עד לפני שבע שנים עסק מתן פורת, 43, באדריכלות נוף. היום הוא מורה למתמטיקה וכלכלה ומחנך בחטיבת הביניים ביד גיורא בהרצליה, ומאז פרוץ הקורונה גם נותן דרור לפן היצירתי שבו ואפילו פתח עמוד פייסבוק שבו הוא כותב.
"הייתי עצמאי הרבה שנים. אני תמיד מספר שהכסף הגדול משך אותי – לחינוך. בציניות כמובן", הוא מספר, "החינוך ישב לי איפשהו בלב. מגיל צעיר התנדבתי לעבוד עם בני נוער על שיעורי בית. אמא שלי זיכרונה לברכה הייתה מורה לאנגלית במשך יותר משלושים שנים. די מיציתי את העיסוק הקודם. חוץ מהקשר עם לקוחות וצוותי גינון, זה היה המון לבד, המון שרטוטים, היה לי חסר קשר אנושי, עשיתי תואר שני בהסבה".
ובכן הקשר האנושי התפתח לכיוון לא צפוי – לפני שלושה חודשים עלה במוחו של פורת רעיון: לבצע שיר ראפ בכיתה בנושא חומר הלימוד במתמטיקה. "מאז היו ראפים גם על נושאים אחרים, ותלמידים כתבו וביצעו בכיתה בעצמם", הוא מספר, "אני לא חושב שבזכות הראפ הם שולטים בחומר והפכו לאחוקים של פיתגורס, אבל אם זה קצת מפיג את החששות והחרדות מהמקצוע – עשיתי את שלי. וחוץ מזה, לכו תדעו. אולי בעוד כמה ראפים יגדלו לי ראסטות". עם זאת, חשוב לו להדגיש: "הראפ לא מחליף לימוד, אלא מתבל אותו והופך אותו לנעים יותר. בסוף צריך לפתור משוואה ולרשום הוכחה בגאומטריה".
מקור השראתו, אם תהיתם, הוא מתיו פרי בסרט "להיות מורה", שם מלמדת דמותו של פרי ילדים ובני נוער באמצעות ראפ ומוזיקה. והאמנים האהובים עליו הם אמינם והדג נחש.
איך התלמידים הגיבו?
"הם די עפו על זה. הם זזים בכיסא. אני חושב שההוכחה הכי טובה שזה מצליח היא שהם התחילו לעשות בעצמם. פתאום באו שלוש תלמידות שלי וסיפרו שהתחילו לעשות ראפ על פרבולות. זה נחמד. זה לא מלמד ברמה של לשיר את ה-ABC כשלומדים שפה חדשה. מתמטיקה זה מקצוע שיכול להרתיע הרבה אנשים. יש גם חומר טכני ואפור, לא בדיוק אושר עילאי. ואז כשמכניסים משהו צבעוני וקליל זה שובר את האפרוריות. אני מקווה ויודע שהצלחתי. דרך המוזיקה הילדים ידעו חשבון".
"המדינה חייבת להכניס יד לכיס"
אבל עד כמה שחינוך בני הנוער מתגמל את פורת, הוא גם מספר בצער שהוא עלול לעזוב את התחום בשל המשכורות הנמוכות.
"חייבים למשוך כוח אדם איכותי לתחום החינוך, וזה לא יקרה עם דיבורים על 'שליחות' ו'אידיאולוגיה'", הוא אומר, "המדינה חייבת להכניס יד לכיס, ויש כסף בכיס, ולהביא לשינוי בתחום, כי המצב בשטח עגום. זו ההשקעה הכי טובה ונכונה שהמדינה צריכה לעשות.
"המשכורות הנמוכות של המורים, בייחוד המורים החדשים, מובילות לנטישת המערכת ומרתיעות כוח אדם איכותי מלהיכנס לתחום", הוא אומר, "המשכורת ההתחלתית של מורים חדשים נמוכה מאד, בעשרות אחוזים פחות ממדינות מערביות. אני עם תואר שני וותק של שבע שנים, ויש לי עוד כמה שנים טובות להגיע ל-10,000 ברוטו. גם זה כלום עם יוקר המחיה בישראל. בסופו של דבר, את התוצאות רואים בשטח במחסור אדיר של מורים. גם אני לצערי אחשב מסלול מחדש, למרות אהבתי למקצוע ההוראה והחינוך, ואצמצם את העיסוק בו. ואני אומר את זה בכאב גדול".