על השלכות מגפת הקורונה, שפלשה לעולמנו לפני כשנה, עוד נחקור, נבדוק ונלמד עוד שנים רבות. ההשפעות שלה אינן רק בריאותיות, כמובן, למרות הסכנה המאוד ברורה. לקורונה ישנן גם השפעות חברתיות, סוציאליות, כלכליות ואנתרופולוגיות, אבל בזאת אין אני מחדשת. כל יום מדברים ודנים באמצעי התקשורת באספקטים השונים של המגפה. כיום חלק גדול מהאוכלוסייה כבר מחוסן לנגיף, אך הנזק כבר נעשה ואת אדוותיו עוד נחווה שנים קדימה.
אמנם עד לפני מספר שבועות, עם הגעת הווריאנטים החדשים, ילדים ובני נוער עמדו פחות בפני סכנה בריאותית. אך הפחד, החרדה, הניתוק החברתי, הניתוק מבית הספר, הניתוק מהחברים או מהמשפחה המורחבת, משאירים חותם חזק ומשמעותי על ילדינו. ללמוד בזום יכול להיות פתרון יעיל לכמה ימים, בעניין של השלמת חומרים ויצירת קשר רגעית, אך הוא אינו יכול להחליף את הקשר הישיר עם המורה, או את האינטראקציות החברתיות. איך מלמדים ילד בכיתה א' לקרוא בשיעור זום? איך ילדה שרק נכנסה השנה למסגרת בית ספרית, תצליח להשתלב חברתית בכיתה שאת חבריה היא לא יכולה לפגוש? בני הנוער שמבלים ימים שלמים מול המסך ולמעשה מנותקים חברתית, מחפשים ריגושים ומגיעים למקומות לא טובים. בני נוער שנאלצים לגשת לבגרויות שיקבעו את עתידם, ללא יכולת לקבל פידבק משמעותי מהמורה, מהמחנכים או מחברים.
חוויה טראומטית שייקח שנים לשקם
אני מציפה כאן את כל התחושות שעולות כשאני נפגשת עם מטופלים שלי. במרכז אנחנו פוגשים כל יום מחדש מבוגרים, ילדים, בני נוער ואף אוכלוסיית הגיל השלישי. רבים מאוד מרגישים שהעולם סוגר עליהם, שאין להם לאן לברוח.
הבידוד והסגר הובילו לתחושות של ניתוק, החשש מהמחלה הותיר פחד. המצב הכלכלי העגום של ההורים, והלחץ בו הם נמצאים בהיותם במצב בו אינם מצליחים לפרנס, עובר גם הוא לילדים ולבני הנוער – כל אלה משאירים חוויה טראומתית אותה ייקח לנו עוד חודשים ושנים לשקם.
אני מציעה כאן תרגולים חוויתיים מתוך הרפרטואר של שיטת נוביצקי, המשלב פסיכותרפיה ואומנות. התבוננות פנימה והחוצה, התפתחות תוך כדי התבוננות, באומנות שתיצרו, תוך כדי התבוננות בעצמכם ובחייכם. את התרגולים ניתן לבצע עם ילדים ובני נוער, הורה וילד או בין שני חברים. מאוד מתאים לביצוע גם בין בני זוג.
תרגול אינטראקטיבי וקשוב בין הורה וילד, או בן שני חברים:
חומרי יצירה: בריסטול, עפרון, צבעי פסטל שמן.
- לבקש מהפרטנר להעלות לשיח ולספר נושא שחשוב לו, או בוער לו לדבר עליו.
- לצייר לפי אינטואיציה שלך את אשר שמעתם וחוויתם מהסיפור או האירוע אותם סיפרו באוזניכם. באותו זמן זה שסיפר את הסיפור, גם הוא מצייר את חוויותיו ממה שהוא בעצמו סיפר. במהלך הציור לא להסתכל או להציץ האחד על ציורו של השני.
- בשלב הראשון, נתייחס ליצירה של זה שסיפר. חשוב להיות ממוקדים במה שאתם רואים על הדף, להתבונן יחדיו ביצירה ולנהל שיח על מה רואה היוצר מול עיניו. היו קשובים וממוקדים. בשלב השני התבוננו ביצירה של זה ששמע וצייר, מה הוא הרגיש מחברו, או ילדו.
- לאחר מכן נהלו שיחה על ההבדלים בין היצירות. דברו על הדומה והשווה. ספרו מה שמעתם מעבר למילים. החליפו תפקידים.
בעבודה כזו כאשר הילד מתחבר למקום האינטואיטיבי שלו, הוא מתחבר למקום החזק שלו, לעוצמה שלו. הוא קשוב לעצמו, ומישהו מולו קשוב לו ומשקף לו מראה. ההקשבה והעבודה המשותפת תיצור שיח מתבונן ומעצים. גם כאשר ההורה או החבר משקפים את מה שהם רואים. השיח המשותף ייצור שחרור והקלה.
