"נולדתי וגדלתי בקריות, הורי התגרשו כשהייתי בת שלוש וחצי. אמא, שהייתה מורה במשרד החינוך הייתה המפרנסת היחידה, כך שהמצב הכלכלי בבית לא היה משהו. בגיל 11 כבר התחלתי לעבוד. הבנתי שאם אני רוצה להיות מסוגלת לקנות לעצמי דברים, אני צריכה לדאוג לכסף משלי".

ככה נפתחה השיחה שלי עם יונית ורבר, יזמת, מרצה וכותבת בתחומי הדרך לחופש כלכלי, הגשמה עצמית, הכנסות פסיביות ויזמות, בעלת תואר שני בניהול מערכות מידע מהטכניון, מטפלת באמנויות ומאמנת מזה למעלה מעשור ומחברת הספר "יזמות לילדים סקרנים – עושים כסף בכיף" שראה אור לאחרונה.

הספר, שכתוב כקומיקס עם המון מרחב אישי, מעניק לילדים סדר ודרכי הפעולה לצעדים הראשונים שלהם בעולם היזמות. ההורים יקבלו כאן את המתכון המדויק לזמן איכות משותף שיאפשר להם, לגלות מה החוזקות והעוצמות של הילדים שלהם, להיות קשובים ונוכחים ולעזור להם להיות עצמאיים ויוזמים.

נשמע לא פשוט, בגיל 11 להתחיל לעסוק במחשבות על פרנסה.
"מראי הזמן זה באמת היה מאתגר אבל בזמנו זו הייתה המציאות בה גדלתי. ראיתי את אמא שלי עושה את המיטב ובחרתי לעשות את המיטב בעצמי. ההבנה שאני יכולה לייצר כסף כבר מגיל צעיר היא הבנה חשובה בעיני לחיים, היא מקנה עצמאות, ביטחון ותפיסת מסוגלות גבוהה."

אז בואי נדבר על יזמות בכלל ויזמות ילדים בפרט.
"לפעמים אנשים נבהלים מהמילה יזמות, כי בראש היא מחוברת להם לסטארטאפים, ללקיחת סיכונים, למתח, לעבודה קשה ורבה ועוד. ואז, בטח ובטח שלא מתחבר להם יזמות וילדים. בהבנה שלי, זוהי הסתכלות צרה מאוד ומגבילה של המושג יזמות".

בעיניה של ורבר, יזמות היא היכולת לראות בעיה, קושי, אתגר, רצון או אי נוחות של מישהו והרצון למצוא לזה פתרון ומענה. במילים אחרות ביזמות יש שלושה דברים: ראיית צורך, היכרות עם החוזקות והיכולות שלי ויצירת חיבורים נכונים ביניהם. כשמבינים שזו המשמעות של יזמות, מבינים כמה זו יכולת חשובה לחיים של כל אדם.

"אנשים לא סתם מפחדים מהמושג הזה", מדגישה ורבר, "יש כאלו שטוענים שאין להם את ה'גן' הזה, שזה לא אצלם באופי. אז בטח שהם מפחדים לשוחח על זה עם הילדים שלהם".

יונית ורבר (צילום: עדיגיטל)
כל אחד יכול להיות יזם. יונית ורבר|צילום: עדיגיטל



על פי ורבר, כל אדם יכול להיות יזם. יזמות היא שריר מנטאלי, וכמו כל שריר אחר, יש כאלה שנולדו עם השריר הזה חזק יותר וכאלה שפחות, "מה שבטוח זה שעם הבנה נכונה וכלים פרקטיים, יזמות היא שריר שאפשר לאמן ולחזק, וכשמתחילים עם זה כבר בילדות, זה בונה את האדם אחרת לגמרי ואין גיל צעיר מכדי להתחיל לאמן את השריר הזה", היא מסבירה. 

משטיפת מכוניות ועד מכירת עוגיות

לספר הנהדר של יונית ורבר נחשפתי בעקבות סטטוסים רבים של חברי לפייסבוק שהחלו לתאר כיצד הילדים שלהם החלו להביע עניין ביזמות בעקבות קריאה הספר. ילד אחד פתח במיזם לשטיפת מכוניות של דיירי הבניין, ילדה אחרת הקימה עסק למכירת עוגיות עם חברות וההורים נראו מאד מרוצים מכל העניין אך עם זאת עדיין קיימת רתיעה מהתעסקות בכסף כשמדובר בילדים.

