עונת ההרשמה לגני הילדים בשיאה ועכשיו רק צריך לבחור לילד גן. את הגן הכי טוב, כמובן. רק איך מוצאים את הגן הזה? מה גם שהגן שהשכנים שלכם אוהבים, הוא לאו דווקא הגן שמתאים לילד שלכם. ואיך נדע שהילד שלנו בידיים טובות?
קבלו 15 טיפים מהורים ומומחית לחינוך שיעזרו לכם לבחור את הגן הנכון עבורכם ועבור הילד: מרמת הכימיה עם הגננת, דרך התפריט ועד רמת הבטיחות.
1. הגיעו לפגישה במספר גנים
לפני הכל בררו אלו גנים קיימים באזור מגוריכם דרך שכנים וחברים או דרך האינטרנט. התקשרו לכמה מהם ובררו אם ההרשמה פתוחה, אם ניתן לבוא ולהתרשם, ואם כן – מתי ניתן לעשות זאת. אפשר ורצוי לקבוע פגישה בכדי לוודא שיהיה מישהו שיוכל לסייר איתכם בגן ולענות על השאלות שלכם. רוב הגנים לא יסכימו לוותר על כוח אדם בדיוק בשעת האוכל, למשל, ובטח לא יסכימו שתיכנסו בזמן שמשכיבים את הילדים לישון. אחרי שביקרתם בגן הראשון, גם אם הוא נראה לכם בסדר, כדאי לראות עוד מספר גנים ולהשוות. מי יודע, אולי בגן השלישי תרגישו יותר בנוח. ואולי דווקא להיפך.
2. מיקום הגן והגישה אליו
האם הגן קרוב לביתכם? האם הוא במרחק הליכה? ואם לא – האם יש בסביבתו פקקים בבוקר? או שאולי אתם בכלל מעדיפים גן שיהיה קרוב למקום העבודה שלכם?
אם אתם מתכננים להגיע אל הגן ברכב, כדאי לוודא שיש בקרבת הגן מקומות חנייה. צריך לזכור שבשעת פתיחת הגן ובשעת איסוף הילדים, הרבה הורים מגיעים ואיתם הרבה מכוניות. האם יש מקום לכל המכוניות באיזור?
אם אתם מתכננים להגיע לגן בעגלה, שימו לב אם יש מדרגות בדרך לגן. ובכל מקרה – זכרו שלמרות שאין הרבה ימים גשומים במדינתנו, לרוב לא יהיה ניתן ללכת עם העגלה לגן בכל ימות השנה. בדקו עד כמה הגשם יכול להוות בעייה בימי החורף הקשים.
3. צוות הגננות
חשוב לוודא שבגן ישנן מטפלות שעברו הכשרה לעבוד עם ילדים. לאחר שווידאתם זאת, צריך עדיין לברר מה מידת התאמתן האישית לטיפול בילדכם. האם אתם מתרשמים כי המטפלת היא דמות חינוכית? האם אתם מסתדרים איתה? האם מספיק חמה לילדים? לשם כך, כדאי להסתכל באינטראקציה בינה לבין הילדים שבגן. סיפוק הצרכים בגילאים אלו חשוב וקודם להעשרה אינטלקטואלית.
4. היחס בין מספר המטפלות למספר הילדים
חשוב שיהיה מספיק כח אדם בגן כדי שצרכי הילד יסופקו בהתאם וכדי שיהיו מספיק עיניים משגיחות. היחס המקובל הוא מטפלת אחת ל-4 או 5 תינוקות בגיל מעון, יחס של 1:6 לפעוטות, וככל שהגיל עולה – היחס עולה איתו. שימו לב שכמות הילדים שיש בתחילת השנה עלולה לגדול במהלך השנה. בדקו האם עומדים להיכנס לגן עוד ילדים בהמשך השנה ובהתם לכך גם סייעות.
5. קבוצות גיל
בדקו מהו טווח הגילאים שיש בגן ומהו טווח הגילאים בקבוצה אליה משתייך ילדכם? ההמלצה היא שהילד שלכם יהיה "באמצע" הקבוצה מבחינת הגיל, כלומר, שיהיה פחות או יותר מספר שווה של ילדים שגדולים וקטנים ממנו. מצד שני, אם ילדכם מפותח לגילו – אולי יהיה לו נוח יותר בחברת ילדים גדולים ממנו, ואם ילדכם יהיה הגדול בקבוצה – אולי יהיה לו נעים לקחת את תפקיד ה"מוביל".
מבחינת טווח הגילאים בקבוצה – רצוי שהטווח לא יעלה על שנה-שנה וחצי לכאן ולכאן.
6. סדר היום בגן
בררו מהו סדר היום של הילדים בגן: מתי מתקיימות הפעלות, מתי ישנים ומתי אוכלים?
בעיקר עבור תינוקות עד גיל שנה כדאי לברר עד כמה גמיש סדר היום של הגן – יש גנים שמקפידים על סדר יום "קשוח", ויש כאלה ש"זורמים" עם התינוק על פי רצונותיו. שימו לב, שגם אם הגן מצהיר שהוא ישכיב את התינוק בשעה שהוא עייף, בפועל בהרבה גנים ינסו לכוון לכך שכל התינוקות ישנו בשעות דומות, בכדי לאפשר למטפלות זמן ניקיון וזמן מנוחה.
