כשרוזה פיליצ'נקו צלצלה למוקד האחיות של קופת החולים בה היא מבוטחת ביום רביעי שעבר וסיפרה שלבנה אוראל בן השנה יש תגובה אלרגית לחיסון גיל שנה וכי הוא מכוסה כולו בפריחה. בקופת החולים שלחו אותה ישירות למיון. אבל כשהגיעה לבית החולים שניידר שבפתח תקווה, דבר לא הכין אותה למה שעברה שם.
"הגעתי למיון ילדים וחיכינו לתורינו להיכנס לרופא", היא מספרת. "אוראל היה מכוסה כולו בפריחה אבל היה לבוש חולצה ומכנסיים ארוכים כך שבמבט ראשון אי אפשר היה לראות ממה הוא סובל". כשהגיע תורם להיכנס לרופא בכיר במיון, ופיליצ'נקו סיפרה לו למה היא הגיעה, הוא פשוט פתר אותה בלא כלום ואמר לה שזו תגובה אלרגית נפוצה ושיחרר אותם הביתה.
"הוא בכלל לא הסתכל על הילד כל שכן נגע בו אפילו. הוא לא יכל לראות כמה חמורה הפריחה כי הוא אפילו לא ביקש לראות". פיליצ'נקו ההמומה ניסתה לבקש מהרופא בדיקות לאלרגיה או בדיקות דם וביקשה בשנית שיבדוק את בנה אבל הרופא עמד על דעתו שלא מדובר במקרה חמור ושחרר אותם לביתם.
פיליצ'נקו לא ויתרה. "אחרי שביקשתי להיבדק על ידי רופא אחר וסורבתי, ביקשתי ממנו להקליט אותו אומר במפורש שהוא מסרב לבדוק את הילד כדי שאם חס וחלילה יקרה משהו יהיה לי תיעוד". אחרי שהרופא הסכים היא החלה להקליט אותו. אבל אז הוא שינה את דעתו וקרא לאבטחה.
בהקלטה שהגיעה לידינו נראית פיליצ'נקו מבקשת שוב ושוב מהרופא לעזור לילד שלה, והרופא נשמע מסרב ומודה שהוא עדיין לא בדק את הילד, כל זאת בזמן שאנשי הביטחון של בית החולים מוציאים אותה ממשרדו של הרופא.
"מרוב הכעס איחלתי לו שאלוהים יעניש אותו" אומרת פיליצ'נקו. "ברור שאמרתי את זה מתוך המצוקה ואני באמת לא תומכת בשום צורה של אלימות. אבל הכעס גבר עליי כשהרופא ככה גירש אותנו ככה בשיא השפלה מול אנשים, את התינוק המסכן הקטן שלי ואתי שבסך הכל באנו לבקש עזרה".
הרופא ששמע את המילים הללו לא ויתר וביקש שיזמינו משטרה. "הייתי בהלם ועד שהמשטרה באה ועד שביררו את הכול זה לקח שעתיים שלוש בערך. בזמן הזה התינוק שלי היה ללא שום טיפול רפואי".
פיליצ'נקו ביקשה לפחות שמישהו מהרופאים יסתכל בינתיים על בנה הקטן אבל המזכירות טענו כי עד שהמשטרה לא מסיימת לבדוק את המקרה הוא אינו יכול להיבדק ורק כשיסיימו הן יכניסו אותם לאותו רופא שיבדוק אותם.
"לא הבנתי איך הן מצפות שאני אכנס לאותו רופא שסירב לבדוק את הבן שלי והזמין לי משטרה", מספרת פיליצ'נקו. בסופו של דבר, אחרי שעות ארוכות באה רופאה אחרת ובדקה את בנה, ענתה על כל השאלות. "היא הייתה מקסימה והסבירה לי הכול בסבלנות בלי לגרש אותי ובלי צעקות".
גם מנהל המיון התערב והבטיח לפיליצ'נקו שיפעל לביטול התלונה אבל בבוקר שאחרי היא צלצלה למשטרה ושם נענתה שהתלונה בעינה עומדת וכי מצופה ממנה להגיע לתחנה למסור עדות. "הם אמרו לי שאני חייבת להתייצב במשטרה עם תינוק חולה כדי לספר להם למה איימתי לרופא".
"אני מרגישה תסכול רב", אומרת פיליצ'נקו."לא מבינה למה הורים עייפים ומודאגים שבאים עם ילדיהם לקבל תמיכה הבנה ועזרה ובמקום זה מגרשים אותנו כמו כלבים או פושעים".
