אמזון מפטרת עשרות עובדים בישראל, ביניהם מהנדסים, כחלק מהשלכות סגירת פרויקט Halo של החברה. אתמול הודיעה אמזון על הפסקת הפיתוח של היילו, שעון הבריאות של החברה, החל מ-31 ביולי, כולל פיצוי מלא ללקוחות שרכשו את המוצר בשנה האחרונה. מרבית העובדים בחטיבה זו יפוטרו.

מליסה צ'ה, סגנית חטיבת בית חכם באמזון, מסרה ל-The Verge כי "קיבלנו את ההחלטה הקשה לסגור את היילו, שתגרום לצמצומים בכוח האדם. באחרונה המוצר התמודד עם רוח נגדית חזקה, כולל תחרות צפופה יותר וסביבה כלכלית לא יציבה. למרות שהלקוחות שלנו נהנו מהיילו, אנחנו צריכים לתעדף את המשאבים, להביא למקסימום את התועלת שלהם ללקוחות ואת האיתנות ארוכת הטווח של העסק".

אמזון השיקה את את צמיד הכושר ב-2020, כמוצר הנלבש הראשון של החברה ודריסת הרגל של החברה לתוך שוק הבריאות הדיגיטלי. היילו הוא שילוב של שעון ואפליקציה שמנטרת את הפעילות הגופנית, השינה, מסת השומן, והסטטוס הרגשי של המשתמש. השעון מתחבר למוצר אחר שהחברה הפסיקה את פיתוחו - העוזרת האישית, אלכסה.

מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי כתב למשקיעים כי הוא מעריך שהקיצוצים יעזרו לחברה לצלוח את מה שכינה 'התקופה המאתגרת ביותר בהיסטוריה של הקמעונאות המקוונת'

 לפני כשבועיים פרסם מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי מכתב למשקיעים ובו כתב כי הוא חושב שהצעדים שעושה אמזון בחודשים האחרונים כדי לצמצם את ההוצאות שלה יהיו אפקטיביים ויעזרו לחברה לצלוח את מה שהוא מכנה 'התקופה המאתגרת ביותר בהיסטוריה של הקמעונאות המקוונת'. הוא הוסיף שלאחרונה בדק לעומק את כל האגפים והמוצרים של החברה כדי לבחון אם לכל חטיבה עסקית יש את היכולת להניב מספיק הכנסות, תזרים מזומנים חופשי והחזר על ההשקעה.

בחודש שעבר הודיעה אמזון על סבב פיטורים נרחב של כ-9000 איש, והצמצומים בישראל הם ככל הנראה חלק מגל זה. 18 אלף עובדים נוספים פוטרו בתחילת השנה. הערב היא צפויה לפרסם את הדוחות הכספיים שלה לרבעון האחרון, עם תחזיות הכנסות של כ-124.5 מיליארד דולר וצפי לכ-130 מיליארד ברבעון הבא.

גם ראפיד נפרדת

גם בראפיד (Rapid), שרק לפי כשבוע הודיעה על חילופי מנכ"לים, יצאו לסבב פיטורים נרחב במסגרתו יעזבו יותר ממחצית מעובדי החברה. כ-115 אנשים - מתוכם כ-25 בישראל - יצומצמו בסבב הנוכחי.

לפי הדיווח באתר TechCrunch, המנכ"ל החדש מארק פרנד, שאמור נכנס לתפקידו באופן רשמי רק בשבוע הבא, הסביר לעובדים כי הסיבה לפיטורים היא "ארגון מחדש משמעותי שמטרתו להתאים את החברה לגודל מתאים יותר". הוא הוסיף כי "החברה ניסתה להתחרות ביותר מידי חזיתות במקביל".

אידו ג'נו מנכ
מנכ"ל ראפיד הפורש, אידו ג'ינו. טען כי החברה "גדלה בקצב מדהים"|צילום: Damian Marhefka, יחצ

לפני שבוע הודיע אידו ג'ינו, המנכ"ל והמייסד של החברה, על עזיבתו. בהודעה שיצאה לתקשורת עבר מסר של חברה חזקה ופרישה מרצון של המנכ"ל. "החברה גדלה בקצב מדהים, זה הזמן הנכון עבורי לפרוש", אמר ג'ינו.

הפיטורים הללו מחזקים את ההשערה כי זהו אינו תיאור מדויק של קצב הצמיחה של החברה. תהליך הארגון מחדש של ראפיד (לשעבר RapidAPI) החל כבר בינואר השנה, עם גיוסו של פרנד לתפקיד סמנכ"ל הכספים בחברה, והוא כולל החלפת השדרה הניהולית, פיטורים אגרסיביים ושינוי באסטרטגיית המוצר וצמיחה של החברה. לפני כשנה הודיעה החברה על מגה גיוס בהיקף של 150 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר.