"אנחנו יוצרים במטא צוות של אנשים מהשורה הראשונה שיהיה אחראי על האצת העבודה שלנו בתחום ה-AI הגנרטיבי", כתב מארק צוקרברג בעמוד הפייסבוק שלו בשבוע שעבר. מנכ"ל מטא המשיך ופירט שהצוות יורכב מעובדים שקובצו יחדיו ממחלקות שונות בתחום, והסביר בקווים כלליים לאילו מטרות מייעדת החברה את כלי ה-AI החדשים הללו.
לכאורה אין שום דבר מפתיע במיוחד בהודעה הזו של צוקרברג. מדובר בתחום הלוהט ביותר היום ועל כל חברה, בוודאי ובוודאי אחת מענקיות הטק הגלובליות, להפנות משאבים ותשומת לב לנושא. אולם ההודעה בכל זאת מעלה שתי שאלות חשובות.
הראשונה היא כיצד מטא, חברה עם מוניטין אתי מפוקפק במיוחד, תרתום לשימושה טכנולוגיה לא צפויה שהפוטנציאל שלה עדיין לא לגמרי ברור. השאלה השניה נוגעת דווקא למה שאין בפוסט הקצר הזה: התייחסות למטאוורס.
נתחיל דווקא מהמטאוורס: בשנים 2021 ו-2022 מחלקת Reality Labs של מטא, שאחראית על חזון המטאוורס, רשמה הפסדים של 24 מיליארד דולר ועוד היד נטויה. צוקרברג, מנכ"ל שאי אפשר להדיח מהחברה שהקים, הרתיח את המשקיעים עם התעקשות לשים את כל הקלפים על חזון המטאוורס בלי להראות תוצאות. המוצרים שכן הוצגו לקהל הרחב היו רובם ככולם מאכזבים, ואפילו מעריצי התחום מודים שהטכנולוגיה פשוט לא שם עדיין.
ימים ספורים אחרי פוסט ההצהרה של צוקרברג, מטא הודיעה שהיא חותכת בשליש את המחיר של מערכת ה-Quest Pro, מוצר הדגל שלה בתחום שזכה לביקורות קוטלות במיוחד אחרי השקתו בשנה שעברה.
הצעדים הללו, על אף שהם לא נעשים בריש גליי - ואולי דווקא בשל כך - מעלים כבר את ההשערה שצוקרברג מבצע כאן נסיגה טקטית מחזון המטאוורס. הוא כמובן לא מודה בטעות היקרה שעשה - מייסדים של חברות ענק מודים בטעויות רק לעיתים נדירות - אבל הוא משחרר מעט את ה-tunnel vision לחזון המטאוורס ופוזל גם לכיוונים אחרים.
כך, גורם בכיר במטא אמר ל-FT כי כחלק מההתמודדות עם השלכות השינויים שביצעה אפל, מטא השקיעה בשדרוג יכולות ה-AI שלה בתחום הפרסום סכומים גדולים יותר מאלו שהשקיעה ביוזמת המטאוורס.
כמובן שקיימת האפשרות שהכיוון החדש לכאורה הוא לא יותר ממס שפתיים למשקיעים המודאגים, ושאין לצוקרברג שום כוונה להוריד את הרגל מהגז. ההוכחה תתקבל רק בדוחות הרבעוניים הבאים של מטא, שיפרטו את חלוקת המשאבים בתוך החברה.
מה בכלל רוצה צוקרברג לעשות עם ג'נרטיב AI?
גם אם צוקרברג אכן מתכוון לקפוץ על עגלת ה-generative AI ולדהור איתה קדימה, יש הרבה מקום לחשש. הפעם לא מצד המשקיעים אלא מצד המשתמשים. מטא לא נרדמה לגמרי בעמידה, להפך.
לפני קצת יותר משבוע החברה הציגה את הכלי שלה בתחום: LLaMA (ראשי תיבות של Large Language Model Meta AI) והיא מתגאה בכך שמדובר במודל חסכוני שאומן על כמויות קטנות יותר של דאטה. אבל מה החזון של מטא לשימוש בכלים גנרטיביים? ובעצם, מה החזון להטמעת כלים כאלה ברשתות חברתיות בכלל?
