משבוע הדוחות המשוגע שצפוי לנו אפשר להוריד שם אחד: הרשת החברתית טוויטר. יש לא מעט שאלות שעולות מהרכישה של אילון מאסק והכיוון שאליו החברה הולכת פרט למחיקה שלה מהמדדים והפיכתה לפרטית. הדוחות שצפויים להתפרסם בחמישי יהיו כנראה האחרונים של החברה לתקופה הקרובה ולאחר סגירת העסקה למכירתה הם בחזקת שלג דאשתקד. ואחרי שסיימנו עם הדרמה בטוויטר, אפשר לעבור לדרמה האמיתית: דוחות הביג טק.
בשבוע שעבר הציגה נטפליקס דוחות איומים, התרסקה 35% ביום מסחר אחד ונפרדה סופית ממניות ה-FAANG, שהן המניות שצמחו הכי הרבה בעשור הקודם. עתה צפויים לא מעט דוחות מרתקים בצל האינפלציה והשפעות המלחמה באוקראינה על השוק האירופי והביצועים של הביג טק, שמרוויחים לא מעט מהיבשת הישנה.
אבל לא הכול זה FAANG. בשבוע שעבר, כשכל השוק דיבר רק על ההתרסקות המפוארת של נטפליקס, שנפלה בכ-35%, דווקא חברת החומרה הוותיקה IBM היכתה את התחזיות ועלתה ביותר מ-7%. גם המשך השבוע היה טוב ל-IBM, שעלתה בחמישה ימי מסחר 9.2% – כך שמתחילת השנה היא כבר בפלוס 3.5%. העליות של החברה היו גם בשל הכאת התחזיות, 14.2 מיליארד הכנסות, מול צפי הקונצנזוס ל-13.8 מיליארד; וגם בשל תחזית נאה לעתיד, שלפיה IBM תעמוד כנראה בקצה העליון של תחזית תזרים המזומנים, שיעמוד בסוף השנה על כ-10.5 מיליארד דולר.
עבור מי שלא עוקב אחרי IBM מאז ראשית ימי ה-PC, נזכיר שהסיבה למסכים הירוקים ב-IBM היא העובדה שחטיבות הענן ההיברידי, התוכנה והייעוץ של החברה הכניסו בין 12% ל-14% יותר ביחס לאשתקד. מאז הספין-אוף של חטיבת ה-IT קינדריל, שהייתה חטיבת שירותי התשתיות שהופרדה והפכה לחברה עצמאית, המניה ירדה מכמעט 41 דולר לקצת פחות מ-12 דולר למניה. החיים טובים יותר ב-IBM, שנראית יותר ממוקדת מטרה והשינויים שעשה המנכ"ל ארווינד קרישנה, שהחודש סוגר שנתיים בתפקידו, בהחלט הובילו לשינוי הכיוון המיוחל אחרי שנים שבהן החברה נחשבה לסוס צולע שפיגר אחרי השוק שפעם הוביל.
טסלה
ביום רביעי הייתה הפתעה נוספת, הפעם מצידה של טסלה. חברת הרכבים בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, שהכניסה ברבעון שעבר כמעט 19 מיליארד דולר, רשמה עלייה של 81% ביחס לרבעון הראשון של 2021. מה שיותר עודד את המשקיעים זה שההכנסות של החברה מרכבים היוו 87% מההכנסות ועמדו על כמעט 17 מיליארד דולר. למה זה משמח? חברות הרכב מקבלות קרדיטים, שהם בעצם מכסה מצד הממשל לייצור רכבי מנועי בערה פנימיים בניסיון למנוע זיהום אוויר. טסלה, שלא מייצרת רכבים כאלה בכלל, מוכרת את הקרדיטים שהיא מקבלת לחברות הרכב הוותיקות יותר, וב-2021 הכניסה מכך כמעט 1.5 מיליארד דולר. עד לא מזמן מרבית ההכנסות של טסלה הגיעו ממכירת קרדיטים שהעניק הממשל לחברות המייצרות רכבים מזהמים.
