ענקית הרכב החשמלי טסלה שבניהול אילון מאסק סיימה את הרבעון הראשון של השנה בצניחה של 24% ברווח הנקי שלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד - כך עולה מהדוחות הכספיים שפרסמה החברה לאחר סגירת המסחר בנאסד"ק הערב (רביעי).

כמה שעות לפני פרסום הדוחות חתכה החברה את מחירי המכוניות החשמליות שלה בארה"ב, בפעם השנייה בחודש אפריל. זו היתה בסך הכל הפעם השישית שהחברה מורידה את מחירי המוכניות שלה מתחילת השנה. 

במכתב למשקיעים שפרסמה טסלה עם שחרור הדוחות היא התייחסה להשפעת הורדות המחיר על הרווחיות: "אף שביצענו הפחתת מחירים בדגמי רכב רבים באזורים שונים ברבעון הראשון, שולי הרווח התפעולי שלנו פחתו בקצב שניתן לניהול".

טסלה מוכרת כיום ארבעה דגמי רכב חשמלי, המיוצרים בשני מפעלי הרכבה בארה"ב, במפעל בשנגחאי שבסין ובמפעל ליד ברלין שבגרמניה. לפני כחודש הודיע ​​מאסק על תוכניות החברה להקים מפעל נוסף במונטריי במקסיקו, ובאחרונה הודיעה החברה שהיא מתכננת להקים בשנגחאי מפעל לייצור Megapacks - מערכות גדולות המבוססות על סוללות ליתיום-יון.

התוצאות הרבעוניות של טסלה מסתכמות בהכנסות של 23.33 מיליארד דולר - מעט מתחת לקונצנזוס התחזיות של האנליסטים בוול סטריט, שצפה הכנסות של 23.6 מיליארד דולר. התוצאות מהוות שיפור בשהאווה להכנסות של 18.8 מיליארד דולר שרשמה החברה ברבעון הראשון של 2022. הכנסות החברה ממכירות רכב, מגזר הפעילות העיקרי שלה, הגיעו ל-19.96 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023.

טסלה נימקה את הירידה החדה ברווחיה ב"תת-ניצול של מפעלים חדשים" שצמצם את שולי הרווח, עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם, סחורות ולוגיסטיקה, וכן הכנסות נמוכות יותר מזיכויים ממשלתיים הקשורים להגנת הסביבה

הרווח הנקי של טסלה ברבעון הראשון הסתכם ב-2.51 מיליארד דולר, נמוך ב-24% מרווח נקי של 3.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2022. בשורה התחתונה, סיכמה החברה את הרבעון עם רווח נקי של 85 סנט למניה, בהתאם לתחזיות האנליסטים בוול סטריט. זאת, לעומת רווח נקי של 1.07 דולר למניה ברבעון הראשון של 2022.

הרווחיות התפעולית של טסלה ברבעון הראשון ירדה ל-11.4% - נמוך מתחזיות האנליסטים. ברבעון המקביל, הראשון של 2022, היו שולי הרווח של טסלה 19.2% לפי נתוני FactSet. את 2022 כולה סיימה טסלה ברווחיות תפעולית של 16.8%. גם עתה, הרווחיות התפעולית של טסלה נחשבת לאחת הגבוהות בתעשיית הרכב העולמית.

בהסבר שסיפקה טסלה לתוצאות הרבעוניות ציינה החברה מספר גורמים האחראים לירידה החדה ברווחיה לעומת הרבעון המקביל. עם אלו נמנים "תת-ניצול של מפעלים חדשים" שצמצם את שולי הרווח, עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם, סחורות ולוגיסטיקה, וכן הכנסות נמוכות יותר מזיכויים ממשלתיים הקשורים להגנת הסביבה.

"אנו מצפים להפחתת עלויות מתמשכת של כלי הרכב שלנו, כולל שיפור בייצור יעילות במפעלים החדשים שלנו ועלויות לוגיסטיות נמוכות יותר, ונישאר ממוקדים במינוף תפעולי תוך כדי צמיחה", צוין במכתב למשקיעים.

