הוא כבר כמעט כאן, הרגע הזה שבו הילד הקטן שלך יוצא מהבועה החמה והמלטפת של גן הילדים ועולה לכיתה א'. החששות שמציפים הורים לקראת העלייה לכיתה א' נוגעים בתחומים מגוונים; לעיתים מודאגים ההורים מקושי של הילד להתמצא במבנה גדול, עם מאות ילדים, מסדרונות, כיתות ומורים. לעיתים החשש מתמקד ביכולת לעמוד בקצב הדרישות הלימודיות וההשוואה ליכולותיהם של הילדים האחרים בכיתה או בהסתגלות החברתית של הילד בכיתה החדשה. גם הגבולות ההתנהגותיים שיש לעמוד בהם בבית הספר מטרידים את ההורים – האם הילד שלי יצליח לשבת בכיתה שיעור שלם? להקשיב בשקט? להתרכז בנלמד?
נתחיל ונאמר שכדאי להבחין בין חששות ההורים וחששות ההילדים עצמם. בשיחות על הכניסה לכיתה א' נתמקד בהקשבה, נבין ממה הילד מוטרד, נכיל את החששות שלו וניזהר שלא להכניס את הדאגות שלנו לראשו. למשל, נוכל לשאול את הילד: "אז מה אתה חושב על זה שאתה עולה לכיתה א'?" במקום להניח שיש לו חששות ולשאול: "האם אתה מפחד מכיתה א'?"
תקופת החופשה לפני כיתה א' היא הזדמנות מצוינת לקדם את המוכנות של הילד לקראת המעבר, ואת זה אפשר לעשות באמצעות פעילויות יום יומיות שונות, משחק ולמידה חווייתית, מבלי להעמיס מתח או דאגה על הילד.
אז מה ניתן לעשות?
- הרגלים
כשהילד שלכם יגיע לכיתה א' הוא יצטרך לסגל הרגלים בהתאם לכללי ביה"ס. למשל, להיכנס בזמן לכיתה, להוציא ציוד, לבקש רשות כדי לצאת מהכיתה ועוד. הקניית הרגלים טובים של שינה בזמן קבוע, כיבוי מסכים בשעה מסוימת, קריאת ספר לפני השינה, אכילה ליד השולחן בשעות קבועות וכדומה, תסייע לילדים שלכם לאמץ הרגלים שיתמכו בלמידה שלהם בהמשך. כשילד ישן מספיק בלילה, אוכל ארוחות מסודרות ויודע לקבל גבולות ולכבד אותם, הוא יגיע לכיתה ערני, נמרץ ויסתגל בקלות לכללים החדשים. - עצמאות
כשהילדים מגיעים לכיתה א' הם צריכים להסתדר בעצמם: לשים לב לצלצול הפעמון, לווסת את ההתנהגות שלהם בהתאם לסביבה, לשמור על הציוד שלהם, כלומר - להוציא אותו בתחילת השיעור ולאסוף את כולו (!) בסופו. הם צריכים להיות עצמאים לגמרי באכילה ובשירותים ולפתור בעיות במהלך פעילות ובהפסקות. עידוד הילדים שלכם לעצמאות בביצוע שגרות היומיום יקדם מיומנויות שהם יזדקקו להם גם בכיתה א'. ניתן לילד משימה שבה מספר שלבים על מנת לתרגל רצף פעולות - להתלבש, לנעול נעליים ולצחצח שיניים ואז להגיע לאכול ארוחת בוקר. - משחק
משחק הוא הדרך הטבעית בה ילדים לומדים מרגע היוולדם, עוד לפני שהם יודעים קרוא וכתוב. משחקי קופסא, משחקי תפקידים ודמיון, משחקי בניה ומשחקי תנועה - כולם מאפשרים לילדים לתרגל מיומנויות חשובות מאוד לכיתה א': תכנון, חשיבה יצירתית, שיתוף פעולה עם ילדים אחרים, התמודדות עם הפסד, סבלנות, שפה ותקשורת חברתית ועוד ועוד. במהלך הקיץ כדאי להקדיש זמן לשבת עם הילדים לשחק משחקים מגוונים וזאת כיוון שמשחק עם מבוגר מאפשר לילד לבטא את החוזקות שלו ולקבל תיווך מותאם כאשר הוא נתקל בקושי.
המיומנויות הדרושות להסתגלות מוצלחת וקלה לבית הספר הן מגוונות ואינן מסתכמות ביכולות אקדמיות. על כן, נציע לא למקד את ההכנה בקיץ בחוברות עבודה ובמיומנויות הכנה לקריאה, כתיבה וחשבון, אלא נתמקד יותר במוכנות הרגשית, החברתית וההתנהגותית.
ד"ר יעל ברק לוי הינה ראשת המחלקה להוראה לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה. ד"ר כנרת שרפי היא מרפאה בעיסוק, מרצה במכללה האקדמית אחוה וממנהלות אתר "אלפים" להכנה לכיתה א'.