"והגענו לסיום!", צייץ ויטליק בוטרין, מייסד מטבע האת'ריום, כשהודיע היום בטוויטר על השלמת שינוי פרוטוקול הכרייה של המטבע, שאמור להביא להתייעלות אנרגטית וחיסכון של 99% בחשמל בפעילות הכרייה. "זהו רגע גדול לאקוסיסטם של את'ריום. כל מי שעזר ל-Merge להפוך למציאות צריך להיות גאה היום", הוסיף.
עולם הקריפטו עצר נשימתו בציפייה למהלך, שיש בו מורכבות טכנולוגית וגם השפעות רוחב משמעותיות על התעשייה, ואולם כעת נראה שהכל עבר כשורה, בינתיים. בכתבה שפרסמנו כאן בשבוע שעבר על המעבר, מומחית הקריפטו ד"ר מילי פרי התריעה מפני השלכות בלתי צפויות שלו, אף השוותה את המהלך ל"החלפת מנוע למטוס תוך כדי טיסה". אז בצד החיובי, למרות חששות, לא ניכרת השפעה ממשית על השוק, כשבינתיים המערכת נותרה יציבה - המטבע לא קרס והמשתמשים לא מכרו. אחרי ההודעה, המחיר של האת'ר נותר יציב, וירד רק ב-1% ל-1,583 דולר. הסנטימנט עדיין שלילי, אבל זה כך כבר תקופה: מחיר האת'ריום במינוס 11% בשבוע האחרון, במינוס של כמעט 59% מתחילת השנה ובמינוס 68% משיאו בנובמבר.
And we finalized!
— vitalik.eth (@VitalikButerin) September 15, 2022
Happy merge all. This is a big moment for the Ethereum ecosystem. Everyone who helped make the merge happen should feel very proud today.
למי שהחמיצו את האירוע, The Merge הוא מעבר בין שיטת הכרייה הקיימת, Proof of Work (POW) - שיטת הכרייה שהונהגה עד כה ושיוסדה על ידי סטושי נקאמוטו בביטקוין - לשיטת ה-Proof of Stake (POS). POW זו שיטה שמחייבת אישור של כלל המערכת לתקינות הכרייה (קרי, סגירת בלוק הבלוקצ'יין), כשהמשמעות היא שכל המחשבים המשתתפים בכריה עובדים במקביל על פתרון בעיה. העבודה המקבילית גורמת לבזבוז אנרגיה וגם לסכנה של חוסר רווחיות, במיוחד בתקופה כמו הנוכחית, שבה מחירי האנרגיה עולים והרווח על כל מטבע ביטקוין יורד.
השיטה החדשה, POS, מצריכה תנאי סף של הפקדת 32 את'ר כדי לקבל את הזכות להשתתף בכרייה, שיעבור בהגרלה בין כל המפקידים. המשמעות היא כי פחות מחשבים יצטרכו בפועל להשתתף בכרייה, מה שיחסוך כאמור את בזבוז המשאבים.
ואולם, פרט לזווית האקולוגית, השינוי הזה גורר לא מעט ביקורת, משום שבבלוקצ'יין המשמעות של פחות משתמשים היא פחות ביזור - מה שיכול להפוך את המערכת לפגיעה למניפולציות. בינתיים, לכל מי שציפה לרגע באג 2000, נכונה אכזבה, אבל צריך לזכור זה רק השלב הראשון: עכשיו צריך לבחון את המנוע החדש הזה לאורך זמן ונראה איך השוק יגיב.