בכל מקרה, כדאי שיהיה איזשהו סדר יום, גם אם גמיש, עבור תינוקות, וסדר יום קבוע יותר עבור פעוטות וילדים. סדר יום נותן הרגשת ביטחון לילד, וגם תורם לעבודה השוטפת של הגן ולארגון הצוות.
7. שעות הפעילות
יש גנים שנפתחים בשבע בבוקר ויש גנים שנפתחים בשבע וחצי. אם אתם גרים בפתח תקוה ועובדים בהרצליה, זו בדיוק חצי השעה שתבדיל בין הגעה לעבודה תוך 20 דקות או תוך שעה וחצי.
אם אתם צריכים מסגרת רק עד שעות הצהריים, בדקו אם זהו גן שגובה פחות כסף על "יום מקוצר". בהרבה גנים פרטיים הבחירה היא בין תשלום עד השעה ארבע אחר הצהריים לבין תשלום עד השעה חמש בערב, והם אינם מאפשרים תשלום מופחת על שהייה בגן עד הצהריים.
כדאי לשים לב גם לשעות הפעילות בימי שישי. ימי שישי הם ימים שתרצו לנצל לסידורים שלא הספקתם במהלך השבוע, וחשוב לא פחות – לקצת זמן לעצמכם. ארוחת בוקר בבית קפה, למשל. מגיע לכם.
8. ימי חופש
יש גנים שעובדים בערבי חג ויש גנים שלא, או רק בחלקם. ישנם גנים שעובדים בל"ג בעומר, ואחרים שלא. בדקו את כמות ימי החופש, והאם תוכלו למצוא סידור לימים האלה. בדרך כלל, כמות ימי החופש מהעבודה לא תספיק לכסות את כולם.
9. ניקיון
האם הגן נקי? משטחי השיש והכיור במטבח צריכים להראות נקיים, מלבד בזמני העבודה השוטפת בהם. זה נכון גם לתחילת היום וגם לאמצע היום. אל תתביישו לפתוח את המקרר ולראות שהוא נקי ולא מכיל אוכל שעבר זמנו.
גם את מצב השירותים כדאי לבדוק, ואם ילדכם גמול או לקראת גמילה – לוודא שהשירותים מותאמים לגילו, ושיש מספיק אסלות לכמות הילדים בגן.
10. לחשוב קדימה
כשאתם באים לבחור את הגן שהכי מתאים לילדכם, כדאי לחשוב לא רק על צרכיו בשנה הקרובה, אלא גם בשנה שאחרי זה. רוב הסיכויים שלא תרצו להעביר אותו גן כעבור שנה, לאחר שהתרגל למטפלות ולילדים האחרים. האם הגן יהיה טוב לילדכם גם בשנה הבאה?
11. תזונה
האם האוכל מבושל במקום, או מגיע ממקום אחר? האם יש בשר בתפריט? ברוב הגנים יוכלו להראות לכם תפריט שבועי של הילדים, וכן יוכלו להגיד לכם באילו שעות בערך אוכלים. חשוב לראות שהאוכל טרי ושהוא מכיל את כל אבות המזון. בחלק מהגנים נהוג לתת במבה או ביסקוויטים בשעות אחר הצהריים. גם אם תבקשו שהגננות לא יתנו לילדכם ממתקים, יהיה קשה למנוע ממנו את הנשנוש הזה כשהוא יראה את שאר הילדים אוכלים.
12. משנה חינוכית
ישנם גנים עם משנה חינוכית שיש בה מעבר לגנים ה"רגילים" – גנים אנתרופוסופים, גנים ירוקים וכן הלאה. אולי זה הזמן להתחיל בחינוך סביבתי?
13. בטיחות
הכרחי שהציוד בגן (שולחנות, כסאות, שידת החתלה, שירותים וכדומה) יהיה בטיחותי, מתאים לגיל הילדים ועומד בתקנים. בדקו שיש הפרדה ברורה בין איזור המטבח לאיזור המשחקים, שיהיה פעמון בשער ודלת נעולה, שכל חומרי הניקיון יאוחסנו הרחק מהילדים, שלפני המדרגות יוצבו שערים ושלא יהיו שקעי חשמל חשופים בהישג יד של ילדים. יש לוודא שלגן יש פוליסת ביטוח וכדאי גם שיהיה לחצן מצוקה שמזעיק אמבולנס מיידית במידה וקורה משהו לאחד הילדים.
14. בקרו בגן בשעות שונות
לאחר שכבר החלטתם מהו הגן המועדף עליכם, מומלץ לבקר בו בעת פעילותו השוטפת, למשל בשעת משחק חופשי, מפגש בוקר, ארוחה וכו'. בזמן הביקורים כדאי לשים לב למספר דברים:
המטפלות - הקשר של המטפלות עם הילדים. כיצד הן מתמודדות במצבי לחץ? כיצד מגיבות לילד בוכה או כועס?
הילדים - האם הם רגועים? האם הם עסוקים או משועממים?
האווירה בגן - האם האווירה הכללית נעימה? רגועה? מקבלת?
15. המלצות, המלצות, המלצות
מאוד חשוב לדבר עם הורים אחרים שילדיהם לומדים בגן. התעקשו לשמוע מהם החסרונות של הגן, ובדקו אם אלו חסרונות שתוכלו לחיות איתם בשלום.
ייעוץ מקצועי: ד"ר נאוה וולפסון, מומחית לחינוך, התפתחות ילדים והורות.