מיפוי וניווט, ביג דאטה ובינה מלאכותית, רובוטיקה, אינטרנט של הדברים (IoT), אבטחת סייבר, מערכות סיוע לנהג, רכב חשמלי, רכב אוטונומי - כל הטכנולוגיות האלה ואחרות שמשמשות את תעשיית הרכב העולמית, מפותחות ומיוצרות על ידי תעשיית האוטוטק (AutoTech). התעשייה הטכנולוגית הזאת צמחה בשנים האחרונות לממדים עצומים, ומניעה צמיחה כלכלית וחדשנות ברחבי העולם.

שוק האוטוטק העולמי הוערך בכ-192 מיליארד דולר בשנת 2021 וצפוי לגדול ליותר מ-430 מיליארד דולר ב-2027 עם צמיחה שנתית ממוצעת (CAGR) של 14.5%, לפי מחקר שפירסם בנק ההשקעות Greenwich Capital Group בשנה שעברה.

 לפי מחקר זה, עד ל-2025 צפויות יותר מ-60% מהמכוניות החדשות בעולם להיות סמי-אוטונומיות (level 2 autonomy), הודות להשקעה הרחבה בפיתוח מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, השנה מתמודדת תעשיית האוטוטק עם אתגרים מאקרו-כלכליים לא פשוטים, על רקע עליית האינפלציה והעלאות הריבית ברחבי העולם.

עד 2025 צפויות יותר מ-60% מהמכוניות החדשות להיות סמי-אוטונומיות הודות להשקעה רחבה בפיתוח מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, תעשיית האוטוטק עם אתגרים מאקרו-כלכליים לא פשוטים, על רקע עליית האינפלציה והעלאות הריבית ברחבי העולם

בתעשייה הטכנולוגית העצומה הזאת לוקחות חלק הרבה מאוד חברות מסוגים שונים. אלפי חברות האוטוטק בעצמן נחלקות לכמה תחומי פעילות עיקריים, ובהם מערכות בטיחות לרכב, מערכות נהיגה אוטונומית (ללא נהג), מערכות אוטומציה לרכב, מערכות תוכנה לשירותי רכב, מערכות מולטימדיה (infotainment) לרכב ומערכות ניהול ציי רכב.

לאלו נוספות חברות העוסקות בפיתוח סוללות חשמליות, תאי דלק ותשתיות טעינה לרכב, פיתוח מערכות חיישנים ומערכות לידאר (LiDAR) לרכב, אבטחת סייבר לרכב, פלטפורמות "מכוניות מחוברות" (Connected car), ועוד מערכות דאטה ותוכנה ייעודיות עבור כלי רכב.

לצד יצרניות הרכב הענקיות, מגזר האוטוטק כולל כמה חברות ציבוריות ענקיות, עם שווי שוק של עשרות עד מאות מיליארדי דולרים. במבט כללי על חברות האוטוטק שנסחרות בוול סטריט, ניתן לראות שונות גדולה בביצועי המניות שלהן, כפי שיש גם שונות בתחומי הפעילות ובמודל העסקי שלהן. בניתוח שנערך עבור tech12, בחנו את ביצועי מגזר האוטוטק בוול סטריט, ובתוכו גם חמש חברות ישראליות, בסיועה של יוליה ויימן, מנהלת מחקר שוק ההון של TipRanks.

 

אילון מאסק מדבר ליד טסלה לבנה (צילום: Justin Sullivan, Getty images)
הבעלים של טסלה אילון מאסק.. נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של כ-826 מיליארד דולר|צילום: Justin Sullivan, Getty images

הכוכבת של מגזר האוטוטק בוול סטריט היא טסלה האמריקאית, שנוסף על מכוניות חשמליות, מפתחת ומייצרת גם התקני אחסון אנרגיה של סוללות, פאנלים סולאריים ומוצרים ושירותים נלווים. שחקניות ציבוריות מובילות אחרות הן BYD הסינית, ו-Magna International הקנדית. חברת הרכב החשמלי האמריקאית Rivian Automotive הצטרפה לוול סטריט בנובמבר 2021 ומאז צנחה מנייתה ב-88% (הנתונים לגבי מחירי המניות ושווי השוק של החברות נכונים לסגירת המסחר בשבוע שעבר, 16 ביוני).

