הילד אמור להיכנס לגן חדש בתחילת השנה, אך משהו מציק לכם, ויש לכם התלבטויות של הרגע האחרון: פתאום אתם לא בטוחים באופי הגן, חוששים שהוא לא יתאים לילדיכם ומתחילים לשאול את עצמכם שאלות. איך תדעו שעשיתם את ההחלטה נכונה? מתי כדאי להתחרט? קבלו 6 התלבטויות של הורים רגע לפני שהשנה מתחילה, ואת עצותיה של נורית שמיט קלנדרוב, פסיכולוגית התפתחותית, לכל אחת מהן.
הגננת טובה, אבל חבריו לא איתו
מה השאלה: רשמנו את הילד לגן עם גננת טובה, אבל כל חבריו בגן אחר. האם עדיף שיהיה בגן עם חבריו?
מה כדאי לעשות: במקרה הזה, גילו של הילד יעזור לכם לקבל את ההחלטה. לגננת חשיבות רבה מאחר והיא זו שמובילה ומתווה את הדרך החינוכית בגן. תחושת אהבה וביטחון מהגננת תהיה משמעותית עבורו. יחד עם זאת, למרכיב הגיל יש גם חשיבות בהחלטה. בגילאים הצעירים, הילד פחות יוצר אינטראקציות חברתיות ולכן דמות הגננת חשובה יותר, כך שככל שהילד צעיר יותר יש לגננת מקום מרכזי עבור הילד. ככל שהילד גדל ונעשה עצמאי יותר (בגילאי 5-6) התחום החברתי הופך למרכזי עבורו וחשוב לשלבו בגן בו יהיו לו חברים, ומקומו החברתי בגן יהיה הטוב עבורו.
אנחנו עוברים דירה, מתי להעביר אותו גן?
מה השאלה: אנחנו עוברים דירה לאחר תחילת שנת הלימודים. האם כדאי להעביר את הילד לגן חדש כבר עכשיו, או שעדיף באמצע השנה, או אפילו בתחילת שנת הלימודים הבאה?
מה כדאי לעשות: מעבר דירה מהווה שינוי משמעותי עבור הילד וחשוב לעשותו בצורה נכונה. מאחר ושינוי גן ומעבר באמצע שנה עשוי להקשות עליו, תחשבו האם ניתן, מבחינה לוגיסטית, לאפשר לו לסיים את השנה בגן ורק לאחר מכן להעבירו לגן החדש.
ככלל, חשוב שהילד ילמד בגן הנמצא בסביבת מגוריו על מנת שיוכל להיפגש עם חברים אחר הצהריים באזור. למפגשים אלו חשיבות רבה והם תורמים לפיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, ומקנים לו כלים חברתיים שישמשו אותו הלאה בחייו.
הילדים בגן גדולים מהילד שלי
מה כדאי לעשות: באופן כללי, רצוי להתאים את הגן לרמת ההתפתחות והקצב של הילד. לרשום את הילד לגן שבו כולם גדולים ממנו, זה בעייתי, אך זה תלוי בילד. אם מדובר בילד שמפותח מאוד ברמה הרגשית והקוגניטיבית זה יכול להתאים, אך ילדים שמאחרים בהתפתחות לא יתאימו לגן מסוג זה. לפני שמחליטים, צריך לחשוב על ההשפעות על הילד, כי יכול להיות לזה מחיר. במקרה והילד מאוד מפותח, גן עם ילדים גדולים יכולים לפתח אותו קדימה. אבל במקרה ההפוך, זה יכול לפגוע. הילד יכול להרגיש פער או קושי ביחס לילדים האחרים. התכנים בגן כמו עבודות היצירה, הלמידה והמשחק, שונים ממה שהוא מכיר ויודע ביחס לגילו.
מה קורה כאשר שהתלבטות היא הפוכה, ואתם תוהים האם להכניס את הילד לגן בו כל הילדים קטנים ממנו? בהקשר הזה נתחשב בסדר הלידה במשפחה ובקצב ההתפתחות. אנחנו נרצה לתת לילד חוויות של הצלחה, לכן, במקרה שמדובר בילד שמתקשה או ילד שאנחנו רוצים לתת לו תחושה של בגרות, יכול להיות שזה יתאים, במיוחד אם הוא הצעיר בבית, כי פה יש לו את ההזדמנות להיות גדול ובוגר. לכל החלטה מסוג זה יש רווח ומחיר ויש לשקול מה המחיר ומה הרווח בהתאם לילד ולצרכים שלו.
יחס המטפלות למספר הילדים בגן
מה השאלה: האם יחס של שתי מטפלות על 15 ילדים זה מספיק בגיל 4?
מה כדאי לעשות: לפי מחקרים ולפי משרד הבריאות האמריקני, יחס של מטפלת אחת על 7-8 ילדים בגיל ארבע נחשב למצויין. היחס של מספר המטפלות על כמות ילדים מסויימת משתנה בהתאם לגיל. ילדים קטנים יותר זקוקים לתשומת לב, התייחסות אישית ושיראו אותם בקבוצה, ולכן דרוש יחס גבוה יותר. באופן כללי, חשוב שבגן תהיה גננת שתראה את כל הילדים ושהם לא ילכו לאיבוד בין כל ההמולה, לכן ככל שהגן קטן יותר, איכות הטיפול תהיה טובה יותר, אבל כמובן שיש עוד פרמטרים שישפיעו על איכות הגן. בשטח, המון פעמים אנחנו רואים יחס שונה של גננות על מספר ילדים, ולפני שבוחרים גן צריך לחשוב האם היחס מספק ומתאים לילדכם. לצערנו, בגנים עירוניים אנחנו רואים יחס לא מספק שלא תמיד מאפשר טיפול נכון.
ילדה בת שנה שרק התחילה ללכת, להכניס לגן?
מה השאלה: בתי בת שנה ורק עכשיו התחילה ללכת, להכניס לגן בסוף החודש או לחכות ליציבות בהליכה?
מה כדאי לעשות: במקרה הזה נראה שהילדה מתאימה לקצב ההתפתחות של גילה. לרוב, ההליכה תתבסס לאחר כמה שבועות מרגע הצעדים הראשונים. אבל לפני שמייחסים חשיבות ליציבות ההליכה יש עוד שיקולים שצריך לקחת לפני שנכנסים לראשונה לגן, כמו זמינות האם לכניסה הדרגתית לגן. ביסוס הליכה הוא לא משהו מרכזי בקביעת המועד להתחלת הגן. בכל מקרה, במידה וקיימת אפשרות, ניתן לחכות כמה שבועות עד ליציבות בהליכה, אך לא מדובר בהמלצה שהיא בגדר חובה.
בגן מלמדים אותם קרוא וכתוב, זה כדאי?
מה השאלה: האם מומלץ לרשום את הילד לגן שמקדם קריאה וכתיבה מגיל צעיר, או לגן ששם דגש על משחק ומיומנויות חברתיות?
מה כדאי לעשות: בגיל הרך אנחנו שמים דגש על משחק שבאמצעותו הילדים חווים חוויות מהיומיום. משחק מאפשר התפתחות רגשית וחברתית תקינה. הצד הלימודי בגילאים האלו פחות חשוב, והנושא החברתי, הקשרים בין ילדים ותיווך בזמן משחק בחצר - נחוצים יותר. לקריאה וכתיבה יש זמן, חשוב שהבסיס הרגשי והתקשורתי יהיה חזק יותר ויעודד את התחום החברתי.