לפי צוקרברג, "נתמקד בפיתוח פרסונות מבוססות AI שיוכלו לסייע במגוון דרכים. אנחנו בודקים חוויות עם טקסט, תמונות ו-וידאו". נראה שהחזון ארוך הטווח של מטא הוא ייצור תוכן חדש וקיצוני שנתפר לטעמנו האישי, ושידביק אותנו למסך להרבה יותר זמן
"בטווח הארוך", כתב צוקרברג באותו פוסט, "נתמקד בפיתוח פרסונות מבוססות AI שיוכלו לסייע במגוון דרכים. אנחנו בודקים חוויות עם טקסט, תמונות ו-וידאו". בפודקאסט הארד פורק של הניו יורק טיימס הסבירו שהכוונה בפרסונות מבוססות AI היא לשימוש במודלים שיחזו עבור כל משתמש כיצד הוא עתיד להתנהג ומה ההעדפות שלו.
להערכת מנחי הפודקאסט, היכולות הללו יסייעו למטא להתגבר על הגבלות הפרטיות של אפל, שמונעות ממנה לאסוף מידע על התנהגות משתמשים מחוץ לאפליקציות שלה. אבל נראה שהחזון האמיתי וארוך הטווח של מטא הוא ייצור תוכן חדש.
רשתות חברתיות, מטוויטר דרך יוטיוב ועד פייסבוק ואינסטגרם, ניזונות מתוכן שמעלים המשתמשים. ככל שהתוכן הזה מעניין וממכר יותר, כך אנחנו דבוקים למסך זמן רב יותר. ועם כל הכבוד לחתולים, ברשתות החברתיות כבר גילו מזמן שאלגוריתם שמכוון אותנו בהדרגה לתוכן יותר ויותר קיצוני ישאיר אותנו מרותקים לאפליקציה לזמן רב יותר.
יודעים מי הראה בשבועות האחרונים שהוא יכול לייצר תוכן הזוי במיוחד? בוטים שעושים שימוש ב-generative AI.
דמיינו לעצמכם סיטואציה שבה אתם צופים בשקיקה בווידאו תמים של מתעמלת נופלת מקורה ומסמנים לו לייק. האלגוריתם יודע שמתעמלות מועדות זו כוס התה שלכם, אבל מה לעשות, יש כמות מוגבלת של אירועים כאלה במציאות. במקרה כזה ייכנס לפעולה כלי גנרטיבי שייצר בזמן אמת אינספור סרטונים מתאימים וחדשים.
ואם אחרי צפייה ב-20-30 סרטונים כאלו סתם מעידה כבר לא תספק אתכם, ותרצו לראות דם? אין בעיה, תקבלו התרסקות מדממת במיוחד שלא התרחשה מעולם. מפחיד? תחשבו איך זה יפעל עם פייק ניוז או סרטונים בנושאים פוליטיים.
עולם חדש נטול כללים וגבולות
אפשר לקוות שיש מספיק מבוגרים אחראים בחדר שיגבילו את יכולות היצירה של כלים כאלה. במיקרוסופט למשל, נבהלו כל כך מהכיוונים הפסיכוטיים שהבוט שלהם פנה אליהם, שהם החליטו להגביל את משך הדיאלוג איתו לחמש שאלות בלבד. יותר מזה, הם אומרים, וסיכויי ההתחרפנות שלו עולים.
The danger of training AI to be woke – in other words, lie – is deadly
— Elon Musk (@elonmusk) December 16, 2022
אבל על כל מיקרוסופט יש גם אילון מאסק, שכבר הודיע שנמאס לו מה-wokeness - הכינוי האמריקאי שבז למודעות פוליטית ליברלית. כעת לפי דיווחים, מאסק מפתח כלי AI משלו שיתנהג כפי שהוא עצמו רוצה. המטרה של מאסק היא הצגת אלטרנטיבה ל-ChatGPT שהוא עצמו נמנה עם מייסדי חברת OpenAI שפיתחה אותו.
היכולת לפתח כלי generative AI הופכת במהירות לזמינה ופשוטה יותר. ההתפתחות הזו תנגיש את הטכנולוגיה לחברות נוספות, שחלקן כנראה יהיו פחות נחושות ממיקרוסופט לשמור על כללי נימוס, או על כללים כלשהם בכלל.