הישראלית שרוצה להוביל את השוק העולמי

המובילת התחום הישראלית היא ללא עוררין מובילאיי שבשליטת אינטל, המתמחה בפיתוח מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS) שאותן היא מספקת ליצרניות רכב ברחבי העולם, וכן בפיתוח פתרונות נהיגה אוטונומית. אינטל הובילה את מובילאיי להנפקה (IPO) בנאסד"ק באוקטובר האחרון, לפי שווי שוק של 16.7 מיליארד דולר - וכך נהפכה מובילאיי לחברה הישראלית הגדולה ביותר שנסחרת בוול סטריט. מאז ההנפקה, שבה נמכרה מניית מובילאיי במחיר התחלתי של 21 דולר, זינק מחיר המניה בכ-86%.

המחיר האחרון של מניית מובילאיי, 39.16 דולר, שיקף לחברה הישראלית שווי שוק של 31.7 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה מניית מובילאיי בכ-12%. אמנם זוהי מניית האוטוטק הישראלית היחידה שעלתה מתחילת השנה בוול סטריט, אבל גם העלייה שלה מתונה יחסית, אם משווים אותה לעלייה של 30% במדד הנאסד"ק. על סמך 15 אנליסטים בוול סטריט שמסקרים את מובילאיי, זוכה המניה למחיר יעד ממוצע של 47.47 דולר, המשקף אפסייד של כ-21% על מחירה האחרון, לפי נתוני TipRanks.

"מובילאיי גם אוספת נתונים מהמכוניות שבהן מותקנת התוכנה שלה. הנתונים חיוניים לביצועי הרכב בעולם המונע על ידי בינה מלאכותית, ונראה כי למובילאיי יש כיום יותר נתוני נהיגה מכל מתחרותיה", אומרת יוליה ויימן מ-TipRanks

לפני כשבועיים מכרה אינטל מניות של מובילאיי במחיר של 42 דולר למניה בסכום כולל של כ-1.6 מיליארד דולר. לאחר העסקה, אינטל מחזיקה ב-88% ממניות מובילאיי, שאותה רכשה ב-2018 תמורת 15.3 מיליארד דולר.

בתחילת יוני הודיעה הנהלת מובילאיי, בהובלת המייסד המשותף פרופ' אמנון שעשוע, שמכהן כנשיא ומנכ"ל החברה, כי החליטה להקפיא השנה את שכר עובדי החברה ולא להעלות משכורות בדיונים שיתקיימו החודש. מובילאיי מעסיקה כ-3,200 עובדים, מתוכם כ-2,900 בישראל. החברה לא דיווחה עד כה על פיטורים, ונראה כי היא ההחלטה על הקפאת שכר העובדים מגיעה על רקע האתגרים המאקרו-כלכליים שעמם מתמודדת תעשיית האוטוטק השנה.

מובילאיי היא כיום הספקית הגדולה בעולם של טכנולוגיות מבוססות מצלמה המשמשות במערכות ADAS, עם נתח של 70% בשוק ה-ADAS. ויימן מציינת כי החברה שואפת להיות שחקנית גדולה בשוק הרכב האוטונומי, אף שפריסה נרחבת של מכוניות ללא נהג עדיין נמצאת במרחק של שנים מהיום. לדבריה, "מקור ההכנסה העיקרי של מובילאיי הוא EyeQ - מיקרו-שבב המכיל את כל הרכיבים הדרושים של במערכת של רכב אוטונומי. לפי הערכות, החברה מכרה עד היום יותר מ-135 מיליון יחידות של EyeQ".

