מנייתה של חברת הרכבים החדשנית ובעלת שווי השוק הגבוה בעולם - טסלה - חטפה חתיכת מכה בשנה האחרונה. אמש המניה ירדה בלמעלה מ-11% - עוד יום נורמלי בחייה של המניה הזו, שרגילה לקפוץ או ליפול בשיעורים דומים במהלך ימי מסחר. אבל ב-12 החודשים האחרונים איבדה 70%, למרות פיצול במניה שהיה אמור לתמוך בסחירות שלה. זה הוביל לכך שהחברה יצאה מרשימת 10 החברות הגדולות הנסחרות במדד ה-S&P500 וחזרה שנתיים וחצי אחורה בשווי השוק.
אז האם המצב בטסלה קשור בסיבתיות או נסיבתיות לפיאסקו ברשת החברתית והמימושים של מאסק במיליארדים, עת מכר מניות טסלה כדי לממן את ההרפתקאה היקרה שלו? אפשר לומר שקצת מזה וקצת מזה. כי אמנם המשקיעים מוטרדים מכמות הזמן שמשקיע מאסק בטוויטר ובניסיון לשקם את הרשת על ידי מכירות מניות במיליארדים והזרמת ההכנסות לטוויטר, אבל כנראה שהסיבות האמיתיות לירידה הן אובדן הבכורה בשוק הרכבים החשמליים וירידה בביקושים, שחווים מרבית הסקטורים שהם לא נשק או אנרגיה בימים אלה. סוג של סערה מושלמת שמכה את אחד האנשים העשירים והמוכשרים בעולם, שמתמודד עם לא מעט בעיות בימים אלה.
בעקבות המחיקות, החברה יצאה מרשימת 10 החברות הגדולות הנסחרות במדד ה-S&P500 וחזרה שנתיים וחצי אחורה בשווי השוק
טסלה מאבדת את ההובלה
באמריקאית מדופלמת, ב-2020 מניית טסלה בוול סטריט הייתה All the Rage. כולם רצו חלק ממנה עת נסקה נסיקה מטאורית של למעלה מ-740% בשנה קלנדרית אחת. השורטיסטים, הסוחרים שמהמרים שמחיר המניה ירד, איבדו את התחתונים ו-40 מיליארד דולר בשנת הקורונה, עת נוצר שורט סקוויז חריף על המניה.
מהו שורט סקוויז? כשיש אחוז גבוה של מכירות חסר נגד המניה, אבל במקביל המשקיעים ממשיכים להאמין במניה ולרכוש אותה. כך נוצר לחץ שמטיס מעלה את המניה בעשרות ולפעמים במאות אחוזים. באמצע הראלי המטורף ההוא, אילון מאסק בכבודו ובעצמו צייץ כי לדעתו מחיר המניה גבוה מדי, אבל זה לא עצר את בהלת הטסלה בוול סטריט. אבל 2022 היא לא 2020. השנה, לפי נתוני S3, השורטיסטים הרוויחו על המניה בשנה האחרונה 15 מיליארד דולר.
עד כמה מופרך היה השווי של טסלה? בשלב מסוים היא הייתה שווה יותר מ-10 יצרניות הרכב הגדולות בעולם. ועדיין, השווי הנוכחי של החברה גבוה בצורה חסרת פרופורציה לשוק הרכב, שכולו חטף בשנה האחרונה. קחו לדוגמה את יצרנית הג'יפים החשמליים ריוויאן. בנובמבר אשתקד החברה הונפקה לפי שווי גבוה מ-100 מיליארד דולר. מאז ירדה ב-83% וכעת נסחרת על שווי שפחות מ-16 מיליארד דולר.
לשם השוואה, שווי השוק הנוכחי של טסלה הוא כמעט 345 מיליארד דולר, לעומת ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן, ששווי השוק שלה עומד על 78 מיליארד דולר. לפי מכון המחקר Counterpoint טסלה אפילו לא בחמישייה הראשונה של מכירות רכבים חשמליים באירופה. לפי נתונים של המכון, למרות שמודל Y היה המודל השני הכי נמכר באירופה, ברבעון השני של 2022 עקפו מרצדס, ב.מ.וו., פולקסווגן, קיה ואאודי את טסלה במכירות. זאת אף שבמרץ האחרון מאסק פתח את מפעל הגיגה של טסלה בברלין, כדי להעמיק את נוכחותו בשוק האירופאי.