מה אפשר לעשות במקרה שלא קיבלנו טיפול רפואי?
התייעצנו עם עו"ד אייל בן ישי שעוסק ברשלנות רפואית לגבי השאלה מה זכויותינו בתור פציינטים במקרה שלא קיבלנו טיפול רפואי הולם או טיפול אשר עונה עם ציפיותינו.
"בנסיבות של פניה לקבלת טיפול רפואי, סעיף 5 לחוק זכויות החולה מפרט ומסביר כי כל מטופל זכאי לקבל טיפול רפואי נאות, הן מבחינת הרמה המקצועית והאיכות הרפואית, והן מבחינת יחסי האנוש", אומר עו"ד בן ישי.
"כאשר מטופל, במיוחד קטין, מגיע למיון עם תלונות על פריחה, קיימת חובה בסיסית כי ייבדק באופן מקיף ע"י רופא, אשר יבדוק את הקטין גופנית, יתייחס לתלונות עמו הגיע, ובמידת הצורך יזמן התייעצות מומחה", אומר עו"ד בן ישי. ככל שלא נערכה בדיקה גופנית בחדר המיון, מדובר בחריגה מהפרקטיקה הסבירה".
"בנסיבות מסוג זה, כאשר מטופל מרגיש כי לא קיבל את הטיפול הראוי, יש לעמוד בפני צוות חדר המיון על בדיקה רפואית נוספת על ידי רופא אחר ובמידת הצורך לסרב להשתחרר מאשפוז ללא בדיקה נוספת", מסביר עו"ד בן ישי.
"במידה ומטופל מקבל טיפול שלעמדתו אינו ראוי בהיבט המקצועי ו/או האישי, באפשרותו לפעול ולהגיש תלונה רשמית להנהלת בית החולים, משרד הבריאות ובפני ההסתדרות הרפואית בישראל". הוא מסביר. "לכל הגופים הללו יש מנגנון בדיקה ובקרה, המאפשר במקרים קיצוניים אף העמדה לדין משמעתי. הגשת תלונה, ככל שהיא מבוססת, לגופים אלו אינה מהווה פגיעה בשמו הטוב של רופא אלא חיונית ואף הכרחית בכדי להבטיח מניעת מקרים דומים בעתיד ושמירה על סטנדרט רפואי ראוי".
בנוגע לשאלה האם מותר לנו להקליט את הרופא עונה עו"ד בן ישי: "האזנת סתר מוגדרת על פי סעיף 1 לחוק כ " האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה". לכך יש מספר חריגים אך מקרה של הקלטת שיחה בינה לבין רופא אינה בגדר חריגים אלו. כלומר - אם היא צד לשיחה מותר לה להקליט אותו".
תגובת בית החולים שניידר: "מרכז שניידר לרפואת ילדים מגלה אפס סבלנות לאלימות. במקרה המדובר, האם התנהגה באופן לא ראוי כלפי מספר אנשי צוות במחלקה לרפואה דחופה (מיון) והשתמשה באלימות מילולית ואיומים כלפי רופא בכיר במחלקה. בהתאם למדיניות בית החולים בכל הנוגע לאלימות כלפי צוותים מטפלים, הוגשה נגדה תלונה במשטרה.
"לאור ההתנהלות של האם ולבקשתה, שוחחה עם מנהל המחלקה ובנה נבדק על ידי רופאה אחרת במיון, לשביעות רצונה, כפי שציינה בפני מנהל המחלקה. לאחר מכן, מנהל המחלקה ניסה ליצור עמה קשר טלפוני מספר פעמים, לגבי בקשתה לביטול התלונה, אך האם לא ענתה. לעניין הטיפול בילד: הילד קיבל טיפול מקצועי ונכון מהצוות הרפואי בבית החולים.
פיליצ'נקו מצידה דוחה את הטענות כי מישהו מבית החולים ניסה ליצור עמה קשר לגבי ביטול התלונה וכשאנחנו שאלנו את בית החולים מדוע להתעקש לדבר עמה ולא פשוט לבטל את התלונה במשטרה נאמר לנו כי "הם רצו לדבר עמה בנושא".
תגובת משטרת ישראל: "לאחר קבלת התלונה האירוע נבדק והוחלט בסיום לסגור את התיק בהיעדר אשמה פלילית".