 

אמנון שעשוע, מייסד-משותף ומנכ
אמנון שעשוע, מייסד-משותף ומנכ"ל מובילאיי. החברה הישראלית הגדולה ביותר שנסחרת בוול סטריט|צילום: מובילאיי, יחצ
 

ויימן מוסיפה כי "לצד הטכנולוגיה שלה, מובילאיי גם אוספת נתונים מהמכוניות שבהן מותקנת התוכנה שלה. הנתונים חיוניים לביצועי הרכב בעולם המונע על ידי בינה מלאכותית, ונראה כי למובילאיי יש כיום יותר נתוני נהיגה מכל מתחרותיה".

בסוף אפריל, אחרי שמובילאיי פרסמה את הדוח לרבעון הראשון, מניית החברה צנחה, אף שהתוצאות הכספיות היכו את תחזיות האנליסטים בוול סטריט. מובילאיי דיווחה כי הכנסותיה צמחו ב-16% מהרבעון המקביל אשתקד ל-458 מיליון דולר. בשורה התחתונה, רשמה החברה הפסד רבעוני של 79 מיליון דולר (בחישוב GAAP), גדול ב-32% מההפסד ברבעון המקביל.

לדברי ויימן, הצניחה במניית מובילאיי לאחר פרסום הדוחות נבעה מהעדכון מטה של תחזית החברה ל-2023. בסוף 2022 אמרה החברה למשקיעים שהיא יכולה להגדיל את הכנסותיה ב-17%-22% ב-2023, והאנליסטים ציפו לצמיחה שנתית של כ-20%. לאחר העדכון, הנהלת החברה קיצצה את התחזית לצמיחה של 10%-13% בלבד, ותלתה את ההסבר לכך בחולשת שוק הרכב הסיני. שוק הרכב החשמלי בסין הושפע לרעה מהפחתת הסובסידיות הממשלתיות לכלי רכב חשמליים, נוסף על חולשה מאקרו-כלכלית במדינה והורדת מחירים על ידי יצרניות רכב חשמליות מובילות - מה שמוריד גם את הציפיות של מובילאיי לגבי מכירות מערכות ה-ADAS שלה השנה.

במבט קדימה, שוק ה-ADAS (מערכות מתקדמות לסיוע לנהג) העולמי צפוי להגיע השנה להיקף של 49.6 מיליארד דולר, ובחמש השנים הקרובות לצמוח בקצב ממוצע שנתי (CAGR) של 16.7% עד שיגיע לכ-107.5 מיליארד דולר ב-2028, לפי מחקר של חברת Mordor Intelligence.

ויימן: "ההצלחה של מובילאיי בשוק ה-ADAS לא מבטיחה לה הובלה בשוק הרכב האוטונומי, שבו היא מתמודדת עם תחרות קשה מצד יצרניות השבבים אנבידיה וקוואלקום. הטקטיקות האגרסיביות שהן נוקטות עלולות לשבש את הניסיון של מובילאיי לגשר בין שוק ה-ADAS לשוק הרכב האוטונומי"

אותו מחקר מעריך כי גודלו של שוק הרכב האוטונומי (ללא נהג) יגיע השנה ל-33.5 מיליארד דולר, וב-5 השנים הקרובות צפוי לצמוח בקצב שנתי ממוצע של 22.7%, עד שיגיע ל-93.3 מיליארד דולר ב-2028. לדברי ויימן, "אם מובילאיי רק תעמוד בקצב הצמיחה של השוק העולמי, ההכנסות השנתיות שלה עשויות לצמוח כמעט פי שלושה ב-5 השנים הקרובות".

עם זאת, מוסיפה ויימן, "ההצלחה של מובילאיי בשוק ה-ADAS לא מבטיחה לה בהכרח את ההובלה בשוק הרכב האוטונומי, שבו היא מתמודדת עם תחרות קשה מצד יצרניות השבבים אנבידיה וקוואלקום. השתיים שילבו שבבים מתוצרתן במערכות נהיגה אוטונומיות שהן פיתחו, והטקטיקות האגרסיביות שהן נוקטות עלולות לשבש את הניסיון של מובילאיי לגשר בין שוק ה-ADAS לשוק הרכב האוטונומי באמצעות מערכת ה-SuperVision שלה".

