החופש הגדול הכרחי לנפש הילדית, הפרועה, החופשית, כדי לתת לה דרור וביטוי, להתנקות מהלחצים והמצוקות. כדי לאפשר לה בבוא העת והזמן הנכון - להתארגן מחדש, להיאסף, ולבנות בחזרה מנגנוני התמודדות עם האתגרים החברתיים, הרגשיים והלימודיים שבחיי היום יום העמוסים של ילדיכם. ככל שילדיכם נהנו יותר, בילו יותר והרגישו יותר חופשיים ומשוחררים, כך יוכלו ביתר קלות, כשיגיע הזמן לכך, "לארוז" מחדש את המשאבים והכוחות שלהם, ולהתכוונן לשנה חדשה ומלאת התמודדויות.
אז אחרי השחרור הגדול, ופריקת העול, הנה חמש עצות פרקטיות להורים לפעולות הוריות יזומות לביצוע reset והתכווננות מחודשת לשנת הלימודים של הילדים:
1. עיצוב הסביבה והכנות קונקרטיות כדרך לעיבוד ולהסתגלות נפשית לשינויים
הכנה טובה לשנת הלימודים מתחילה בדברים הפרקטיים - קניות משותפות של דברים לבית הספר באווירה כיפית ומעצימה (ללא קיטורים כלכליים ומרמור הורי) יכולות להכין את הילדים ושלנו לכך שמתחילה שנת הלימודים. עודדו את הילדים לחשוב - מה אני צריך לארגן? אילו דברים אני צריך ומה מיותר? מה אני זורק ומה אני שומר? האם החדר מאורגן ללמידה? מה אני רוצה לשנות בחדר שלי? עיצוב הסביבה אינו דבר חומרי או פיזי בלבד, כי אם דרך משמעותית לארגן את המחשבה והנפש למה שעתיד לבוא, וליצור סביבה מזמינה ונעימה שמעודדת יצירתיות והשקעה אצל הילדים.
2. כיוונון מחדש של השעון הביולוגי וחזרה להרגלי השגרה
עצה שחוקה, אך חשובה - קשה לעבור ממצב של שינה בשעות מאוחרת וגבולות מטושטשים, להתעוררות מוקדמת וסדר יום מהודק. מומלץ לחזור בהדרגה לשעות שינה "נורמאליות" ולבסס מחדש את ההרגלים המאפיינים שגרה משעממת וטובה- מקלחות, תזונה שפויה, סדר יום ידוע מראש וכדומה.
3. סמנו את סוף החופש באופן ברור
טיול או טקס כלשהו שמסמל את סוף החופש יכול לתת לילדים מסגרת התייחסות כיפית ומשפחתית של סיום תקופה והתחלה של תקופה חדשה. אפשר בטיול לסכם במסגרת המשפחתית את החופש שהיה, להיזכר בדברים הנעימים והטובים, להחמיא לילדים על דברים שעשו היטב וגם לשוחח על האתגרים שהתמודדו עימם. הטקסיות עוזרת לילדים לעבד את החוויות של החופש, להבין שהוא מסתיים, ולהתכונן לקראת תקופה שונה.
4. שיחת מוטיבציה עם הילדים על היעדים שהם מציבים לעצמם בשנה הנוכחית
היעדים צריכים להיות שלהם, ולא שלכם ההורים. אפשר לשאול אותם מה היו רוצים שיהיה שונה השנה, ואיך בכוונתם לעבוד על השינוי הזה. זה יכול להיות כל דבר החל מנושאים חברתיים, דרך נושאים משפחתיים, וכלה בנושאים לימודיים. המטרה אינה לנזוף, להביע אכזבה או לנסח יעדים שאתם חושבים שהם נכונים עבורם, אלא בעיקר להקשיב, ולעזור להם להבין את עצמם טוב יותר ולנסח את מחשבותיהם ורצונותיהם. אפשר כמובן גם לכוון, ולהביע את דעתכם. שיחת מוטיבציה מאותת לילד שיש טעם בחשיבה ומודעות לבחירותיו ומעשיו ומכוונת אותו לחשוב על מה שמצפה לו ולנסח את הציפיות מעצמו ומהאחרים.
5. להתמודד עם החששות
עבור ילדים שעוברים למסגרת חדשה, עוברים דירה, או נמצאים לפני שינוי משמעותי- מומלץ להציף את החששות מהשינוי, לשדר לילדים שמה שהם חשים ראוי ולגיטימי, ולעודד ולחשוב אתכם ביחד מה יכול לעזור. שינויים שאינם מדוברים די הצורך עם הילדים, יכולים להוביל לתחושת חרדה ואי וודאות אצלם. ילדים שחשים שיש להם אוזן קשבת ותמיכה, צפויים להתמודד טוב יותר עם שינויים ומגיעים לסיטואציה החדשה מוכנים ומעובדים יותר.
סיום החופש הגדול, וסגירה טובה שלו כהורים אינן חייבות לסמל כניסה למסגרת או שגרה כולאת ומחניקה, והמסר שנוכל להעביר לילדים (ולעצמינו) הוא שחשוב גם בתוך השגרה למצוא את החופש הפנימי שלנו להתפתח, לגדול וליצור.
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער מנהלת מרכז גרתי לטיפול רגשי בילדים ונוער