אף שהיום אני כבר סבתא ומוכנה לספוג מנכדיי יותר מאשר הייתי מוכנה לקבל מילדיי, חוצפה לא תהיה בבית ספרי. זה לא. אחד הדברים הכי חשובים, לדעתי, במערכת יחסים בין בני אדם הוא כבוד. חוצפה עזה וטון משפיל לא מקובלים עליי ולא עוברים בלי שאצא לקרב החינוכי.
ברור שילדיי התחצפו אליי. אני זוכרת כל מיני משפטים כמו "אוף עליך" או "די כבר" או "דווקא לא רוצה", שהיו עוברים בלי שאקים מהומה. מבחינתי, הם לא חצו את גבול חוסר הכבוד שאני דורשת כלפי עצמי וגם של הילד לעצמו. ובכל זאת כיום, כשאני יושבת בגינה הציבורית עם נכדיי או כשאני נכנסת לבית לצפייה לפני הדרכת ההורים, אני שומעת משפטים של חוצפה עזה, כזו שיש לטפל בה.
כמעט כל הורה, מורה או גננת יודעים שהרבה ילדים היום מדברים בצורה שאנחנו לא העזנו כשהיינו ילדים. כל אחד מכם ודאי מכיר את המשפטים "את לא קובעת עליי" או "אתם לא מחליטים עליי". רובנו לא העזנו לדבר כך אל הורינו. אני זוכרת את עצמי ננזפת על ידי אבא שלי, איש שקט ומכבד את הזולת, ואני עומדת ומשפילה מבט, חושבת שהוא לא הוגן, שהוא מאשים אותי סתם, שתמיד מעלילים עליי ועדיין עומדת בשקט ולא מעזה להתריס נגדו. הילדים היום שונים. היום הם גדלים בחברה יותר מתירנית ודמוקרטית ואתם, ההורים, מתמודדים עם לבטים איך לאזן בין גבולות וסמכותיות לבין כבוד אליו ואליכם.
תשומת לב או חיקוי?
ההגדרה של התחצפות, או דיבור שאינו מקובל, משתנה מבית לבית ותלויה בכם. ישנם בתים יותר מתירנים בהם ההורים מאפשרים לילד מידה מסוימת של חוצפה וישנם בתים עם אפס סובלנות לחוצפה ולקללות.
סוג אחר של התחצפות מונע על ידי כעס, או רצון להשיג תחושה של כוח. סוג זה של התחצפות הינו הרבה יותר רציני מכיוון שהוא משקף שישנה בעיה במערכת היחסים בין ההורה לילד. רוב הילדים מתעמתים עם הוריהם בזמן כזה או אחר ומסיבה כזו או אחרת ובמצב זה התגובות יכולות להיות תגובות של כעס, מרדנות והתנגדות. סוג זה של התחצפות הוא איתות לכך שרצוי לקבל ייעוץ או הדרכה מקצועית לגבי מערכת היחסים, כיוון שהילד כנראה למד שצריך להפעיל עלינו כוח כדי לקבל את מבוקשו.
בנוסף, כדאי להתבונן בסביבתו ובמצבו של הילד. לאיזה סוג של דיאלוגים הוא נחשף בבית, בגן או בבית הספר? האם יש שם ציניות, מריבות ודיבור חצוף? עד כמה הוא חשוף לדיבור או להתנהגות לא מכבדים ועד כמה הוא מחקה התנהגויות או סגנון דיבור של אנשים בסביבתו. לא תמיד יש לנו שליטה לגבי הסביבה החיצונית (ילדים אחרים בבית הספר, למשל) אבל אם זו הנורמה ההתנהגותית בבית, זה המקום להתחיל את השינוי.
עוד דבר שכדאי לבחון הוא הערך העצמי של הילד ועד כמה הוא מרגיש נוח ושייך בסביבתו. האם יכול להיות שההתחצפות מתרחשת מכיוון שזו הדרך היחידה שהוא מצא לקבל תשומת לב כלשהי (אפילו אם זה כעס, זו תשומת לב), ולגרום לכך שיקשיבו לו? אם זה המצב, שינוי מצד ההורים ושאר בני המשפחה יכול לפתור את העניין.
דרכים להתמודדות מעשית
- קבעו ציפיות להתנהגות נאותה ועימדו עליהן. אימרו בתקיפות ובצורה ישירה "אני לא מסכים שתדבר ככה!"
- למדו את הילדים שלהתנהגותם יש תוצאות ושדיבור חצוף לא ישיג עבורם את מה שהם רוצים. אימרו "אני לא מוכן להקשיב או לדבר איתך כשאתה מדבר כך. אשמח לשמוע אותך כשתדבר בצורה מכבדת". ולהתרחק.
- למדו את הילדים שיטות תקשורת מועילות יותר. לפעמים ילדים אינם יודעים איך לבקש משהו או איך להביע רגש של תסכול. בזמן רגוע ושקט (ולא ברגע שהוא התחצף ואתם כעסתם) הסבירו לילד איך לתקשר בצורה יעילה, אך הבהירו לו שלא כל בקשה מנומסת תיענה בחיוב.
- בהתאם לגילו ולשלב התפתחותו של הילד למדו אותו איך להתמודד עם אכזבה. הראו לו דרכים בהן הוא יכול להביע את אכזבתו או תסכולו ללא התחצפות. אפשר להגיד את זה, אפשר לעשות פרצוף ואפשר לתת אגרוף לכרית.
- שחקו עם הילד משחק תפקידים ותנו לו הזדמנות להתאמן בדרכי תקשורת חדשות. כמו כן למדו אותו שאם הוא "שוכח" ובכל זאת מתחצף, הוא תמיד יכול להתנצל ולהביע את עצמו שוב בצורה יעילה. אם ההתחצפות היתה קשה בעיניכם ואכן גם נעלבתם, הודיעו לו שאתם צריכים עשר דקות כדי להירגע. כך תתנו לו דוגמא חיה למה קורה לאנשים כשמעליבים אותם.
- אל תסכימו לסלוח על כל "סליחה" שלו. "סליחה" היא רק מילה ואילו אתם רוצים את הכוונה, את הפנמת הילד לכך שאתם פגועים. ולכן, גם אם אמר סליחה, תגידו שעוד לא נרגעתם וזה יקח לכם קצת זמן. תנו לילד להתאמץ לעבוד על הקשר הטוב איתכם. אל תחבקו ותנשקו רק כי הוא אמר "סליחה".
- תנו הרבה חיזוקים להתנהגות חיובית ותגובות הולמות מצד הילד. זכרו שהילד לא נולד עם כל המיומנויות שהוא זקוק להן ושתפקידכם ללמדו בצורה חיובית וסבלנית.
- למרות שאינכם מסכימים לקבל את התנהגותו, הביעו אמפתיה לרגשותיו של הילד. זכרו שגם לכם קשה להתמודד עם אכזבות. אמרו לילד "אני יודע שאתה עכשיו מאוכזב/כועס/מתוסכל. גם אני לא אוהב שלא נותנים לי את מה שאני רוצה". הפרידו בין הבעת האמפתיה להכוונת ההתנהגות, זאת אומרת השתדלו להביע אמפתיה נקיה, ללא "אבל" אחריה.
שימו לב שלא דיברתי על עונשים. הסיבה היא שבמצב של כעס ותסכול עונש רק יחריף את הרגשתו של הילד ולא באמת ימנע את ההתנהגות השלילית בעתיד. הרי אם עונשים היו יעילים גם הילדים שלנו וגם החברה כולה היו נראים אחרת לגמרי נכון?