ביום רביעי השבוע הכריזה ממשלת סין על חבילת תמיכה של 520 מיליארד יואן (כ-72 מיליארד דולר) שתגביר את המכירות של רכב חשמלי ומכוניות המבוססות על אנרגיה ירוקה" בארבע השנים הבאות. לפי משרד האוצר הסיני, "כלי רכב אנרגיה חדשה" (NEV) שיירכשו ב-2024 ו-2025 יהיו פטורים ממס קנייה בסכום של עד 30 אלף יואן לרכב, ובשנים 2026 ו-2027 הפטור יקטן למחצית הסכום. הגדלת המכירות הצפויה בסין היא כמובן בשורה טובה מבחינתן של חברות אוטוטק כמו מובילאיי, שמספקות מוצרים גם לתעשיית הרכב הסינית.

אינוויז מתמודדת עם כביש רצוף מהמורות

חברת אינוויז (Innoviz Technologies) מראש העין מפתחת מערכות חיישני לידאר ותוכנות המיועדות לרכב אוטונומי. ברבעון הראשון של 2023 הודיעה הנהלת אינוויז שהחברה עובדת עם שמונה מתוך עשר יצרניות הרכב העולמיות ונמצאת במגעים עם אנבידיה לגבי שילוב מוצר פוטנציאלי של אינוויז במערכת החיישנים Hyperion של ענקית השבבים האמריקאית. לדברי ויימן מ-TipRanks, "אף שנראה כי אינוויז צוברת תאוצה מבחינת התקדמות טכנולוגית, שיתופי פעולה עסקיים והסכמים מול ספקים, הדרך של החברה לרווחיות נותרה ארוכה וקשה".

 

עומר כילף, מייסד-משותף ומנכ
עומר כילף, מייסד-משותף ומנכ"ל Innoviz. מאז הכניסה לבורסה איבדה אינוויז כ-68% משוויה|צילום: Kimberly White/Getty Images

אינוויז הצטרפה לנאסד"ק לפני יותר משנתיים, ב-6 באפריל 2021, לאחר שהשלימה מיזוג עם חברת ספאק אמריקאית. מאז עסקת המיזוג, ששיקפה לחברה הישראלית שווי של 1.4 מיליארד דולר, איבדה אינוויז כ-68% משווייה. מניית אינוויז ירדה בעקביות מאז שהתחילה להיסחר בנאסד"ק ועד למאי 2022, עד שהחברה הכריזה על עסקה של 4 מיליארד דולר עם אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. החדשות האלה בלמו את צניחת המניה לתקופה מסוימת. המחיר האחרון של מניית אינוויז, 3.10 דולרים, שיקף לחברה הישראלית שווי שוק של כ-421 מיליון דולר, לאחר שמתחילת השנה ירדה ביותר מ-21%.

בחודש שעבר החמיצה אינוויז את התחזיות בוול סטריט, כשסיכמה את הרבעון הראשון עם הכנסות של כ-1 מיליון דולר, ירידה של 44% בהכנסותיה מהרבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה, הפסד רבעוני של 34.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 30.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

בשיחה עם המשקיעים לאחר פרסום הדוחות היו להנהלת אינוויז בשורות טובות: הכרזה על הרחבה פוטנציאלית של תוכניות אספקה קיימות ללקוחות, שצפויות להגדיל את הכנסות החברה השנה. לאור זאת, צופה ההנהלה, שאותה מוביל המנכ"ל והמייסד המשותף עומר כילף, כי הכנסות החברה יגיעו השנה לטווח של 12-15 מיליון דולר, לעומת 6 מיליון דולר בשנה שעברה. נוסף על כך, החברה מתכננת להתחיל להרחיב את מכירות אינוויז גם למגזרי התעשייה והבנייה, נוסף על תעשיית הרכב.

