הבינה המלאכותית משתפרת כמעט מדי יום, רבים מאיתנו מנהלים יחסים כאלה ואחרים עם סירי שלנו, או קריינית הווייז, וסרטים רבים כיום עוסקים בשאלה איפה עובר הגבול, והאם ניתן להתאהב בתוכנה חכמה. בעוד לנו עוד יש כלים מסויימים שעוזרים להבחין בין האמיתי למחווט, לתינוקות, לפעוטות ולילדים זה הרבה יותר מורכב. המומחים מזהירים את ההורים מהסכנה החדשה, ואומרים: אם ברצונכם לגדל אנשים עם גישה בריאה כלפי יחסים, אתם צריכים להיות עירניים.
הילדים של היום, המכונים דור האלפא, הם הראשונים שגדלים לצד מערכות ממוחשבות שפעם נחשבו לעתידניות. הם מוקפים במכשירים שמדברים איתם ונתונים לרצונותיהם, הטכנולוגיה נמצאת סביבם בלמידה ובהנאה, וכל זה עשוי לבלבל. המחקרים תומכים בסברה. מחקר חדש מראה שילדים רבים חושבים שמחשבים הם חכמים יותר מבני אדם, ומייחסים להם כוחות על. המומחים מאמינים שלצד לימודי קידוד, ויכולות טכנולוגיות נוספות, יש ללמד את הילדים גם על מאחורי הקלעים של הבינה המלאכותית וכיצד לשרטט גבולות ברורים בינם לבין הטכנולוגיה.
חוקרים במכון לטכנולוגיה במסצ׳וסטס מצאו שילדים דווקא לומדים באופן מהיר ויעיל על בינה מלאכותית, כבר מגיל 4, וכשנעזרים בהם לתכנות רובוטים, הם לומדים ומבינים את האופן שבו העניין פועל. גם ההורים יכולים לסייע ולהסביר מנין מגיעה הבינה של המכשירים החכמים, שיש להם נטייה לביטול עצמי מולם. ״ילדים צריכים עזרה כדי להבין כיצד פועל רובוט,״ אומרת ג׳ניפר ג׳יפסון, פסיכולוגית מומחית להתפתחות הילד מאוניברסיטת קליפורניה. ״הם יודעים שהם לא אוכלים, ישנים או נושמים, ומצד שני מייחסים להם יכולות רגשיות וחושיות מרובות.״
המחקרים חוזרים ומוצאים כי הרובוטים יכולים ללמד את הילדים הרבה, והיטב, שהם עוזרים לפיתוח הסקרנות והעירנות, אבל הם נותנים למכשירים קרדיט גדול מכפי שמגיע להם בנוגע ליכולות הקוגניטיביות והרגשיות. ״ילדים מפתחים רגשות כלפי רובוטים בקלות,״ ג׳יפסון אומרת. ״מחקר מצא שאחרי 15 דקות של אינטראקציה עם רובוט קטן, אמרו בני ה-9 עד 15 שהם ישמחו לפנות אל הרובוט למטרת נחמה ועידוד בשעת בדידות. שהם מאמינים שהרובוט יכול להיות חבר שלהם.״
המחשבה כרגע היא שכאשר מלמדים ילדי גן לתכנת רובוט לשחק אבן-נייר-ומספריים, הם מבינים שהרובוט אולי יוכל לנצח אותם במשחק, אבל הם לעולם יהיו אלה שתכנתו אותו לעשות זאת, ולכן ידם על העליונה. ״אני ממליצה להורים להנחיל את השיטות האלה בבית, כי הילדים מטמיעים את היחס שלהם לטכנולוגיה עד גיל 8,״ היא מסכמת. ״חשוב שידעו שידם על העליונה ושיש להם את היכולת ליצור בינה מלאכותית.״
ד״ר ג׳יפסון נותנת מספר טיפים להורים:
- לא לקרוא לרובוט ׳הוא׳ אלא ׳זה׳
- להיות חיוביים כלפי ה-AI ומקומו בחיינו, ובשירותנו
- לעודד ילדים להבין כיצד פועלים רובוטים
- להבהיר שבני האדם הם אלה שמתכנתים וממציאים את הרובוטים ושולטים בהם
- להגביל ולהוציא מהבית צעצועים רובוטיים שמעידים על עצמם שהם החברים של הילדים
- להציע לילדים להיות ביקורתיים וסקפטיים כלפי דבריו ופעולותיו של הרובוט והאנשים שבנו אותו