אתם מכירים את הימים האלה. אתם ממהרים לצאת מהעבודה כדי לאסוף את הילד מבית הספר, בטוחים שתמצאו אותו שמח ומלא בסיפורים מעניינים על היום שעבר עליו – ובמקום, אתם נתקלים בגוש זעם מוטרד וחמוץ. כן, גם להם יש ימים כאלה. האינסטינקט הטבעי שלנו לרוב יהיה לנסות לתקן את המצב או להגיד להם מה לעשות, אך זאת לא תמיד הדרך הנכונה להתמודד עם המצב.
"הורים לוקחים כל כך הרבה אחריות על מצב הרוח של הילדים, שלעתים הם מרגישים שזאת העבודה שלהם לעשות לילד ריסט", אומרת וונדי מוגל, פסיכולוגית קלינית וסופרת לוושינגטון פוסט. "למעשה, זה גוזל מהם את ההזדמנות להיות מבואסים ועצבניים כשהם מגיעים הביתה מהמסגרת". במילים אחרות: כשאנחנו מנסים לתקן הכל בשביל הילדים שלנו, הם לא באמת לומדים איך להתמודד עם הבעיות שלהם.
למה, בעצם, הילדים מוציאים הכל עלינו? מוגל מסבירה שעבורם, אחרי יום שלם במסגרת בה הם נאלצו להישמע לחוקים, הבית הוא כמו נחיתה רכה. עד שההורים מתחילים לבחון את הבעות הפנים והיציבה שלהם כדי לוודא שהכל בסדר. "הבית זה המקום שבו הם מרגישים בנוח מספיק כדי להוציא את הכל החוצה. הם הקשיבו למורה כל היום, וזה מתיש. כשההורים מתחילים לבחון אותם, זו כמו חדירה לזמן ההתאוששות הטבעי של הילד", מסבירה מוגל.
"לפעמים הילד רק רוצה לפרוק או לאוורר", אומרת רובי פוקס, יועצת הורים מוסמכת. "כשאנחנו ממהרים להניח שיש משהו הרבה יותר גדול מזה, אנחנו בעצם משדרים לילד שהוא לא יכול להתמודד עם זה לבד".
אז מה עושים במקום? פוקס מציעה להורים לאמץ מודל של הקשבה ושיקוף של הרגשות. כשהילד מגיע הביתה מתוסכל משיעור מתמטיקה, כדאי להגיד: "וואו, השיעור היום היה לא פשוט". "בכל פעם שהילדים מרגישים שהקשבנו להם, זה מוריד את רמת האמוציות, והם יכולים לראות את הדברים כמו שהם", אומרת מוגל.
"זה קשה לראות את הילד שלנו כועס ומתוסכל", אומרת אמורי לוסי בולדווין, מטפלת זוגית ומשפחתית. "אבל אתם יכולים להזכיר להם שגם ההרגשה הכי טובה בעולם וגם ההרגשה הכי רעה בעולם לא נמשכות לנצח", היא מסבירה. "לא כדאי להטיף לילדים שלנו כשהם מתוסכלים. במקום, כדאי להגיד שאתם מצטערים שהם מרגישים כל כך רע עכשיו ושאתם מבינים שעבר עליהם יום קשה. אל תשתמשו בלשון גלובלית כמו 'אני מצטערת שאת כל כך עצבנית', או 'זה נורא שאתה שונא את בית הספר'", היא ממליצה. "הגיבו בצורה שתעזור לילד שלכם לזכור שמדובר במצב זמני".
בולדווין מציעה גם שנזכיר לילדים שהם יכולים לעשות דברים שיגרמו להם להרגיש טוב יותר. לפעמים, כשילדים עצובים או בדאון, קשה גם להם לזכור שיש להם דברים משמחים, חיוביים וטובים בחיים. "שמתי לב שאת אוהבת לשחק עם הכלב כשאת מרגישה ככה", היא מציעה להגיד, או: "שים לעצמך מוזיקה שאתה אוהב".
נכון, לפעמים מאחורי מצב הרוח הרע מסתתרת בעיה גדולה ורצינית, למשל בבית הספר. אבל ברוב המקרים, יום רע הוא פשוט יום רע - והוא ייגמר. התפקיד שלנו כהורים הוא לעזור לילדים לפתח כישורי פתרון בעיות. אז אם הילד שלכם שכח את הכריך וזו דרמה גדולה בשבילו – פשוט תדריכו אותו איך לצאת מהמצב הזה במקום לתקן אותו בעצמכם.