לדברי ויימן, "אינוויז אינה רווחית ואינה צפויה להפוך לרווחית בשלוש השנים הקרובות לפחות. ההובלה הטכנולוגית של החברה בתחומה עדיין אינה מתורגמת לרווחים. השוק 'מעניש' כיום חברות שמבטיחות צמיחה ושורפות כסף, עם ירידות חדות בהערכות השווי שלהן מאז 2021"

ויימן מציינת כי "יש כיום כ-25 חברות שמתחרות ביניהן בשוק חיישני ה-LiDAR לרכב. מובילת השוק כיום היא חברת Luminar, שמספקת חיישני לידאר למובילאיי, וולוו, מרצדס בנץ, דיימלר טראקס וחברות נוספות". לפיכך, לדעתה, "אינוויז מתמודדת במגרש משחקים קשה מאוד. החברה מאמינה שהעיצוב הקומפקטי של החיישנים שלה יעזרו לה לשמור על יתרון בשוק. החיישנים של אינוויז הם מסוג solid-state - כלומר, אינם מבוססים על חלקים מכניים הרגישים לבלאי. החברה מציינת כי לחיישנים שלה יש יכולות מעולות בתנאי מזג אוויר שונים, בהשוואה לחיישני לידאר מתחרים".

לדברי ויימן, "אינוויז אינה רווחית ואינה צפויה להפוך לרווחית בשלוש השנים הקרובות לפחות. ההובלה הטכנולוגית של החברה בתחומה עדיין אינה מתורגמת לרווחים. השוק 'מעניש' כיום חברות שמבטיחות צמיחה ושורפות כסף, עם ירידות חדות בהערכות השווי שלהן מאז 2021".

על פי TipRanks, זוכה מניית אינוויז לדירוג "נייטרלי" (ציון 6 מתוך 10) עם המלצת "קנייה מתונה". על סמך שני אנליסטים מוול סטריט שמסקרים את אינוויז, זוכה המניה למחיר יעד ממוצע של 4.75 דולרים, המשקף אפסייד של 71% על מחירה האחרון.

יש חברות שכנראה לא היו צריכות להגיע לשוק הציבורי

המציאות מראה שיש גם חברות אוטוטק שכנראה לא היו צריכות להגיע לוול סטריט. כזאת היא אוטונומו (Otonomo) מהרצליה, שפיתחה מערכת לאיסוף נתונים מכלי רכב עבור יצרניות רכב, מנהלי ציי רכב ונותני שירותים לתעשיית הרכב. מניית אוטונומו נסחרת כיום בנאסד"ק במחיר של 38 סנט (נכון לפתיחת שבוע המסחר הנוכחי), המשקף לחברה שווי שוק של כ-54 מיליון דולר, לאחר שירדה בכ-4% מתחילת 2023. כיום אוטונומו היא חברת האוטוטק הישראלית הקטנה ביותר שנסחרת בוול סטריט.

בן וולקוב, מנכ
בן וולקוב, מנכ"ל ומייסד אוטונומו. מאז יום המסחר הראשון שלה המחיר שלה נחתך ב-95%|צילום: בן וולקוב, מנכ"ל אוטונומו, יחצ

אוטונומו, שאותה מוביל המנכ"ל והמייסד המשותף בן וולקוב, הצטרפה לנאסד"ק לפני פחות משנתיים, ב-16 באוגוסט 2021, לאחר מיזוג עם חברת ספאק אמריקאית לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר. מאז יום המסחר הראשון שלה, שבו התחילה להיסחר במחיר של 8.90 דולר, נחתך מחירה של מניית אוטונומו ב-95%.

בפברואר האחרון הודיעה אוטונומו כי חתמה על הסכם שלפיו היא צפויה להירכש על ידי חברת שירותי גרירת הרכב האמריקאית Urgently ולהתמזג לתוכה במהלך הרבעון השלישי של 2023. בינתיים, עד להשלמת המיזוג, אוטונומו ממשיכה להפסיד כסף.

בחודש שעבר החמיצה החברה את תחזיות האנליסטים בוול סטריט, וסיכמה את הרבעון הראשון של 2023 עם הכנסות של 1.8 מיליון דולר והפסד תפעולי של 17.1 מיליון דולר. אוטונומו סיכמה את 2022 עם הכנסות של 7 מיליון דולר, לעומת 1.7 מיליון דולר ב-2021, ובשורה התחתונה, הפסד תפעולי שנתי של 133.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 36 מיליון דולר בשנה הקודמת.

