לאחר אישור הסגירה הגורפת של מערכת החינוך בשבוע שעבר ואחרי יום ראשון ללימודים מרחוק שהוכיח שזום לילדים ועבודה להורים כמעט ולא מתחברים, עיני כולם נשואות אל הדיון הגורלי בוועדת החינוך ביום רביעי.
חבר הכנסת רם שפע, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, פנה אמש (א') במכתב דחוף אל שר החינוך, יואב גלנט ואל שר הבריאות, יולי אדלשטיין בבקשה לפתוח מחדש את מסגרות החינוך כבר השבוע. "לא ייתכן שכל עוד מאות אלפי הורים יכולים ומתבקשים ללכת לעבודה, הגנים והכיתות הנמוכות יהיו סגורות. מציאות זו היא בגדר בלתי אפשרית עבור הורים רבים שנמנעת מהם היכולת להתפרנס", כתב.
"קיים חשש יותר מסביר שלאור העובדה שכל הורי ישראל וילדיהם נמצאים בפארקים ובגני השעשועים, בכפוף למגבלות הסגר, הם מדביקים הרבה יותר מאשר בהימצאותם המפוקחת בגנים ובבתי הספר. יש לציין כי העמדה המובאת במכתב זה מתבססת גם על מכתבו של פרופ' גמזו מיום 15.9.2020 אל שר הבריאות ושר החינוך, בו הוא מסביר שניתן להחריג את כיתות ה' ומטה".
בשבוע שעבר צמצמה ועדת החינוך את סגירת מערכת החינוך משלושה שבועות לשבוע אחד בלבד. לאחר שישיבת הממשלה שהייתה מיועדת להיום נדחתה למחר, ביום רביעי יתקיים דיון נוסף בוועדת החינוך, התרבות והספורט, שמטרתה המוצהרת היא לבטל את הלימוד מרחוק בגני הילדים ובכיתות הנמוכות ולהחזיר את הילדים לבתי הספר. החלטה כזו היא חלק מהסמכות הנתונה בידי הוועדה.
במוקד הדיון אמור לעמוד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שטרם אישר את בואו. פרופ' גמזו יתבקש להציג את הנתונים לפיהם ניתן להצדיק פתיחה או סגירה של הגנים. בשבוע שעבר הציגה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, נתונים לפיהם נתוני התחלואה בקרב ילדים עד גיל 6 נמוכים משמעותית משיעורם באוכלוסייה. על פי הנתונים, שיעור המאומתים עד גיל 9 נע בין 250-200 ילדים, בעוד שיעור המאומתים בקרב גילאי 18-14 קרוב ל-800 ביום.
בניגוד לאישור שניתן בשבוע שעבר, שהתייחס אל כל מערכת החינוך כמקשה אחת, שפע מקווה לפצל ביום רביעי את התקנות בוועדה וכך לסלול את הדרך לפתיחת הגנים ובתי הספר מחדש.
הדרישה להחזרת הילדים הצעירים למסגרות מגיעה גם מההורים, שהתקשו היום לשלב בין הלמידה מרחוק לבין היציאה לעבודה. יו"ר משותף של ועד הגנים הארצי, אחז אגם, קרא להורי גני הילדים להחרים את הזום והלמידה מרחוק במסגרת המאבק להחזרת הפעילות בגני הילדים. לטענת הוועד, ההורים נאלצים להישאר בבית עם הילדים, לתפעל את הזום ולפקח עליהם, ולא יכולים לצאת לעבודה.
בנוסף, דיווחו הורים על ניתוקים חוזרים ונשנים בתקשורת בשיעורים ובמטלות האינטרנט השונות, על חוסר סדר בתכנון היום ועל חוסר יכולת של הילדים לשמור על ריכוז במדיום הלימודים שנכפה עליהם.