הפעלת לחץ מתון והצבת דרישות ברורות מהילד יחד עם הצעת פרסים ותגמול מסייעים לתהליך הגמילה מחיתולים. לא נכון
גמילה מחיתולים מתרחשת בתקופה קריטית לעיצוב אישיותו של הילד. גמילה שמתרחשת עם ליווי נכון ובזמן הנכון תתרום לגיבוש עצמאותו וביטחונו העצמי של הילד. לכן, יש לנהוג ברגישות ובסבלנות לכל אורך התהליך ולקבל באהבה ובהבנה תקלות, פספוסים ונסיגות. אירועים מסוג זה עלולים ליצור תגובות של כעס ואכזבה, אך תפקיד ההורים הוא לזהות תחושות אלה בעצמם ולרסנן. הורים שמביעים כעס ותסכול יוצרים אצל הילד תחושות כישלון ואכזבה, פוגעים בדימוי העצמי שלו, וממילא משבשים את תהליך הגמילה.
קיימת דרך אחת בדוקה, נכונה ויעילה לבצע גמילה מחיתולים . לא נכון
גמילה מחיתולים היא תהליך טבעי קל ופשוט שכל ילד עובר בקלות אם לא מפריעים לו. לא נכון
גמילה היא תהליך שבו הילד עובר ממצב שבו הייתה לו לגיטימציה לעשות את צרכיו בכל זמן ובכל מקום, למצב שבו הוא נדרש לשלוט על פעולות אלה ולבצע אותן בזמן ובמקום המתאימים. בכל גיל, גם אצל מבוגרים, המעבר מהרגל אחד לאחר אינו משימה קלה; לדוגמה: שינויים בהרגלי אכילה, הפסקת עישון, הפסקת כסיסת ציפורניים וכו'.
לגבי חלק מהילדים, גמילה מחיתולים היא תהליך טבעי וקל, ואילו יש ילדים שזקוקים ליותר הכוונה, תמיכה ורגישות כדי לעבור תהליך זה בהצלחה. מומלץ להתחיל בתהליך מוקדם ככל האפשר על ידי חשיפת הילד לתכנים של פרידה מהחיתול ומעבר לשימוש באסלה באמצעות דוגמאות אישיות מאחים בוגרים יותר, ספרים וסרטונים. מומלץ להתחיל להסיר את החיתול רק כאשר נראים סימני מוכנות ברורים אצל הילד, כגון הבעת רצון לעשות צרכים בשירותים, הודעה על כך שעשה את צרכיו ובקשה להחליף חיתול, ניסיון לטפס ולשבת על הישבנון וכדומה.
אין להשאיר את נושא הפרידה מהחיתול ליוזמתו האישית של הילד. על ההורים לנהל את התהליך ולשלוט בו בכל שלביו. נכון ולא נכון
בדומה לתהליכי התפתחות אחרים, כמו הליכה, דיבור וכו', אצל חלק מהילדים, תהליך הגמילה מתרחש מעצמו. הילד חש בעצמו את הצורך להיפרד מהחיתול ומזהה באופן טבעי את יכולתו לעבור לשימוש באסלה; הוא מבצע בעצמו את הפעולות הדרושות או מבקש את עזרתם של הוריו. תהליך זה יכול להתרחש בגילים שונים, בהתאם להתפתחות הילד ולבשלותו.
לעתים, תהליך הפרידה מהחיתול מתרחש בשלבים. במקרים כאלה, כדאי לשבח את הילד על הצעדים ההדרגתיים שעשה בתהליך. לעומת זאת, במקרים שבהם הילד אינו יוזם דבר, מומלץ להמתין בסבלנות עד כמה שאפשר, לחשוף את הילד לספרים ולסרטונים בנושא ולאפשר לו להגיע בעצמו לשלב התפתחותי זה לפני נקיטת יוזמה כלשהי של ההורים.
הליך גמילה המתנהל ביוזמת ההורים ובשליטתם – סופו להיכשל. לא נכון
היוזמה השכיחה ביותר של הורים היא הסרת החיתול ביום אחד. כאשר הילד מגיב, משתף פעולה ומתקדם לקראת פרידה מוחלטת מהחיתול, יש להתמיד בכך. אך אם הילד אינו משתף פעולה ומתנגד לכך, יש לשוב ולהשתמש בחיתול ולהמתין להזדמנות אחרת.
בזמן ההמתנה, מומלץ לצפות בילד ולזהות את המחסומים העומדים בפניו בתהליך הפרידה מהחיתול. לדוגמה, האם הילד מצליח לזהות את התחושה הגופנית שהוא צריך להתפנות? האם הוא חושש מגודל האסלה או מעומקה? יש להשתדל לבנות תכנית פעולה המבוססת על הבנות אלה, ולפעול על-פיה כדי להתניע את התהליך מחדש. אם ברצונכם ליזום תהליך של גמילה, אך אינכם בטוחים כיצד לעשות זאת, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.