בניסיון לקצץ בהוצאותיה, פיטרה אוטונומו עוד 90 מעובדיה במהלך הרבעון הראשון, כך שנותרה עם 135 עובדים בלבד, לאחר שבשנה שעברה נפרדה מ-130 עובדים בשני סבבי פיטורים.

רי אוטומוטיב מסתכנת במחיקה מהמסחר

נוסף לאוטונומו יש עוד חברות אוטוטק ישראליות שמצבן הנוכחי אינו מזהיר, בלשון המעטה. למשל רי אוטומוטיב (REE Automotive) מקיבוץ גליל ים, שמפתחת פלטפורמת רכב חשמלי (EV) מודולרית המבוססת על טכנולוגיה שאורזת את כל רכיבי התשתית של הרכב לתוך קשת גלגלי הרכב.

דניאל בראל מנכל רי (צילום: יורם אשהיים, יחצ)
דניאל בראל, מייסד רי אוטומוטיב. ההנהלה צופה שכלי הרכב יהיו מוכנים עד סוף 2023|צילום: יורם אשהיים, יחצ

מניית רי אוטומוטיב נסחרת כיום בנאסד"ק במחיר של 41 סנט, המשקף לחברה שווי שוק של 132.9 מיליון דולר לאחר שירדה בכ-5% מתחילת השנה. החברה הצטרפה לוול סטריט ב-23 ביולי 2021, לאחר השלמת מיזוג עם חברת ספאק אמריקאית. עסקת המיזוג העריכה את רי בשווי של 3.1 מיליארד דולר. בתוך כמעט שנתיים שחלפו מיום המסחר הראשון שלה, שאותו התחילה במחיר של 10.79 דולר, נחתכה מניית רי אוטומוטיב ב-96%.

ויימן מ-TipRanks מציינת כי רי עשויה להימחק מהמסחר בנאסד"ק אם לא תעמוד לאורך זמן בדרישת מחיר המניה המינימלי של 1 דולר. לפי TipRanks, מניית ריזוכה לדירוג "נייטרלי" (ציון 6 מתוך 10) עם המלצת "קנייה מתונה". על סמך חוות הדעת של שני אנליסטים בוול סטריט שמסקרים את רי אוטומוטיב, זוכה המניה למחיר יעד ממוצע של 1.25 דולר - אפסייד של 205% על מחירה האחרון (נכון לסוף שבוע המסחר האחרון).

בדוח לרבעון הראשון של 2023, שאותו רי סיכמה כצפוי ללא כל הכנסות, היא החמיצה את תחזיות האנליסטים. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד רבעוני של 28.6 מיליון דולר (או הפסד של 10 סנט למניה), גדול מההפסד שלה ברבעון המקביל אשתקד, שהסתכם ב-27.3 מיליון דולר, כאשר תחזית הקונצנזוס צפתה הפסד של 7 סנט למניה.

להערכת ויימן, רי אוטומוטיב לא תהפוך לרווחית בשלוש השנים הקרובות. לדבריה, "בתנאי השוק הנוכחיים, בהתחשב בהיעדר סיכויי הרווח של החברה בשנים הקרובות - התוכניות לגיוס חוב או הון עצמי לא נראות סבירות", טוענת ויימן

הנהלת רי אוטומוטיב, שאותה מוביל המנכ"ל והמייסד המשותף דניאל בראל, צופה כי רכבי הפיילוט של החברה, ובהם כמה דגמי משאיות ורכב מסחרי, יהיו מוכנים לייצור עד לסוף 2023. להערכת החברה, עד אמצע 2024 היא צפויה לייצר כמה מאות כלי רכב, ולאחר שיושלם שלב הפיילוט, תגביר את קצב הייצור לכמה אלפי יחידות ב-2025.