ההיפוך בעקום ההכנסות מראה שלמרות הקשיים בשוק והמשברים בשרשרת האספקה והייצור החברה מתמודדת ומבשילה יפה. למרות סגירת המפעל בשנגחאי, החברה פתחה ברבעון הנוכחי את מפעל הגיגה בברלין. היא אף דיווחה על שיא במסירת רכבים, 310 אלף ליתר דיוק, ועלייה של 68% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כך שלא קורונה בסין ולא מלחמות באוקראינה ולא ההשפעות על שוקי המתכות בעקבות האמברגו על רוסיה עוצרות את טסלה. אחרי הדוחות ברביעי, המניה זינקה במסחר המוקדם בלמעלה מ-11%, אבל מחקה כמעט את כל העליות הן בשל הבהלה שיצר הפד בשווקים בנוגע להעלאת הריבית והן בשל הידיעה כי מאסק יצטרך למכור מניות כדי לממן את טוויטר. עלייה או ירידה של 11% אמנם נשמע הרבה, אבל זו הנורמה עבור המניה התזזיתית הזו, כך שבסך הכל – סיימה את שבוע המסחר הקודם בעלייה של 1.5%.
המופע המרכזי
המופע המרכזי של הדוחות יחל היום (שלישי) עם דוחות מיקרוסופט וגוגל שצפויות לדווח בלילה אחרי המסחר, ברביעי מטא/פייסבוק תדווח ובחמישי תורן של אפל ואמזון. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, שווי השוק המצרפי של 5 החברות האלה עומד על 8.2 טריליון דולר, ויחדיו הן מקבילות ליותר משליש מהתמ"ג האמריקאי שעמד אשתקד על 23 טריליון דולר. אבל כולן, באופן מפתיע מאוד, בטריטוריה שלילית מתחילת השנה.
מבין חמשת הגדולות, אמזון הכי מושפעת מעליות האינפלציה ומחירי הנפט הגבוהים משום שהיא אחראית על שינוע הפריטים שהיא מוכרת. זה גרם לחברה להעלות את העמלות ב-5% למוכרים צד שלישי על גבי הפלטפורמות שלה
נתחיל מזה שכל הענקיות הודיעו על עזיבת רוסיה בשל הסנקציות, כך שכעת צריך לראות איך הפגיעות בשווקים שם, כולל האטה באירופה בשל המלחמה, ישפיעו על התחזיות של החברות שיקבעו את הטון. כפי שראינו ברבעון שעבר, למשקל הסגולי של כל אחת מהן יש השפעה מהותית על השוק: דוח חיובי מרים את השווקים והנאסד"ק ודוח שלילי מפיל. הפעם אנחנו מקבלים שני ערבים שהם קרב ראש בראש, כך שהשוק בהחלט עלול לחטוף סוג של הפרעה דו קוטבית אם לא תהיה התאמה באיכות הדוחות.
על מטא, שללא ספק נחשבת לחוליה החלשה מבין כל מניות ה-FAANG (וירדה מתחילת השנה בלמעלה מ-45%) דשנו לא מעט והצפי בשוק היא כי החברה עומדת בפני דוחות לא טובים. אחרי שבפורצ'ן אמרו כי נטפליקס כנראה ואיבדה את מקומה במניות ה-FAANG, מחר נדע אם גם מטא יצאה בינתיים ממועדון הגדולות.
אז נתחיל ממיקרוסופט. החדשות הרעות עבורה מגיעות מזירת הרכישה של אקטיווז'ן, לאחר שחלק מעובדי החברה הודיעו על כוונה להתאגד. מיקרוסופט, שמעוניינת לשלב את הרפרטואר של בליזארד ב-X-BOX, הציעה בינואר השנה כמעט 69 מיליארד דולר על חברת הגיימינג. הכוונה להתאגד יכולה לעכב עוד יותר את מיזוג החברות. עובדי אקטיוויז'ן מעוניינים להתאגד לאור הרקורד הבעייתי של החברה, אחרי שהנהלת החברה בראשות בוב קוטיק הנהיגה שיטת ניהול רעילה שכללה הדרת נשים, הטרדות מיניות והתעמרויות, מה שאף הביא להתאבדות של עובדת. בעקבות זאת החברה נתבעה ומאז כבר פוטרו 40 עובדים שקשורים לפרשה, לפי ה-WSJ. עכשיו העובדים מבקשים להתאגד וינסו לתקוע כמה שיותר מקלות בגלגלי ההנהלה.