אין לבצע נסיגות בתהליך הגמילה ולעולם אין לחזור לשימוש בחיתול לאחר שהוסר . לא נכון
המבחן האמיתי של תהליך הגמילה הוא לא המהירות שבה נפרד הילד מהחיתול ועובר לשימוש באסלה. המבחן האמיתי כאן הוא ה'איך' של התהליך. האם סייעתם לילד לעבור את התהליך באופן חלק, הרמוני, ללא עימותים וללא חוויות של כעס, אכזבה ואי-עמידה בציפיות? האם הענקתם לו תנאים מתאימים, השרתם אווירה נוחה ונתתם תגובות מעודדות שתרמו לחיזוק ביטחונו ודימויו העצמי?
הורים רבים מתחילים לגמול את הילד באמצעות הורדת החיתול ומצפים ממנו להפנים את המסר ולהתחיל להשתמש באסלה. צעד זה עשוי להצליח כאשר הילד משתף פעולה מיד ובאופן מלא. לעומת זאת, כאשר אין שיתוף פעולה כזה, על ההורים לסגת כמה צעדים אחורה בתהליך. זכרו תמיד: הילד חשוב יותר מהגמילה עצמה.
כאשר תהליך הגמילה אינו מתקדם לפי הציפיות, על ההורים להתאים עצמם לקצב ולסגנון של הילד. למשל, יש לאפשר לילד לחזור להשתמש בחיתול כאשר הוא מבקש זאת או כאשר הוא חוזר לעשות את צרכיו בבגדים גם לאחר מספר ימים של שימוש מלא באסלה. באופן דומה, כאשר הילד מתפקד כראוי בגן ולא בבית (או להפך), או כאשר הוא משתף פעולה עם הורה אחד ופחות עם הורה אחר, יש להימנע מעימותים ולחזק את ההתנהגות הרצויה. בכל מקרה, יש להקפיד לפעול בהרמוניה מוחלטת עם הילד.
על ההורים להיות יצירתיים ומתוחכמים: לא לכעוס, לא לשדל, לא לשחד ולא לכפות על הילד ציפיות ורצונות. יש לעשות הכול כדי שתהליך הגמילה לא יהפוך למקור של מאבקי כוח ועימותים מתסכלים.
על ההורים ליזום ולבצע גמילה מהרטבת לילה בדיוק כפי שעושים לגבי גמילה ביום. נכון ולא נכון
רוב הילדים נגמלים מהרטבה בלילה באופן טבעי, ללא התערבות הוריהם. זהו תהליך פיזיולוגי המתרחש מעצמו, והוא חלק מהבשלת מערכת הרפלקסים המפקחת על השליטה בשלפוחית השתן.
כדי לזרז את תהליך הגמילה הטבעי מהרטבה בזמן שינה, יש להפסיק להשתמש בחיתול במשך שלושה שבועות, לאפשר לילד לשתות באופן חופשי בשעות הערב ולעודדו לעשות את צרכיו לפני השינה. אין להפעיל על הילד לחץ להיגמל, ויש להימנע מלהעיר אותו באופן יזום במהלך הלילה.
אם מספר הלילות היבשים הולך ועולה בהדרגה, הילד נמצא בתהליך גמילה טבעי, והוא מתקרב למצב של שליטה מלאה בשלפוחית השתן גם בלילה. לעומת זאת, אם הילד ממשיך להרטיב ללא כל שינוי במהלך השבועות הללו, יש לחזור להשתמש בחיתול, ולשוב לניסיונות הגמילה לאחר כמה שבועות/חודשים, או לפנות לקבלת עזרה מקצועית.
מתי יש צורך בעזרה מקצועית, אם בכלל?
1. כאשר אתם מרגישים שיש צורך להניע את תהליך הגמילה, אך אינכם בטוחים כיצד;
2. במקרים רבים, הורים מוקפים בדמויות שונות בסביבתם - גננת, יועצת, אחות טיפת חלב, קרובי משפחה וכו', שלכל אחת השקפה שונה על תהליך הגמילה בהתאם לניסיון החיים שלה. לדוגמה, כאשר מתרחשת נסיגה בתהליך הגמילה והילד חוזר לעשות את צרכיו בבגדיו, יש הממליצים לשוב ולהשתמש בחיתול, ויש הטוענים כי אין להחזיר את החיתול משום שפעולה כזו תגרום לרגרסיה אצל הילד. במצבים כאלה מומלץ להחליט על קו פעולה אחיד המתאים להורים או לפנות לייעוץ מקצועי ולפעול על-פי הנחיותיו.
3. אם אתם מתעמתים עם ילדכם בתהליך הגמילה וחשים כי אתם בדרך ללא מוצא או שאתם מתלבטים באיזו דרך לבחור, מומלץ לפנות לגורם מקצועי המתמחה בנושא.
4. כאשר הילד מפתח עצירות מתמשכת של מספר ימים או מראה ירידה חדה בתיאבון, מומלץ לפנות לרופא ילדים.
*ד"ר ברוך קושניר הוא פסיכולוג קליני ומומחה לגמילה מחיתולים