ספר ילדים חדש שראה אור בימים אלו החזיר אותי ברגע לימי העליזים כאמא צעירה שהבן החמוד שלה, פעוט חייכן בן שלוש, סרב להתרחץ. "זמן האמבטיה" הפך לסיוט כשלפניו נאלצתי להתחנן, לנהל מו"מ, להתעצבן, להזיע ולרקום מזימות ותחבולות שיצליחו לגרום לפעולה הפשוטה הזו לקרות. אז אם גם אצלכם ביצוע המטלה הזו נתקלת בקשיים, הספר "פתרון פשוט מאוד" נכתב במיוחד עבורכם.
בספר אנחנו פוגשים את לביא, ילד חמוד ופעלתן שחוזר מהגן ומסרב לפשוט את בגדיו המלוכלכים ולהיכנס לאמבטיה. אמא שלו מנסה להציע שלל פתרונות: היא הופכת את ההליכה לאמבטיה להרפתקה, מנסה להכניס קסמים, סיפורים, להמחיש לו כמה האמבטיה תהיה חוויה מושלמת ומהנה אבל לביא מסרב בכל תוקף לשתף פעולה. לפעמים הרעיונות הכי טובים והכי מבריקים מגיעים דווקא מהילדים שלנו. הפתרון מגיע בסופו של דבר דווקא מלביא עצמו.
רחלי בן עמרם, מהנדסת תרופות בהכשרתה שעוסקת כיום בהנחיית הורים וקבוצות בגישה מקרבת והיקשרות ואם לשחר (8) אייל (6) וטל (4), חשבה על הרעיון לספר לאחר ששמעה מהורים רבים על בעיה דומה. הספר "פתרון פשוט מאוד" מציג סיטואציה מוכרת לכל ילדה וילד - ובטח להורים - ומלמד אותנו לחשוב קצת אחרת. הוא מתאים גם למצבים אחרים שבהם הורים נתקלים בהתנגדויות מילדיהם.
"הרעיון לספר הגיע אחר הצהריים כשהייתי לבד עם הילדים. רגע לפני שהגיע הזמן להתרחץ שאלתי אותם איך הם ירצו להיכנס לאמבטיה. הם היו קטנים והשתמשתי הרבה ביצירתיות ודמיון כדי להוביל אותם ולעודד שיתוף פעולה. כשאחד מהם התחבא וסירב להגיע, פתאום התחילו לקפץ לי השורות בראש. חטפתי מיד דפי ממו שהיו מולי והתחלתי לכתוב את השורות בחרוזים שקפצו לי: 'אולי נמריא כמו אוירון, אבל לביא הסתתר בפינת הסלון!'"
"כשהילדים שלי מתנגדים למשהו שצריך לעשות, הרבה פעמים אני מגלה שיש להם סיבה שבחיים לא הייתי חושבת עליה. לכן, רציתי גם בספר סיבה מקורית לכך שהילד לא ירצה להיכנס לאמבטיה," היא מסבירה. "כמה חודשים אחר כך אספתי את הבן שלי מהגן וראיתי על המכנסיים שלו כתמים סגולים. 'אה, אכלתם סלק היום נכון?', שאלתי אותו. והוא ענה: 'אמא, איך ידעת? את לא מבינה איזה מצחיק זה היה, הסלק נפל לי על המכנסיים והתגלגל'. הוא סיפר לי בהתלהבות והראה לי ממש את המסלול של קובית הסלק שנפלה לו על המכנסיים. חשבתי לעצמי שזה ממש מגניב. הבגדים שלו מספרים לי על החוויות שעבר, דרך הכתמים שעליהם. מפה נולד הרעיון שגם הבגדים של לביא בסיפור יספרו את החוויות שעבר, ושזו תהיה הסיבה שבגללה הוא לא רוצה להתרחץ. כדי לא לשכוח אותן."
אני כילדה מאד אהבתי להתרחץ ובכלל אהבתי מים, אמבטיות, בריכה, ים. מאיפה מגיע חוסר הרצון הזה של ילדים להתרחץ?
"כשאנחנו באים אל הילדים שלנו בדרישות, זה מעורר התנגדות באופן כללי. אף אחד לא אוהב שדורשים ממנו לעשות משהו. לפעמים גם הילדים בכלל היו עסוקים במשהו אחר, ואנחנו פתאום באים משום מקום וקובעים שעכשיו זמן מקלחת. אם לרגע נעצור ונתווך להם שתיכף הולכים למקלחת זה יעורר פחות התנגדות. בדיוק כמו שאם בן הזוג שלי יבקש ממני לקום להתקלח או לשטוף כלים באמצע שאני רואה סרט, סביר להניח שאתעצבן עליו. חלק מהילדים פשוט מזהים 'שנגמר להם היום', שעוד מעט הולכים לישון ואז הם מתנגדים, לא לכולם בהכרח יש פחד ממים ומאמבטיה.
"יש ילדים שכן מפחדים, או שיש להם קושי בוויסות חושי, או שהם רגישים יותר מילדים אחרים, ואז יכולה להיות רתיעה ממים והאמבטיה יכולה להפוך לסיוט. במקרים כאלו עוד יותר חשוב התיווך, חשוב להכין את הילד מראש לזמן האמבטיה, ממש לספר לו מה יקרה ואיך זה ירגיש. כדאי גם לדאוג שהמים יהיו נעימים ואפילו לשתף את הילד בהכנות לקראת האמבטיה, לתת לו להרגיש את המים על החלקים השונים בגוף, עוד לפני שנכנס ממש לאמבטיה עצמה. ברגע שאנחנו ממוקדים בחיבור וביצירת תחושת הבטחון של הילד, האמבטיה לרוב כבר לא תהיה אישיו."
