מה משך אותך במקצוע ההוראה?
"אני בא ממשפחה של מורות וגננות אבל לקח לי זמן להבין שזה באמת מה שאני רוצה לעשות. כלומר, ידעתי שנועדתי לעבוד עם נוער או ילדים אבל ההבנה שזה מה שאני אמור לעשות לקחה זמן עד שהגיעה. גם היום אני עדיין בוחן את עצמי ואת הגישה שלי לחינוך, מנסה לעצב את הזהות המקצועית שלי כמחנך".
מה השיעור הכי חשוב שלימדת את התלמידים שלך?
"אמפתיה וחמלה, כלפי האחר וגם כלפי עצמם. למרות כל מה שנאמר על הילדים והנוער, יש להם אינטליגנציה רגשית מדהימה ורגישות מטורפת כלפי האחר, צריך רק לעזור להם ולכוון אותם כיצד להשתמש בה. הם יודעים היטב כיצד לעשות זאת אבל צריכים עזרה לדייק את זה ולא פחות מכך, לדעת איך להפנות זאת גם פנימה אל עצמם".
מה השיעור הכי חשוב שאתה למדת מהם?
"שאני משמעותי עבור אחרים, שיש מהות בקיום שלי ואני רק צריך לדעת כיצד לחדד אותה ולדייק אותה".
במה תרם לך המקצוע? איך הוא שינה אותך?
"הוא תורם לי ועוד ימשיך לתרום לי המון. גם מבחינת ההבנה ביחס ליכולות ולחוזקות שלי. הוא משנה אותי בכך שהוא גורם לי לחשוב שיש סיכוי אמיתי שאנחנו עוד יכולים להשתפר ולהיות נחמדים ואדיבים יותר אחד כלפי האחר וכלפי העולם באופן כללי".
ספר על שינוי מרגש שעשית בחיי תלמיד/ה שלך.
"תלמידה מהממת שלי שהייתי בטוח שהיא מאוד חזקה מבחינה חברתית, סיפרה לי שהיא מרגישה לבד ועצובה, שהיא מרגישה שאין לה חברים ושלא משתפים אותה. היא שברה לי את הלב במיוחד משום שלא ראיתי את זה קודם לכן. כשבועיים לאחר מכן, אחרי שיחות איתה ועבודה משותפת קיבלתי הודעה מאמא שלה על כך שהיא מגיעה מאושרת כל יום מבית הספר, משתתפת יותר בפעילויות חברתיות, שמחה ללכת לבית הספר ואומרת שהיא מרגישה ממש טוב בכיתה. אותה ילדה ואני משוחחים כמעט על בסיס יומי לגבי הנושא הזה ואני מרגיש שנוצר ביננו קשר מדהים. אני רואה אותה זורחת בבית הספר וזה מרגש אותי כל פעם מחדש לראות את החיוך שלה כשהיא רואה אותי ובאה לתת לי 'כיף'".
מה ההודעה הכי מרגשת שקיבלת מהורים?
"כל הודעה שאני מקבל מהורים המראה לי כי אני משמעותי עבורם מרגשת אותי. אבל אני חושב שזו שהכי ריגשה אותי נשלחה דווקא מאמא של ילדה שעוזבת אותנו בשנה הבאה והיא כתבה לי בהודעה: 'הבת אמרה - 'יהיה לי הכי קשה לעזוב את ליעד, הוא המורה הכי טוב בעולם, זה כמו לזכות בלוטו, זה יהיה לי הכי עצוב להיפרד ממנו (מילים שלה!!!)'".
איך נקראת קבוצת הוואטסאפ הכיתתית שלכם?
"ה2 קשר עם ליעד"
מהו החזון החינוכי שלך?
"איתור עוצמות וחוזקות הילדים גם בשביל להעצים אותם וגם בכדי לדעת כיצד לתעל זאת ללמידה משמעותית. חינוך להסתכלות ביקורתית ושאילת שאלות, לא לקבל כל מה שאומרים כאמת מוכחת וחד משמעית, אני מזמין את הילדים לבקר את מה שאני אומר ולבחון את דבריי מתוך הסתכלות סקרנית ורצון אמיתי ללמוד. לראות כל ילד כייחודי ומיוחד. הבנה כי עליי להתאים את עצמי אל הילדים ולא לנסות להתאים אותם אליי, גמישות ודינמיות ולא התקבעות".
כמה שיעורי בית אתה נותן בחופשים?
"כמה שפחות. מעבר לזה חשוב לי שהילדודס יבינו את הרציונל שעומד מאחורי שיעורי הבית שאני נותן. שיבינו כי שיעורי הבית שאני כן נותן הם מתוך משמעות אמיתית ללמידה משמעותית ולא מנותקים מהקשר".
האם השכר שניתן לך משקף בעיניך את שעות העבודה שאתה משקיע?