אנשים מפחדים לפעמים לדבר על כסף, בטח לא עם ילדים. ככה הרגילו אותנו. לא לספר כמה אנחנו מרוויחים, לא לדבר עם ילדים על קשיים כלכליים.
"כמי שמלווה משפחות ליצירת חופש כלכלי אני פוגשת כל מיני גישות ארכאיות כאלה ואחרות על כסף, שפע ועושר שהועברו אלינו. חשוב לי לומר בעיקר שני דברים. גישה כזו לחיים ככל הנראה תשאיר את המצב הכלכלי שלכם רחוק מלהיות כמו שאתם באמת רוצים וראויים. אם לא מדברים על כסף, גם לא מדברים על דרכים להגדיל אותו, ועל דרכים להנות ממנו. וחבל. כסף זה משאב נהדר שמטרתו לעזור לנו להגשים את החיים שאנחנו חולמים עליהם, וזה נכון הן עבורכם והן עבור הילדים שלכם"

"חשוב להבין שהיום זה לא כמו בתקופה שאנחנו גדלנו בה. היום דיבור על כסף קיים כבר במרחב של הילדים, בין אם זה בשיח עם חברים ובין אם זה בתכנים שהם רואים ברשת. אם אנחנו לא נהיה שם בשיח פתוח ומקדם איתם על הנושאים האלה, הם ימצאו את התוכן ואת התשובות לשאלות שלהם במקום אחר, מקום שלא תמיד יהיה בהלימה עם הערכים והתפיסה ההוריים שלנו".

איך זה בא לידי ביטוי אצלך בבית עם הילדים הפרטיים שלך?
"כשמאיה הבת שלי הייתה בכיתה א' היא הודיעה לנו שהיא תהיה מעצבת אופנה. כשראינו שיש לה תשוקה לתחום וכישרון, התחלנו לשלוח אותה למורה פרטית שיוצרת ותופרת בעצמה, ומאז היא למדה בחוגים ואצל מורות נוספות שיטות מגוונות לתפירה. הפגשנו אותה עם מעצבות בגדים, לקחנו אותה לחנות של מעצבת כדי שתשמע איך היא התחילה את דרכה ומה המשמעויות של להיות מעצבת, מה זה אומר להחזיק חנות עם עיצובים משלך, וכו'. כשהייתה בכיתה ה' התחילה מיוזמתה להעביר סדנאות יצירה לחברות הכיתה, והמשיכה לתפור עוד ועוד בגדים, כולל את שמלת הריקוד לבת המצווה שלה. בימים אלה היא מוכרת מסיכות בד צבעוניות (מסיכות קורונה) שעיצבה ותפרה בעצמה".

ולסיום, הנה כמה טיפים להורים שרוצים לעודד את ילדיהם ליזמות:

