ילדים קטנים וגם גדולים, אוהבים ללמוד דרך משחק, ובאמצעות הכרת העולם שסביבם. אז למה לא לנצל את כל אותם רגעים קטנים בשגרת היום-יום כדי ללמד אותם קצת חשבון? הנה כמה רעיונות שניתן ליישם בבית ובחוץ כדי ללמד את הילדים את יסודות החשבון.
בבית: תספרו מדרגות
• הכרת מספרים באמצעות הטלפון: הילדים יכולים להתקשר למכרים (סבא וסבתא, דודים או אנשים אחרים שיקבלו בהבנה את השיחות עמם) ותוך כדי כך לתרגל הכרת מספרים. חשוב שהטלפון יהיה בעל לוח מקשים ידידותי לידיים קטנות, קל ובהיר להבנה.
• ספירת מדרגות: בחדר המדרגות או בתוך הבית – אפשר לספור בקול רם את המדרגות תוך כדי עליה או ירידה. כך הילדים ילמדו להכיר את המספרים ולקשר בין העליה לשינוי במספר.
• ספירת כסף: גם אם הילדים שלכם עדיין לא מקבלים דמי כיס, אפשר להכיר להם את השטרות והמטבעות שבארנק שלכם. כמה עשרות אגורות יש בשקל? אלו שטרות קיימים ואיך אפשר לחלק אותם למטבעות? אפשר גם ללכת יחד איתם לחנות, לשלוח אותם לשלם ולחשב איתם כמה עודף יקבלו בחזרה.
במטבח: כמה חלקים יש בפיצה?
• חיתוך פיצה: פיצה היא בסיס מצוין ללימוד שברים פשוטים. היא נחלקת בקלות לפרוסות, והפרוסות מרכיבות שלם. קל להראות לילדים כמה זה חצי, רבע או שמינית (הגדולים והרעבים יכולים להגיע גם עד ל-1/12). אפשר לבדוק כמה זה רבע ועוד רבע או חצי ועוד רבע, ולתרגל עד כמה שרמת ההבנה (והרעב) של הילדים יאפשרו. את אותו רעיון אפשר ליישם גם באמצעות פלחי תפוז או תפוח, למרות שדווקא הפיצה המשוטחת מקלה יותר על ההבנה של הילדים. ואפשר גם להסתפק בפיתה.
• מיון וספירה: קטניות או סוכריות עדשים (נא להיזהר מחנק!) אפשר למיין לפי צבעים, גדלים, מרקם או גודל. אפשר לספור כמה יש בחבילה (זה יעסיק את הקטנים במשך כמה שעות טובות ומתאים למי שיודעים לספור מעבר ל-100) או לחלק לשתי קבוצות שוות בגודלן.
• אוכל מהונדס: לא, אנחנו לא מתכוונים להנדסה גנטית. את הצעדים הראשונים בהנדסת המישור אפשר לעשות באמצעות מוצרי מזון: עגבניה היא עגולה, זה קל. אבל מה עם פלח של בננה? ואיך מגדירים את צורתו של מלפפון? ומה עם הביצה או פרוסת גבינה מרובעת? כדאי להכיר לילדים את הצורות השונות תוך כדי הכנת המזון ואכילתו.
• משקל: אם יש במטבח משקל, אפשר לנסות ולשקול חפצים שונים ולראות מה קורה כשמפחיתים או מוסיפים עוד חפצים; מה המשקל של כוס ריקה, למשל, ומה משקלה כשהיא מלאה במים? האם קילו קמח וקילו סוכר שוקלים אותו דבר, למרות שגודל האריזות שונה?
אפשר ללמד ילדים על משקלות גם תוך כדי בישול - כמה קמח נדרש לעוגה? כמה זה בכוסות וכמה בשקילה?
אם אין לכם משקל המיועד לבישול, אפשר לתרגל זאת באמצעות משקל למדידת בני אדם - לעלות על המשקל עם בגדים ובלעדיהם ולראות מה ההבדל, להעלות שני ילדים ביחד על המשקל ולראות מה קורה, וכן - גם את אמא ואבא אפשר לשקול מדי פעם.
עבודות הבית: מה אורך הספה?