https://t.co/xnq3g31duy @CNBCOvertime
— Dan Ives (@DivesTech) December 27, 2022
גם ביתר השווקים טסלה מתמודדת עם תחרות שרק צפויה להימשך ועם מצב גאופוליטי מתדרדר. בשוק הסיני טסלה מאבדת את ההובלה, אחרי שכבר מכרה למעלה ממיליון רכבים בסין. החברה של מאסק איבדה את הבכורה בנפח המכירות ליצרנית הרכב המקומית BYD, שבה מושקע וורן באפט. צרפו זאת לשחקניות מקומיות נוספות כמו NIO שצוברות תאוצה; לרגשות לאומניים סיניים שמתעוררים בעקבות היחסים המתדרדרים בין ארה"ב למפלגה הקומוניסטית הסינית; כמו גם לאיסורים של הממשל הסיני נגד החברה של מאסק - ותראו שהמצב שם לא מבטיח. למרות הפגיעות של הסגרים בסין בפעילות במפעל בשנגחאי ולמרות שסין נפתחת מחדש, רויטרס דיווחו שהמפעל בשנגחאי יעבוד במתכונת מצומצמת מאוד. הטענה הרשמית היא החופש של ראש השנה הסיני.
יותר מזה, ייתכן שהנוכחות של מאסק בסין עלולה להפוך לאבן ריחיים עבורו בשל הסנקציות ההולכות וגוברות - כאלה שיכולות להעמיד את השקעותיו בסיכון. בבית ההשקעות וודבוש עדכנו למטה את תחזית המסירות לרבעון הנוכחי מ-450 אלף רכבים ל-410 אלף ברף התחתון ומתחת לצפי הקונצנזוס ל-435 אלף רכבים.
בארה"ב המצב גם לא מזהיר. הבית הלבן והנשיא ג'ו ביידן לא אוהבים את מאסק בלשון המעטה ומתמרצים את המתחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס, שכבר מוציאים רכבים חשמליים ונוגסים בשוק שנשלט על ידי טסלה. עד כמה לא אוהבים? שנה שעברה נערך מפגש של יצרני הרכבים החשמליים המובילים בבית הלבן. מי לא הוזמן בכלל? ניחשתם נכון, טסלה ומאסק.
לפי האתר Electrek, העוקב אחר שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, ברבעון הקודם נמכרו שיא של כ-200 אלף רכבים חשמליים בשוק האמריקאי, ו-64% מהם היו של טסלה. על פניו נפלא, רק שברבעון הראשון של 2022 הנתח של המכירות של טסלה עמד על 75%. הטרנד הזה צפוי להימשך ככל שהתחרות בשוק הרכבים הגדול בעולם תגדל.
התחרות גדלה והרווחיות יורדת
במקביל, על רקע ירידה במכירות, טסלה נכנסה לקמפיין מכירות סוף שנה והציעה הנחה של 7,500 דולר על שני המודלים הכי נמכרים שלה. זה היה סימן רע עבור המשקיעים. גם בסין טסלה הורידה מחירים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. בקיצור, לא קל בימים אלה, עת הצרכנים סוגרים את כיסיהם לאור אינפלציה גבוהה והעלייה בנטל החוב בשל עליית הריבית.
בכל מקרה, בטווח הארוך טסלה תמשיך להיות רלוונטית וכנראה תמשיך להוביל את השוק בחידושים. יש לה כמה מנועי צמיחה כמו רובוטים הומנואידים (מטרידים יש לומר), משאיות, רכבי שטח, סמארטפונים וביטוח. בסוף, בניגוד ליתר המתחרות, מעל הכל טסלה היא חברת דאטה, עם בסיס רחב של משתמשים וחסידי מאסק. אבל ככל שהתחרות תמשיך לגדול, כך הנתח היחסי של טסלה בשוק הרכב החשמלי צפוי לדעוך.
חברת הרכבים שהפכה את הרכב החשמלי לכדאי כלכלית היא עדיין בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, אבל כמו במקרה של זום, החברה אמנם מוסרת הרבה יותר רכבים מלפני שנתיים, אבל השווי חוזר לקרקע המציאות - אם כי יש כאלה שעדיין סבורים שהשווי עדיין גבוה מדי. נכון לכרגע, טסלה נסחרת על רווח למניה חזוי של 5.58 דולר ב-2023, מה שמעניק לה מכפיל של 19.6. זה הגיוני סך הכול, כי ככל שחברה חדשנית גדלה, כך מכפיליה הולכים ומתכווצים. למעשה, המניה עושה את אותו התהליך שעשו נטפליקס ומטא, כלומר מעבר ממניית צמיחה למניית ערך ובעיקר נכנסת לכוננות ספיגה ב-2023.