המדע על פי הלימון / המדע על פי הביצה | סיסיל ז'וגלה וז'אק גישאר, איורים: לורון סימון | הוצאת מטר
הכירו שני ספרים מעניינים ובהם עשרה ניסויים פשוטים ומדהימים. יוצאים כל כך הרבה ספרים שכוללים ניסויים מדעיים לילדים אבל אף ספר שראיתי עד עכשיו לא עשה לי חשק לחבק אותו בזכות העיצוב ה-כל כך מגניב שלו. משהו בצבעוניות ובאיורים גרם לי לאושר מהרגע שפתחתי את הספרים. אם הייתי יכולה הייתי כותבת עוד ועוד רק על המאייר אבל בואו נתקדם.
מה תמצאו בפנים? תחילה היכרות. מי היה מאמין שביצה ולימון יכולים להיות כל כך מרתקים. אחר כך תקראו על עשרה ניסויים קלים מאד לביצוע והבנה: האם ביצים יכולות לרקוד? ואיך כותבים מכתב סודי בעזרת לימון? האם ניתן לגלות מה הגיל של הביצה? ואיך אפשר לנקות מטבעות מושחרים ולגרום להם לנצנץ? הספרים מנוקדים ומתאימים לילדים בגן חובה ותחילת בית הספר היסודי. ברוב הניסויים זקוקים לאדם מבוגר.
יאיוי קוסאמה
נראה שאין לאן לברוח, לאן שלא נסתכל, אנחנו במתקפת נקודות. אז אולי במקום לברוח, כדאי פשוט להצטרף? אני הוקסמתי מהתערוכה במוזיאון תל אביב ואני חושבת שהילדים ישמחו להכיר את אחת הנשים המסקרנות של תקופתנו, אישה שמוכיחה שעם יצירתיות אפשר להגיע רחוק מאוד. שני ספרי ילדים על יאיוי קוסאמה ראו אור בתזמון מושלם:
יאיוי קוסמה – האישה שצירה דלעות ונקודות עד האינסוף ובחזרה | פאוסטו ג'ילברטי | הוצאת צלטנר
הספר נכתב בגוף ראשון, יאיוי מספרת את סיפור חייה בצורה מעניינת אך קלה לעיכול. היא נולדה בשנת 1929 ביפן ואהבה לצייר מגיל צעיר, היא מספרת על ההחלטה לעבור לניו יורק, על העוני ועל המפגש ששינה את חייה עם הציירת ג'ורג'יה או'קיף ועל האומנות שלה. האיורים הקסומים בספר, עושים חשק לרוץ למוזיאון תל אביב. ספר שאני באופן אישי רוצה להשאיר אצלי בבית למרות שאין לי ילדים בגיל המתאים, רק כזיכרון מופלא מתקופה נפלאה ואמנית דגולה.
יאיוי קוסאמה – מכאן ועד האינסוף | שרה סוזוקי, איורים: אלן וינשטיין | הוצאת אסיה
הספר נכתב בגוף שלישי כמו סיפור אגדה מודרני, גם בספר הזה נשמע על המסע המדהים שעברה האמנית מילדותה ביפן, המעבר לניו יורק, ההצלחה, מקורות ההשראה והחזרה ליפן. האיורים יותר מציאותיים ופחות ילדותיים, מצורפות רפרודוקציות של יאיוי קוסאמה. איכשהו הרגשתי ששני הספרים משלימים אחד את השני.
הספר לא מנוקד, ומתאים לילדים בבית ספר יסודי. אבישי, הבן שלי, כבר בן 12 וכביכול לא קהל היעד של הספרים, אבל כחובב אמנות הוא שמח לקרוא יחד איתי את שני הספרים שהצליחו להכניס מעט נקודות ויצירתיות גם אלינו הביתה.