• חיבור וחיסור: עריכת השולחן לארוחת הערב יכולה להיות הזדמנות מצוינת ללימוד ותרגול חיבור וחיסור. כמה צלחות צריכים כל בני הבית? אם מישהו נעדר מהארוחה כמה צלחות יש להחסיר? ובמקרה של אורחים, כמה יש להוסיף?
• תרגילי כפל: ילדים גדולים יותר יכולים להתקדם לתרגילי כפל; אם במשפחה יש חמישה אנשים, וכל אחד מהם צריך כף, מזלג וסכין לארוחה, כמה כלי סכו"ם יש להוציא מהמגירה? את אותו רעיון ניתן לתרגל גם עם בגדים: כמה פיג'מות יש להכין כל ערב? כמה בגדים בבוקר שאחרי? ושאלה טריקית במיוחד - כמה גרביים?
• מדידה: ילדים קטנים ישמחו מאוד לקבל סרט מדידה משלהם ולצאת למשימות מדידה ברחבי הבית. מה אורך הספה? והשולחן? מה רוחב המיטה ומה גובהה? בדרך זו הם יוכלו להכיר מושגים חדשים, להבין את משמעות האורך מול הרוחב והגובה, ובין לבין ללמוד עוד קצת חיבור וחיסור. מומלץ להשתמש בסרט מדידה של תופרות, העשוי בד, ולא במטר ממתכת, כדי למנוע פציעה של האצבעות.
המתקדמים יכולים לנסות ולמדוד גם ביחידות מידה לא סטנדרטיות כדוגמת אורך הרגל או כף היד: אפשר לשרטט את קווי המתאר של כף הרגל או היד של הילד ושל אחד ההורים על בריסטול ולגזור סביב השרטוט, כך שיתקבלו שני אמצעי מדידה בגדלים שונים. בעזרתם ניתן למדוד חפצים שונים בבית; מה ההבדל בתוצאות המתקבלות? למה נדרשות יותר כפות ידיים של ילד משל הורה כדי לקבוע את אורכו של חפץ כלשהוא?
• מיון: כמו קטניות, גם גרביים אפשר למיין, לפי גודל, צבע, דוגמאות שונות.
ומה עושים במעלית?
• הנדסה: בטיול בחוץ, ברכב או ברגל, ניתן לחפש צורות הנדסיות שונות ולהכיר אותן לילדים: גלגלי מכונית, ריבועים של רעפים, עיגולי פירות על העצים, עננים בצורות שונות.
• תבניות: טיול בחוץ הוא דרך מצוינת להכיר תבניות החוזרות על עצמן: מבנה של מדרכה (אבנים בצבעים שונים, חריצים בכיוונים שונים), מספר עלי הכותרת בכל פרח, תמרורים - כל אלה יכולים ללמד ילדים על קיומן ומשמעותן של תבניות שונות.
• מדידת מרחקים בהליכה: כמה צעדים עלינו לצעוד כדי להגיע עד לעץ הבא? למה מספר הצעדים של הילד שונה ממספר הצעדים של ההורה? כמה מכוניות נעבור עד שנגיע לרחוב הקרוב? כמו עם סרט המדידה, זו הזדמנות טובה ללמד את הילדים על יחידות מידה שונות.
• הכרת מספרים בכפתורי המעלית: ממילא הילדים מתים ללחוץ על הכפתורים בכניסה למעלית, אז למה לא לנצל את הזמן להכיר להם את המספרים השונים? בבתים משותפים המצוידים בקוד כניסה ממוחשב אפשר ללמד את הילדים להכיר את הלחצנים המספריים.
• בזמן עמידה בתור: בחנות, במרפאה או בכל מקום אחר, אפשר לספור כמה אנשים נמצאים בתור לפניכם, וכמה אחריכם. אם מישהו כבר נכנס לרופא או עבר בקופה, כמה אנשים נותרו בתור? וכמה בתורים אחרים?
• ברכב: ניתן להכיר מספרים דרך קריאת מספרי הרישוי של מכוניות אחרות, ברמזור, בזמן נסיעה (קשה יותר) או בשיטוט במגרשי חניה.