אודיטי טק (Oddity Tech), חברת הביוטי-טק שמחזיקה במותג האיפור הוותיק איל מקיאג', הפכה החודש לחברה ציבורית, במהלך חריג למדי בתקופה הנוכחית בשוק המניות האמריקאי. ב-19 ביולי התחילה אודיטי להיסחר בנאסד"ק בעקבות IPO - הנפקה ראשונית של מניותיה לציבור. בהנפקה נמכרו 12.1 מיליון מניות אודיטי (כ-21% מכלל מניות החברה) במחיר של 35 דולר למניה, ששיקף לחברה האמריקאית-ישראלית שווי שוק של כ-2 מיליארד דולר. אודיטי גייסה בהנפקה זו כ-424 מיליון דולר.
ה-IPO של אודיטי טק חריג כי היו מעט IPOs, ועוד פחות הנפקות בהיקפים גדולים כאלה, בשנה וחצי האחרונות, וזאת על רקע הריביות הגבוהות וחוסר הוודאות הכלכלית בשווקים. מאז תחילת 2022, שוק ה-IPOs בארה"ב (ובכלל בעולם) נחלש מאוד, עם ירידה משמעותית במספר ההנפקות ובהיקפן הכספי בהשוואה לשנים קודמות. אמנם השנה יש התאוששות מסוימת, אבל השוק עדיין רחוק מאוד מהיקפו ב-2021, שהייתה שנת שיא של גיוסי הון בוול סטריט. אם נחפש הנפקות משמעותיות של חברות טכנולוגיה שבהן מושקעות קרנות הון סיכון (VC), נראה שההנפקה של אודיטי היא בין היחידות שבוצעו מתחילת 2022.
63 הנפקות ראשוניות לציבור
בששת החודשים הראשונים של 2023 בוצעו בבורסות המניות של ארה"ב בסך הכל 63 הנפקות ראשוניות לציבור, שגייסו במצטבר 10.1 מיליארד דולר. הנתונים האלה שיקפו עלייה של 24% במספר ה-IPOs וזינוק של 115% בהיקף ההון שגויס, בהשוואה להנפקות שבוצעו במחצית הראשונה של 2022, לפי נתוני פירמת הייעוץ הבינלאומית EY. זאת, לאחר שבכל שנת 2022 בוצעו 90 גיוסי IPO, פחות מרבע ממספר ה-IPOs שבוצעו בשנת 2021, שהסתכמה עם 416 הנפקות ראשוניות לציבור בארה"ב.
יותר מ-40% מכלל ההון שגויס השנה ב-IPOs התרכזו בהנפקה בודדת שבוצעה במאי, ובה גויסו 4.4 מיליארד דולר. זה קרה ב-IPO של Kenvue, חטיבת מוצרי הבריאות של ענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון, שהונפקה לפי שווי שוק של כ-41 מיליארד דולר. ההנפקה של קנביו הייתה ה-IPO הגדול ביותר בארה"ב מאז נובמבר 2021. שאר ההנפקות שבוצעו מאז הסתפקו בגיוסי הון קטנים הרבה יותר.
אודיטי טק מעסיקה יותר מ-250 עובדים במטה שלה בניו יורק ובמרכז הפיתוח בתל אביב, מתוכם יותר מ-40% בזרוע הטכנולוגית שלה
לפי מאמר שנכתב בסוף השבוע באתר הפיננסי Seeking Alpha, הצלחת ההנפקה של אודיטי מעידה על התיאבון של וול סטריט להשקעות הקשורות לתחום הבינה המלאכותית (AI). טכנולוגיית ה-AI אמנם אינה עומדת בליבת העסקים של אודיטי, הפועלת כחברת טכנולוגיה צרכנית, אבל היא מאפשרת לפלטפורמת ה-DTC (מכירה ישירה לצרכן) המקוונת של אודיטי לזהות את צורכי לקוחותיה ולהציע להם פתרונות בצורה של מוצרי איפור וטיפוח. החברה מתגאה בשני מותגים, IL Makiage ו-SpoiledChild, שאותם היא מתארת כ"הגדרה ובנייה של עתיד היופי באמצעות טכנולוגיה קניינית שמחברת אנשים עם מוצרים מעולים המתאימים להם".
שווי של 2.86 מיליארד דולר
החיבור של בינה מלאכותית לפלטפורמה של אודיטי סייע למניית החברה לקבל תשומת לב משמעותית בשוק המניות האמריקאי. כבר ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק זינקה המניה בכ-40%, ובימים הראשונים שלאחר מכן המשיכה לעלות, עד שהגיעה לשיא של 54.20 דולר. מאז ירדה המניה מעט - וביום שישי האחרון סגרה את המסחר במחיר של 50.60 דולר - שמשקף לה שווי שוק של 2.86 מיליארד דולר, גבוה בכ-40% משווייה בעת ההנפקה.
אודיטי טק נוסדה ב-2018 על ידי האחים אורן הולצמן ושירן הולצמן-אראל, כמה שנים לאחר שרכשו את מותג האיפור הוותיק איל מקיאג'. בתחילת דרכה גייסה 34 מיליון דולר מ-L Catterton, קרן השקעות הפרייבט אקוויטי של קבוצת לואי ויטון. בינואר 2022 גייסה 130 מיליון דולר בסבב סקנדרי, שבו נמכרו 9% ממניותיה למשקיעים בהובלת קרנות של פידליטי ושל פרנקלין טמפלטון. באפריל האחרון רכשה אודיטי את החברה האמריקאית Revela, סטארט אפ ביוטק מבוסס AI, תמורת 76 מיליון דולר.
לדברי אודיטי, הפלטפורמה המקוונת שלה צברה יותר מ-40 מיליון משתמשים ברחבי העולם. החברה בהובלת המנכ"ל והיו"ר אורן הולצמן מעסיקה יותר מ-250 עובדים במטה שלה בניו יורק ובמרכז הפיתוח בתל אביב, מתוכם יותר מ-40% בזרוע הטכנולוגית שלה. לפי הדוחות שפירסמה לפני ההנפקה, סיכמה אודיטי את שנת 2022 עם הכנסות של 324.5 מיליון דולר ורווח נקי של 21.7 מיליון דולר.