  1. הורה שרוצה שילדיו יגדלו להיות יזמים חייב להעניק דוגמה אישית של התנהלות יזמית משלו. ולא להיבהל, זכרו – התנהלות יזמית היא התנהלות של מציאת פתרונות לאתגרים/קשיים/בעיות/אי נוחות/רצונות וצרכים - אתם בטוח עושים את זה גם ככה לפחות כמה פעמים ביום. דברו עם הילדים על עצם הרעיון של לראות אתגרים שלנו ושל אחרים ולמצוא להם פתרונות. תנו להם דוגמאות מהחיים שלכם - זה יכול להיות למשל פתרון שמצאתם לבעיה שהייתה לכם במקום העבודה. דברו איתם על הצורך או האתגר שעלה, שאלו אותם איזה רעיונות הם היו יכולים להציע, ושתפו אותם גם ברעיונות שהעליתם ובפתרון שיישמתם. שיח פתוח ומקדם על מציאת פתרונות הוא חלק מאימון החשיבה היזמית.
  2. חשוב להבין שכל אדם נולד עם שריר היזמות (בעוצמה זו או אחרת). התפקיד שלנו ההורים הוא קודם כל לא להפריע לשריר זה להמשיך ולהתפתח אצל ילדינו. לא פעם הילדים באים אלינו ההורים עם רעיון יזמי כזה או אחר. זה הרגע להעניק להם גב ותמיכה, גם אם לפעמים הרעיונות שהעלו לא נראים לנו מציאותיים או לא נוחים מאוד לנו ההורים. שירים את היד ההורה שאהב את יזמויות הסליים שלכלכו לנו את הבית...
  3. קדמו וחזקו את החוזקות של הילדים! אם הילד או הילדה שלכם אוהבים לצייר – רשמו אותם לחוג או למורים פרטיים שילמדו אותם טכניקות ויחזקו את היצירתיות שלהם, קחו אותם לתערוכות במוזיאונים, לירידי אומנים. אם הילדים בעניין של ספורט – לכו איתם למשחקים, הפגישו אותם עם ספורטאים, עם מאמנים, שיספרו להם על החיים כספורטאי. הילדים מתעניינים באסטרונומיה, קחו אותם לפלנטריום, צרפו אותם לקורס דיגיטלי שמלמד על החלל, שמפגיש עם אסטרונאוטים וכו'... בקשו מהם שיעשו לכם הרצאה בנושא, רבע שעה ממוקדת שבה הם מספרים לכם על דברים שמעניינים אותם, כך הם מתאמנים על חידוד מסרים, על עמידה מול קהל, שכנוע וכו'.
    כריכת הספר
    כריכת הספר|צילום: עדי רמות
  4. אין כמו סיפורי השראה כדי להעניק רעיונות, למלא במוטיבציה ולהבנה ש - גם אנחנו יכולים! חפשו עם הילדים ברחבי הרשת סיפורים על יזמים צעירים. החל באנשים מוכרים שהחלו את היזמויות שלהם בילדות (למשל רמי לוי, עדי אלטשולר, נועה קירל), ועד שלל סיפורי יזמויות מדליקות שנוצרו על ידי ילדים שאולי קצת מוכרים פחות. הידעתם למשל שאלינה מורס בת ה 7 יזמה רעיון לסוכריות שטובות לשיניים שנמכרות היום בכל העולם דרך עסק שמשפחתה הקימה בשם זוליפופס, ותורם לא מעט לחינוך לרפואת שיניים לילדים ברחבי העולם?, מדליק, נכון? סיפורי יזמות של ילדים יזמים מישראל תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק "יזמות לילדים – עם יונית ורבר".
  5. אמנו את ילדיכם בזיהוי וביצירה של הזדמנויות. למדו אותם להיות "ציידי צורך", זה יכול להיות תוך כדי משחק בלשי. התפקיד שלהם, לחשוב על אנשים בסביבתכם ולזהות מה הצרכים שלהם. לראות איפה יש להם קושי או אתגר כלשהו, ולהעלות רעיונות יצירתיים שיוכלו לתת מענה לאותו צורך. להבין שאם השכן טס לחו"ל הוא יצטרך שמישהו יטפל בחתול שלו, שאם החצר של השכנה מוזנחת, בהחלט ייתכן שהיא תשמח שמישהו יטפל בה. אם הילד או הילדה אוהבים לאפות, לחשוב את מי ישמח לרכוש עוגה טעימה לשבת, אם הילד או הילדה מייצרים תמונות, עציצים מקושטים, מתלי מקראמה וכו' – חישבו יחד מי ישמח לקשט את ביתו עם היצירות האלה וכיצד כדאי להגיע לאותם אנשים.
  6. למדו את הילדים לחשוב תמיד על מגוון פתרונות. להבדיל מבית הספר, שם לרוב מלמדים אותם לתת את ה-תשובה הנכונה, במציאות הדברים מתנהלים אחרת. לכל בעיה ואתגר יכולים להיות פתרונות רבים ומגוונים. ככל שהילדים ידעו למצוא יותר ויותר פתרונות, כך החשיבה שלהם תהיה גמישה ויצירתית יותר, מה שיעזור להם להמציא את עצמם מחדש כל פעם כשצריך.
  7. הדגישו לילדים כמה חשוב לפעול על פי סדר פעולות נכון ובניית תוכנית פעולה. הכי פשוט להסביר להם את חשיבותה של תוכנית פעולה באמצעות שיחה על מקלחת יום-יומית. כשהולכים להתקלח, המטרה היא להיות נקיים ויבשים. דמיינו יחד מה יקרה אם קודם תתנגבו אח"כ תיכנסו למים ובסוף תסתבנו. הרי זה לא באמת יסתיים בתוצאה שרציתם, נכון? דרך פשוטה להתאמן על סדר פעולות נכון היא במטבח. מכינים יחד ארוחת ערב? חישבו מה המטרה שלכם (למשל להכין שתי ביצים מקושקשות) ומהו סדר הפעולות הנכון – האם קודם להדליק את האש או קודם לפתוח את הביצים? בהמשך, כשיעלו רעיונות ליזמויות, הקדישו זמן לשיחה משותפת על מטרת היזמות וסדר הפעולות הנכון להגשמתה, אתם תראו שהשריר המנטאלי שחושב על סדר פעולות נכון יידע כבר לתכנן בהתאם.

"יזמות לילדים סקרנים – עושים כסף בכיף" מאת יונית ורבר, הזדמנות הוצאה לאור