בן עמרם מגישה מספר טיפים שיסייעו להורים לסרבני האמבטיה הצעירים:
- משחק ודמיון: הילדים שלנו חיים בעולם של חדי קרן, גיבורי על ונצנצים, ולכן לפעמים האמבטיה לא ממש קורצת להם. צריך להפוך את הדרך לאמבטיה למגניבה. כזו שתאסוף אותם מהעולם שלהם לעולם שלי. כשהילדים שלי היו קטנים, שאלתי אותם כמו איזו חיה הם ירצו ללכת לאמבטיה וכל אחד היה בוחר לו חיה שהוא אוהב. נהגנו לקפוץ לחדר האמבטיה כמו ארנבות, לזחול כמו נחשים, או כל חיה אחרת שהתחשק להם. לפעמים ברחנו מאיזו מפלצת ענקית בסלון, לספינה שלנו שהייתה האמבטיה. גם תחרויות עבדו מעולה, מדדתי להם כמה זמן לוקח להם להתפשט, או אם הם מספיקים להיכנס לאמבטיה לפני שאני מארגנת מגבות ובגדים.
- לעודד עצמאות ולחזק את תחושת המסוגלות: היום כשהילדים שלי קצת גדולים יותר ומאוד חשובה להם העצמאות, האמבטיה עוזרת לי לחזק אצלם את תחושת המסוגלות. אני מאפשרת להם להתרחץ בעצמם. גם לבן הארבע וחצי, כמובן בהשגחה שלי. היכולת להסתבן לבד, להחזיק את הטוש, זה ממש משמעותי מבחינתם, במיוחד כשהם מתחילים להביע את הצורך לעשות בעצמם. לפעמים אפשרתי להתקלח במקלחון ביחידת הורים, ולא באמבטיה, ואז בכלל הם הרגישו ממש בוגרים. גם כשמדובר בילדים קטנים, אפשר לשתף אותם בהכנות לקראת האמבטיה. לתת לפעוט/לילד להביא את המגבת, לבחור את הפיג'מה שילבש אחרי, ואפילו להגיד אם המים בטמפרטורה שהוא שנעימה לו. כשהילד מרגיש שיש לו מקום לבוא לידיד ביטוי, הוא מתנגד פחות.
- להפוך משימה שגרתית מאוסה לחלק מהכיף: בימי הקיץ החמים, ובמיוחד בתקופת הקורונה, האמבטיה הפכה אצלנו לחלק משגרת הצוהריים. במקום להיות עוד משימה מעצבנת בטקס השינה, היא הופכת לחלק כייפי. מיד כשהילדים מגיעים מהמסגרות, כולם לובשים בגדי ים, מביאים משקפות וצעצועים, והאמבטיה שלנו הופכת לבריכה ביתית. הם נהנים ומבסוטים, ואני הרווחתי ילדים נקיים, בלי וויכוחים רגע לפני שצריך ללכת לישון. ההפרדה הזו בין זמן האמבטיה לזמן השינה מקלה מאוד על קבלת שיתוף הפעולה מהם. הם לא מרגישים שזהו, תיכף הם הולכים לישון. באופן כללי, כשאין את הלחץ סביב זמן השינה, כולנו הרבה יותר רגועים ונינוחים בנוגע לאמבטיה.
- איפה הילד: כמו בספר, לפעמים כל אלו לא עובדים כי מה שבאמת חשוב זה להבין איפה הילד שלי נמצא ולמה הוא מתנגד. אולי בכלל הוא עייף מדי, או רעב, או זקוק לעוד זמן איתי. אולי הוא בדיוק באמצע משימה שממש חשובה לו. כשאני מבינה את הצורך של הילד, אני יכולה לתת מענה לצורך שלו, וזה מפחית משמעותית את ההתנגדות, וכך הפתרון מגיע ממש מעצמו. האמבטיה היא לא האישיו בדרך כלל אלא רק הטריגר. כשהילד מרגיש שאני מבינה אותו, מקבל אמפתיה לתסכול שעולה ממנו, ומרגיש שזה בסדר גם להתנגד, לרוב זה מה שממוסס את ההתנגדות.
- לשמור על החיבור: חשוב לזכור שיש הרבה דרכים יצירתיות וכיפיות לגרום לילדים שלנו לשתף פעולה ולהיכנס לאמבטיה, ויכול להיות שחלק מהרעיונות יעבדו היום ומחר כבר לא, או להיפך. אם נצליח להישאר ממוקדים בחיבור עם הילדים שלנו ובהבנת הצרכים שמניעים אותם ואותנו, זמן האמבטיה יכול להפוך לרגע של חיבור והנאה לכולנו.
את הספר "פתרון פשוט מאד" אפשר להשיג בחנות של עמותת שלווה בירושלים ודרך האתר "ספרות עם משמעות" וגם ישירות דרך המחברת במייל: rachelyelyaba@gmail.com ובעמוד הפייסבוק: "פתרון פשוט מאוד".