.
איך לחסוך? חפשו דגמים מהעונה שעברה. שיטוט בחנויות מגלה שיש מציאות - למשל ילקוטים לנוער ב-100 שקל במקום 200 לדגם חדש, כשכל ההבדל הוא בדוגמה.
לכיתות נמוכות
בזירת הילקוטים האורתופדיים לעולים לכיתות א'-ב', התחרות היא בעיקר בין שתי שחקניות, קל גב ומודן, שלכל אחת פטנטים המתחדשים מדי שנה שעיקרם הפחתה במשקל ושיפורי ניידות.
חשוב לזכור כי דווקא ילקוט טרולי סובל לעתים ממשקל גבוה, וכי לא תמיד הוא שימושי לתלמיד שבדרכו לבית-הספר (או בתוך הבניין עצמו) צריך לעלות ולרדת במדרגות.
השנה הוציאה קל גב דגם טרולי לייט עם גלגלים נשלפים ב-350 שקל (משקל התיק 1,450 ק"ג, וללא גלגלים כ-1 ק"ג). דגם אולטרה-לייט מתפרק לשני תיקים שמשקלו 710 גרם נמכר בכ-260 שקל. דגמי אולטרה לייט משנים קודמות נמכרים בטווח של 120-175 שקל.
מודן מציעה ילקוט המכונה סמארט טרולי גם הוא עם גלגלים נשלפים ב-280 שקל ודגם ספרינג סיסטם קל במיוחד עם מערכת גב משולבת קפיצים (לבלום זעזועים כשהילד רץ). המחיר: 220 שקל. ילקוט עם גלגלים של המותג קיפלינג נמכר ב-1,200 שקל.
לנוער: מגוון רחב
לכיתות הגבוהות המבחר גדול בהרבה וכולל שורה של מותגים מוכרים יותר ופחות: אאוטודור, אקפסלור, ג'נספורט, איסטפק, בילבונג, אוניל, בנטון, פומה, נייקי, קיפלינג וקולומביה. בקרביץ נמכרים ילקוטי המותג האמריקאי DAKINE.
המחירים נעים מ-30 שקל לדגם פשוט נטול מותג משנים קודמות, דרך 200-300 שקל (המחיר הנפוץ), ועד 900 שקל לילקוט של המותג קיפלינג.
אינספור דוגמאות ופטנטים משפיעים על המחיר: תיקים מתפרקים, תיקים מתרחבים, עם גלגלים (סיליקון משוכללים), עמידים למים, כריות ג'ל בכתפיות הנשיאה, עם מקום ללפטופ ועוד.
כלי כתיבה
המותג משפיע גם על ההוצאה שתצטרכו להשקיע בכלי הכתיבה: מחברות עם דמויות מוכרות עולות יותר. לדוגמה, סט של 5 מחברות עם סנופי, הלו קיטי וכדומה יעלה כ-14 שקל, לעומת סט של מחברות פשוטות שיעלה 5 שקלים. יומן מיקי מאוס יעלה 40 שקל, לעומת יומן לתלמיד ב-10 שקלים עם דוגמה אחרת.
גם בקלמרים הטווח רחב: קלמר 3 תאים מדגמי 2013 מוצע בכ-50-60 שקל לעומת קלמר 3 תאים פשוט יותר ב-20-28 שקל - שוב עניין הדמות והעונה משפיעים - בדומה לכך קלמר תא אחד של דיסני יעלה 25 שקל, לעומת קלמר ג'ינס תא אחד שיעלה אפילו שקל.
הרשתות מציעות גם מותגי בית, שמחיריהם נמוכים משמעותית משל המותגים המוכרים. למשל סט של 10 עפרונות ב-2 שקלים לעומת בכ-10 שקלים למותג מוכר, ומספריים בשקל לעומת בכ-10 שקלים למותג מוכר. חלק מההורים חוששים מאיכות ירודה, אחרים מוכנים להתנסות.
בפלפוט, יצרנית מוצרים ממותגים, מספרים כי כמות ההזמנות של מוצרים ממותגים כפולה משל מוצרים לא ממותגים (מוצרי נייר ופופ). עם זאת, השנה השיקה החברה קו מוצרים לא ממותג וזול יותר, TOUCH.
המחיר נקבע גם על-ידי היצרן. ברשימת התלמידים בבתי-ספר יסודי מופיעה חבילת צבעי פנדה. מנכ"ל קרביץ זילכה מסביר כי צבעים של המותג פנדה יהיו יקרים בכ-25% ממוצר מקביל לא ממותג, אבל יש משמעות גם באיכות.
"אפשר להבחין באיכות עוצמת הצבע, בדיוק כמו עופרת לעפרונות של פיילוט או רוטרינג, שיש משמעות לעובי העופרת שלהם, ויהיו יקרים יותר בשיעור של 20%-25%".
דוגמה אחרת היא מחשבונים לתלמידי התיכון, המוצעים בטווח מחירים רחב: מחשב קסיו שעליו ממליץ משרד החינוך יעלה כ-30 שקל, לעומת מחשבון "רגיל" שמחירו 10 שקלים.