כעת מיקרוסופט, שחווה כבר 8 שנים טובות תחת סאטיה נאדלה, נמצאת בטריטוריה לא כל כך מוכרת. מתחילת השנה היא ירדה בלמעלה מ-15%, מ-335 דולר ל-274 דולר למניה. אבל זה לא כל כך נורא. מאז ירידות הקורונה ועד היום המניה יותר מהכפילה את עצמה ובחמש השנים האחרונות עלתה 300%, אז תיקון קטן לא מזיק. עם כל הקשיים, החברה עדיין מצליחה לשמר שווי שוק של קצת צפונית ל-2 טריליון והיא שנייה רק לשווי של אפל. בכל מקרה, למרות הקשיים המגיעים מהשוק האירופאי, הצפי הוא שחטיבת הענן Azure, תמשיך לשמש מנוע צמיחה משמעותי ותוכל לחפות על חלק מההפסדים הצפויים, ולראשונה בחברה מדברים גם על הכנסת פרסומות ל-X-BOX שהיה אחד מהכיסים האחרונים בשוק הגיימינג שנותרו ללא פרסומות. הצפי בשוק הוא לרווח למניה (EPS) של 2.18 דולר, עלייה של יותר מ-7% ביחס ל-EPS בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת הצפי להכנסות הוא של 49 מיליארד דולר – ללא שינוי ביחס לאשתקד.
גוגל, אפל ואמזון
נעבור לגוגל. הפעילות של החברה באוקראינה הושבתה לגמרי, ונראה שהחברה מצאה מקום למרכז פיתוח חדש בבירת קניה, ניירובי. נראה שהחברה גם מתייחסת יותר ברצינות לתחום הסייבר. בחודש מרץ הודיעה על רכישתה בעסקת מזומנים של מנדיאנט, לפי מחיר של 23 דולר למניה, או 5.4 מיליארד דולר. המטרה של גוגל היא למזג את החברה לתוך חטיבת הענן בשל העלייה החדה באיומי הסייבר בשנתיים האחרונות, כולל המלחמה באוקראינה, שהובילה להשבתת לווינים על ידי האקרים רוסיים.
מבין החברות הגדולות, אפל היא החברה היחידה שהצליחה להראות ביצועים טובים יותר מתחילת השנה ממדד ה-S&P500. היא ירדה רק 8.9% לעומת 11% של ה-S&P
למרות התהפוכות בשוק, האנליסטים בוול סטריט מעריכים שעסקי הליבה של גוגל, הן בתחום הפרסום המקוון והן בתחום הענן, חזקים מספיק כדי שלא ישפיעו מהותית על החברה. הקונצנזוס צופה ל-EPS של 25.89 דולר לעומת 22.3 EPS בתקופה המקבילה. הצפי הוא שלמרות המלחמה שוק התיירות המתעורר ישמש מנוע צמיחה פרסומי. ההכנסות צפויות לעמוד על 68 מיליארד ו-56 מיליארד אחרי נטרול עלויות רכש טראפיק, עלייה של 21% ביחס לאשתקד. נכון לרגע זה, המניה במינוס 17% מתחילת השנה ומינוס 8% מאז הדוחות לפני 3 חודשים. הקונצנזוס צופה EPS של 26.11 דולר הרבעון הנוכחי, ירידה של 0.7% ביחס לאשתקד.
נמשיך עם אפל, החברה בעלת השווי הגבוה בעולם, ששוויה הוא צפונית ל-2.6 טריליון דולר. מבין החברות הגדולות, היא החברה היחידה שהצליחה להראות ביצועים טובים יותר מתחילת השנה ממדד ה-S&P500. היא ירדה רק 8.9% לעומת 11% של ה-S&P. אבל כמו במקרה של מיקרוסופט, כך גם באפל: תיקונונצ'יק לא מזיק. לפחות בינתיים. למרות הקשיים, כרגיל, למנכ"ל החברה טים קוק יש לא מעט סיבות לחייך. הוא הצליח לבסס לראשונה את שירות הסטרימינג בשורה הראשונה של התוכן האמריקאי, אחרי הזכייה של CODA בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס של וויל סמית'. בכך הצליחה אפל להקדים את נטפליקס והפכה לחברת הטכנולוגיה הראשונה בהיסטוריה שזוכה בפרס המכובד.