דרקולו מפלא-כלו | לוסי רונלד, בן מאנטל | הוצאת הכורסא
מה קורה כשלגברת ואדון דרקולה שכל כך אוהבים חושך ולהפחיד אחרים, נולד ילד שמח, חייכן שאוהב ללבוש בגדים צבעוניים, רוצה לעזור לאחרים ונמשך אל האור? בהתחלה הם מנסים לשנות אותו, אבל כשהם מבינים שזה בלתי אפשרי, ברור שחייבים לחפש פתרון יצירתי. האם יצליחו? (רמז: כן! כי הורים תמיד יעשו ככל יכולתם כדי שהילד שלהם לא יהיה עצוב). אגב, ברור שגם אתם תתאהבו בדרקולו, הוא פשוט מקסים! מתאים לבני 4 עד 7.
אור נגד פז 2 – המירוץ לתוכנית הטלווזיה | דנה אלעזר הלוי, איורים: דניאל פלג | הוצאת אחוזת בית.
בספר הקודם בסדרה, הכרנו את הישוב אורפז וגילינו שבישוב ישנם שני בתי ספר, בית ספר "אור" ובית ספר "פז". בספר הקודם שמענו על היריבות הגדולה בין התלמידים, האורניקים לא סובלים את הפזניקים, והפזניקים מתעבים את האורניקים. התלמידים ניסו להרוס זה לזה את הניצחון בתחרות הספורט הגדולה שהתקיימה בישוב ומסתבר שהקנאה והלהט עדיין בעיצומם. בספר החדש האורניקים מגלים שהפזניקים יופיעו בטלוויזיה והם רוצים להופיע במקומם ולהיות מפורסמים. לצורך כך הם הוגים תוכנית משעשעת וזדונית. האם יצליחו? הסדרה מנוקדת וממכרת, ראו הוזהרתם!
איך כותבים פזמון – מדריך לפזמונאות | אורי פרץ שרון
האחיינית שלי בת ה- 15 והחברות שלה, התחילו להתנסות בכתיבת שירים. החלום שלהן הוא לכתוב שיר עבור הזמר האהוב עליהן עברי לידר. האם באמת אפשר ללמוד לכתוב שירים? מסתבר שכן! הספר מתהדר באינדקס מפואר שכולל מעל מאתיים שירים מאת טובי הפזמונאים: פזמונאים קלאסיים כמו רחל שפירא, אהוד מנור, צרויה להב ואביהו מדינה, פזמונאים ששיא פעילותם היה בשנות השבעים והשמונים כמו מאיר אריאל, יהונתן גפן, אסתר שמיר ואהוד בנאי, ויוצרים עכשוויים כמו עידן רייכל, ישי ריבו, חנן בן ארי וטונה.
זה כיף גדול לפגוש כמעט בכל עמוד את מיטב השירים שיוצרים את הפסקול של ישראל לדורותיה, ולגלות באילו טכניקות וכלים השתמשו הכותבים. הספר הוא יישומי במהותו, ומציג באופן שיטתי ובהיר את תורת הפזמונאות. החל ממנגנונים שעוזרים להעביר את המאזין חוויה ולעורר בו רגש, ועד טבלאות ותבניות – לא נוסחתיות, אלא כלים בארגז הכלים של הכותב. האמת, אף פעם לא שיערתי שבכתיבת שירים טמונה מורכבות טכנית גבוהה כל כך, וזה ממש תענוג לגלות איך זה נעשה. אני חושדת שמרגע שנחשפו לי גלגלי השיניים שמניעים את המנגנון הזה, כבר לא אוכל להאזין לשיר באותן האוזניים כמו עד היום. אהבתי גם את הציטוטים שמופיעים בראש כל פרק מפי גדולי הכותבים בחו"ל, שמספרים על תהליכי הכתיבה שלהם ועל החיבור שלהם לכתיבת מילים.
הספר כולו טבול באהבה גדולה לזמר העברי, והאהבה הזאת מדבקת, כל הכתה של האחיינית שלי התחילה לכתוב שירים. השבוע הם שלחו שירים שכתבו לכל מיני זמרים שהם אוהבים ואני הפכתי לכוכבת מאחר והרעיון של להיעזר בספר של אורי שרון פרץ היה שלי.