"חד משמעית לא. העבודה שלי כמחנך לא מסתיימת עם הצלצול, גם לא כשאני מגיע לדירה. אני מגיע לכיתה לפני הזמן, יוצא מבית הספר ממש לפני שהוא ננעל וגם בדירה העבודה נמשכת. ב'חופש' אני עובד לא פחות מאשר בימי העבודה הרגילים ואין כמעט זמן שבו אני לא עובד או חושב על תכנים שיכולים לפתח את החשיבה של הילדים והחינוך שלהם. אני זמין לילדים שלי בכל שעה והם יודעים את זה, כך גם להורים. הם יודעים שאם אני לא עונה באותו רגע אז אני אחזור אליהם ברגע שאוכל".
האם צריך לדעתך לשלם יותר למורים צעירים על חשבון המורים המבוגרים?
"אני חושב ששכר לא צריך להיות לפי וותק אלא לפי מקצועיות. מה שמשקיעים צריך להיות מה שמקבלים בחזרה. צריך לתגמל לפי השתלמויות והתמקצעות – לרוב הם יגיעו עם הוותק, אך לא בהכרח מורה וותיק 'טוב' יותר ממורה צעיר ולהיפך".
חופשים - חייבים אותם או שאפשר לקצר? מה דעתך על הרפורמה שמבקשת להתאים את החופשות במערכת החינוך לחופשות ההורים?
"אני לא יודע אם אני עוסק בחינוך מספיק זמן בכדי להשיב על השאלה הזו בצורה נכונה ומלאה. מתוך מה שכן חוויתי, לדעתי הילדים צריכים את החופשות לא פחות מההורים ומהעוסקים במקצוע החינוך. ולעשות בהם שינוי יכול להוביל לתוצאות שליליות".
מה צריך כדי להפוך את מערכת החינוך בישראל לטובה יותר?
"קראתי לא מזמן את הספר 'לומדים מפינלנד' והוא מעלה נקודות חשובות המאירות את השינוי הנחוץ במערכת החינוך שלנו בארץ. אני חושב שהדיון לא צריך להיות רק ביחס לשכר שלעצמו אלא כל מה שמסביב. הדרישה צריכה להיות להכשרה נכונה יותר, סינון טוב יותר. אם ההכשרה של מורים לא תאפשר את הגמישות המחשבתית וההבנה כי עלינו לחנך לערכים, ליצירתיות, למחשבה והסתכלות ביקורתית כלפי הסביבה וכלפי ה'עצמי' - אז השיח על השכר בלבד אינו מספיק. שינוי תפיסת מקצוע ההוראה בקרב הציבור תוכל לבוא רק כאשר ההכשרה תהיה בהתאם, ולשם כך צריך שינוי תפיסתי בהסתכלות על תפקיד המורה, כמו גם כיצד לתת לילדים את הכלים הנחוצים להם בכדי להיות בוגרים תורמים לקהילה המקבלים את הסיוע הנחוץ להם לשם כך".
ספר על חוויה אחת בלתי נשכחת עם הכיתה שלך.
"אחרי שלושה שבועות של למידה על ערך 'נתינה' הילדים היו צריכים לחשוב על רעיונות ל'נתינה לקהילה', לפרק את הרעיון לחלקים כמו למי ירצו לעזור, כיצד, מה יצטרכו לשם כך, מדוע ירצו לעשות זאת וכן הלאה. לאחר מכן היה על כל קבוצה להציג בפני הכיתה את הרעיון שלה בכל דרך שירצו. חלק עשו מצגת, חלק הרצאה, חלק אפילו עשו הצגה. הרעיונות שלהם הראו מחשבה מעמיקה ואמיתית מתוך רצון לתרום ולעזור לאחרים החל מילדים שחוו חרם, דרך קהילות מוחלשות ועד שמירה על הסביבה ובעלי חיים. ההצגות היו ממש מרגשות וחלק מהם אפילו לקחו את זה למקום יישומי כמו התנדבות בעמותות למען בעלי חיים וכדומה".
תן שלושה טיפים שיש לך להורים / ילדים לחופש הגדול.
מפגשים חברתיים - חשוב להמשיך להיפגש וכמובן לוודא שכולם מרגישים שייכים ומוזמנים, בין אם בזוגות, קבוצות או כלל הכיתה. יש ילדים שלוקחים את זה בעצמם אבל יש שצריכים עזרה. חשוב שההורים יהיו מודעים למה שקורה ויעזרו בתיווך במידת הצורך.
ניתוק ממסכים - אי אפשר להתעלם מחשיבות ההשתתפות של הילדים במשחקים ובעולמות הווירטואליים אחרת הם 'נשארים מאחור', אבל עדיין, זה לא אומר שהעולם האמיתי מפסיק להתקיים. בריחה למסכים יכולה גם להיות סימן לקשיים חברתיים. לתמרץ את הילדים וכמובן גם להוות להם דוגמה. לא להגיד להם לצמצם זמן מסכים ואז להיות כל הזמן בטלפון הנייד או עם טלוויזיה דולקת.
פעילויות בהן הילדים יתרמו וייתרמו בעצמם - לחשוב על פעילויות שבהן הילדים יכולים גם לתרום וגם להיתרם במהלך החופשה. לא חסרות פעילויות שדורשות חשיבה, התנדבות פעילה אך מהנה. לעזור להם למצוא את הפעילויות הללו וכמובן גם לקחת בהן חלק.