אבל לא הכול ורוד לגמרי. ההערכות הן שבעקבות היציאה מרוסיה החברה מפסידה בכל יום לפחות 3 מיליון דולר. הפסד כזה יסתכם בלמעלה ממיליארד דולר הכנסות שנתיות שיאבדו ממכירות אייפון בלבד – בלי הרכישות באפליקציות ושירותים אחרים. עבור אפל זה כסף קטן. מנגד, דבר הפועל לטובת אפל, זה שהיא צפויה להיפגע פחות בגלל קהלי היעד שלה. כמוצר פרימיום, מרבית לקוחותיה של החברה יושפעו פחות מהאינפלציה, למרות שחיקת כוח הקנייה הקולקטיבי. כלומר, הלקוחות של אפל באים מראש עם כיסים עמוקים יותר ויכולים להרשות לעצמם להמשיך להוציא כסף על שירותים בזמן שאחרים מהדקים חגורות.
בכל מקרה, השוק צופה המשך ביקושים גבוהים לאייפון 13 עד להשקת ה-14 בסתיו הקרוב וזה ימשיך לתמוך בביצועים טובים. הצפי הוא שה-EPS יעמוד על 1.43 דולר, ללא שינוי ביחס לרבעון שעבר, כשההכנסות צפויות לחצות כמעט את ה-94 מיליארד דולר – שוב, ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
ונסיים עם אמזון. מבין חמשת הגדולות, היא הכי מושפעת מעליות האינפלציה ומחירי הנפט הגבוהים משום שהיא אחראית על שינוע הפריטים שהיא מוכרת והיא גם מעסיקה ענקית. החברה מעסיקה למעלה מ-1.6 מיליון עובדים, מה שאומר שהיא מושפעת מאינפלציית כוח האדם, והיא צפויה להרגיש בכך יותר ויותר ככל שימשכו ויתגברו האיגודים בסניפי החברה ברחבי ארה"ב ובעולם. בהתאם לכך, העלתה אמזון את העמלות ב-5% למוכרים צד שלישי על גבי הפלטפורמות שלה. החברה אף תושפע מהאינפלציה באירופה, שנובעת בעיקר מעליית מחירי האנרגיה והמזון, ומעידה כי תיתכן ההאטה מסוימת בצריכה.
אמזון צמחה אשתקד באירופה בלא פחות מ-17% והגיעה להכנסות שנתיות של 55 מיליארד דולר. לפי בלומברג החברה לא שילמה מס בכלל ואפילו קיבלה למעלה ממיליארד דולר כהחזר מס, לאחר שלמרות הכנסות השיא, הזרוע סיימה את השנה בהפסד. לטענת החברה, נפתחו אשתקד למעלה מ-50 אתרים חדשים באירופה ונוצרו 65 אלף משרות חדשות.
למרות התהפוכות בשוק, האנליסטים בוול סטריט מעריכים שעסקי הליבה של גוגל, הן בתחום הפרסום המקוון והן בתחום הענן, חזקים מספיק כדי שלא ישפיעו מהותית על החברה. הצפי הוא שלמרות המלחמה שוק התיירות המתעורר ישמש מנוע צמיחה פרסומי
ברבעון שעבר, הרווח הנקי של אמזון זינק בשל הנפקת חברת רכבי השטח החשמליים, ריוויאן, ברבעון האחרון של 2021. גם הרווח התפעולי היה מעל הצפי של החברה ועמד על 3.5 מיליארד מול צפי של בין 0 ל-3 מיליארד. מאז הנפט זינק ועתה נראה איך זה ישפיע על שני המדדים הללו, כשחטיבת הענן AWS צפויה להמשיך להראות חוסן ולהיות העוגן הפיננסי של הקבוצה. הצפי בשוק הוא ל-EPS של 8.13 דולר, כמעט חצי מה-15.79 דולר של הרבעון המקביל אשתקד. הקונצנזוס צופה להכנסות של למעלה מ-116 מיליארד, עלייה של יותר 11% ביחס לאשתקד.