תרגול לבני נוער: "ההשראה שלך וההשראה שבך"
חומרי יצירה: רבע גיליון וצבעי גואש או פנדה.
ציור 1 - מיהו ההשראה שלך?
לכל אחד מאתנו הייתה או יש דמות המהווה השראה, מישהו שהפעולות שלו סייעו לנו באופן ישיר או עקיף והשפיעו עלינו לטובה, אפילו לרגע. אולי זה היה האופן שבו הוא דיבר, התוכן של דבריו או התנהגות מסוימת. הוא המודל שלכם. הוא המנטור שלכם. גם אם הוא לא היה מודע לזה. עצמו את העיניים וקחו לעצמכם זמן לחשוב על אדם שהיווה השראה עבורכם.
- מה היו הקשרים שלך עם אדם זה?
- מה הוא עשה או עושה שתרם לך?
- .מה הייתה ההשפעה?
על גיליון נוסף, ציירו את העץ המבטא את האדם המהווה השראה בשבילכם בצורת עץ. חישבו על צורת השורשים, הגזע ,הצמרת, הענפים והעלים וכל מה שעולה בדמיונכם. בסיום העבודה הניחו את העבודה הזו בצד.
ציור 2 - מיהו ההשראה שבך?
כל אחד מאתנו השפיע על מישהו בעולם, היווה או מהווה השראה עבורו בחייו. מישהו שהפעולות שלנו סייעו לו באופן ישיר או עקיף השפיע עליו לטובה, אפילו ברגע מסוים אחד.
- מה היו הקשרים שלך עם אדם זה?
- מה אתה עשית או עושה שתרם להם?
- מה הייתה ההשפעה?
על רבע גיליון נוסף, ציירו את העץ המבטא את ההשראה שאני. חישבו על צורת השורשים, הגזע ,הצמרת, הענפים והעלים וכל מה שעולה בדמיונכם. בסיום העבודה הניחו גם את העבודה הזו וצלמו אותה.
ציור 3 - חיבורים של השראה
קחו את שתי היצירות, וחברו ביניהן באופן שמבטא את הקשר שביניהן בעיניכם. חברו את שתי העבודות בכל דרך שנראית לכם: הדבקה עם דבק, נייר דבק, חבל, העמדה אחד ליד השני, מעל השני, גב אל גב, או גזירה, כל צורה שהיא היא מקובלת. התבוננו בשני העצים ובחנו את החיבור ביניהם:
בחנו את ציורי העץ ונסו לקרוא מהם מה קיבלתם מדמות ממנה אתם מקבלים השראה? מה הדברים הטובים שלמדתם ממנה? מול ציור העץ המהווה את עצמכם כהשראה. מהן החוזקות שאתם מעניקים לדמות העץ שלכם?
איזו "השראה" נהייתם? מה משמעות הצבעים שבחרם בכל עץ? כיצד ארגנתם את הציור על הדף בכל עץ? מה היחס בציור בין השורשים ,הצמרת והגזע? פרופורציות ,עובי החלקים והיחסיות? מה המשמעות של העץ עבורכם?
מהם הקווים הדומים והשונים בציור בין העץ שמסמל את ההשראה שלי לבין העץ שמסמל את ההשראה שבי: בצבעים, בגודל, בתפיסת הצורה על הדף, ביחסים בין שורשים גזע וצמרת?
איך חיברתי בין העצים? מה זה אומר על הקשר בין מה שיש בי לבין מה שיש באדם האחר? בין הדברים הטובים שבי לבין הדברים הטובים שבו? מה עוד אתה יכול לראות שם ? מה עוד יש שם? מה אתה רואה שלא ראית קודם? מה גילית על עצמך?
עצם ההתבוננות במה שנותן לכם השראה, ובמה אתם נותנים השראה מאירה ומחזקת את הצדדים החזקים והעוצמתיים שבכם. היא מעניקה רעיונות, או הארה פנימית ודוחפת ליצירה. המפתח לשינוי ושיפור התחושות והחששות, יכול להגיע רק מההחלטה להוות השראה בחייכם. ברגע שאתם בוחרים להוות השראה לאחר אתם לוקחים אחריות על עצמכם. כשאנחנו חזקים אנחנו מסוגלים להכיל את החולשות שלנו. ההתחברות למקורות השראה, מחזקים אותנו, וגורמים לנו לראות את החיובי והעוצמתי שבנו.
הכותבת הינה מנהלת מרכז נוביצקי, לטיפול ולימוד תרפיה, ומייסדת שיטת נוביצקי.