ויימן מציינת כי רי אוטומוטיב לא צפויה להפוך לרווחית ב-3 השנים הקרובות. לדבריה, החברה זקוקה למימון כדי לקיים את הבטחתה להתחיל בייצור פיילוט עד סוף השנה. במאי האחרון הודיעה הנהלת רי כי החברה "תבחן אפשרויות לגיוס חוב או הון עצמי". לדעת ויימן, "בתנאי השוק הנוכחיים, בהתחשב בהיעדר סיכויי הרווח של החברה בשנים הקרובות, התוכניות לא נראות סבירות".

מפתחת המכ"ם שבונה על השוק הסיני

עוד חברת אוטוטק ישראלית קטנה יחסית שנסחרת בוול סטריט היא ארבה רובוטיקס (Arbe Robotics). ארבה מפתחת מערכת מכ"ם רובוטית שנועדה לסייע לכלי רכב לזהות עצמים בדרך. לקוחות החברה כוללות יצרניות רכב כמו Veoneer, Valeo, Weifu, Hyundai, HiRain, BAIC Group ואחרות. לדברי ויימן, "ההתמקדות של ארבה בשוק הסיני עשויה להיות בעייתית בטווח הקרוב, לאור החולשה המאקרו-כלכלית בסין, הפחתת הסובסידיות הממשלתיות לרכב חשמלי והורדות מחירים על ידי יצרניות רכב מובילות".

לדברי ויימן, "נראה שארבה נמצאת במצב כלכלי קשה. אף שאין לחברה חובות, גם אין לה מקורות מימון משמעותיים כדי לעמוד בתחזיות הצמיחה השאפתניות שלה"

מחירה האחרון של מניית ארבה, 2.82 דולרים, משקף לחברה שווי שוק של כ-185 מיליון דולר. לאחר ירידה של יותר מ-17% מתחילת השנה, נמנית ארבה עם מניות הטכנולוגיה הישראליות החלשות ביותר השנה לפי בדיקת tech12. על פי TipRanks, זוכה מניית ארבה לדירוג "נייטרלי" (ציון 5 מתוך 10) עם המלצת "קנייה חזקה". על סמך חוות הדעת של שלושה אנליסטים מוול סטריט שמסקרים את ארבה, זוכה המניה למחיר יעד ממוצע של 7.5 דולרים, המשקף אפסייד של 166% על מחירה האחרון.

ארבה, שאותה מוביל המנכ"ל והמייסד המשותף קובי מרנקו, התחילה להיסחר בנאסד"ק ב-8 באוקטובר 2021, בעקבות מיזוג עם חברת ספאק אמריקאית, בעסקה שבה הוערך שווי החברה ב-722 מיליון דולר. מאז שהתחילה להיסחר בוול סטריט במחיר התחלתי של 7.95 דולרים, איבדה מניית ארבה כ-65% מערכה.

בחודש שעבר החמיצה ארבה את התחזיות בוול סטריט, כשסיכמה את הרבעון הראשון עם הכנסות של 400 אלף דולר - ירידה של 55% לעומת 900 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הרבעוני של חברת האוטוטק גדל ל-9.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הנהלת ארבה צופה הכנסות בטווח של 5-7 מיליון דולר ברבעון השני.

 

קובי מרנקו, מנכ
קובי מרנקו, מנכ"ל ומייסד ב-Arbe Robotics. נמנית עם מניות הטכנולוגיה הישראליות החלשות ביותר השנה|צילום: Arbe Robotics, יחצ

לדברי ויימן, "ארבה נמצאת במצב כלכלי קשה. אף שאין לחברה חובות, גם אין לה מקורות מימון משמעותיים כדי לעמוד בתחזיות הצמיחה השאפתניות שלה". בשבוע שעבר דיווחה ארבה כי השלימה גיוס של 23 מיליון דולר בהנפקה של מניותיה לחברת הפרייבט אקוויטי Special Situations Funds ולשלושה בעלי מניות קיימים, במחיר של 1.95 דולר למניה. ההון שגויס אמור לשמש, בין השאר, לקידום חדירתה של ארבה לשוק הרכב הסיני ולשיפור מאזן החברה.