טסלה במגרש חניה צילום אווירי (צילום: JOSH EDELSON/AFP via Getty Images)
חניה של טסלה. מחירי המכוניות נחתכו שש פעמים מתחילת השנה|צילום: JOSH EDELSON/AFP via Getty Images

לאחר פרסום הדוחות ירדה מניית טסלה (TSLA) ב-3% במסחר המאוחר, בהמשך לירידה יומית של 2% במהלך יום המסחר. מניית טסלה עלתה בסך הכל ב-46.6% מתחילת השנה, וכעת משקפת ליצרנית הרכב שווי שוק של 583.18 מיליארד דולר.

נכון ליום שלישי, ההמלצה הממוצעת של האנליסטים בוול סטריט שמסקרים את טסלה, נתנה למניה שלה המלצת "משקל יתר" (Overweight) עם מחיר יעד ממוצע של 203.51 דולר.

הצמיחה בקצב מכירת המכוניות התמתנה

מוקדם יותר החודש דיווחה טסלה על היחלשות משמעותית בקצב הצמיחה של מסירות הרכב שלה ברבעון הראשון של 2023 לעומת זה שקדם לו. החברה של מאסק רשמה צמיחה של 4% במסירות הרכב לעומת הרבעון האחרון של 2022 - נמוך משמעותית בהשווה לזינוק של 17.8% במסירות הרכב ברבעון האחרון אשתקד לעומת קודמו.

ברבעון הראשון של 2023 ייצרה טסלה 440,808 כלי רכב ומכרה בסך הכל 422,875 כלי רכב. בתחילת השנה ציינה החברה כי היא שואפת למכור השנה כ-1.8 מיליון מכוניות, 37% יותר מאשר ב-2022.

על פי אתר טסלה, החברה חתכה אתמול בעד 3,000 דולר את מחירי הרכב שלה בארה"ב. לאחר ההוזלה, מוצע למכירה מודל Y AWD הבסיסי של החברה במחיר של 46,990 דולר (6% פחות ממחירו הקודם), מודל Y Long Range במחיר של 49,990 דולר (5.6% פחות) ומודל Y Performance ב-53,990 דולר (5.2% פחות). מחירה של מכונית מודל 3 של טסלה בארה"ב ירד ל-39,990 דולר, לאחר הוזלה של 2,000 דולר (4.7% פחות מהמחיר הקודם).

ברבעון הראשון של 2023 ייצרה טסלה 440,808 כלי רכב ומכרה בסך הכל 422,875 כלי רכב. בתחילת השנה ציינה החברה כי היא שואפת למכור השנה כ-1.8 מיליון מכוניות, 37% יותר מאשר ב-2022

טסלה הורידה באחרונה את מחירי המכוניות שלה גם בישראל, באירופה, בסינגפור, ביפן, בקוריאה הדרומית ובאוסטרליה. כמו כן, החברה הרחיבה מבצע הנחות שהתחילה בסין בינואר כדי לעודד את הביקוש למכוניותיה.

חקיקה חדשה של ממשל ביידן שנועדה להוריד את האינפלציה בארה"ב, הפכה את המכוניות של טסלה לנגישות יותר ללקוחות האמריקאים ברבעון הראשון של השנה. החל בינואר, הקונים של שני דגמי הרכב הפופולריים ביותר של טסלה היו זכאים לזיכוי מס פדרלי בסך 7,500 דולר. הזיכוי הזה נחתך השבוע בכ-50% עבור מודל 3, הדגם הזול ביותר של טסלה, לאחר שדרישות נוספות לצורך קבלת הזיכוי נכנסו לתוקף.

מנכ"ל טסלה מאסק מחזיק בכ-13% ממניותיה של יצרנית הרכב החשמלי, והוא עדיין בעל המניות הגדול בה. שאר בעלי המניות הגדולים בחברה הם משקיעים מוסדיים, ובהם קבוצת ואנגארד ובנק ההשקעות בלאקרוק.

בסוף השנה שעברה מכר מאסק בכמה עסקאות חלק גדול ממניות טסלה שהיו בבעלותו, בסכום מצטבר של כ-3.6 מיליארד דולר. התמורה ממכירות אלה שימשה את מאסק, בין השאר, למימון רכישתה של חברת המדיה החברתית טוויטר במחיר של 44 מיליארד דולר, בעסקה שנסגרה באוקטובר האחרון.

שוקי המניות בארה״ב נסגרו ביום רביעי במגמה מעורבת, תוך שינויים קלים בלבד במדדי המניות העיקריים. מדד המניות דאו ג׳ונס ירד ב-0.23% ומדד S&P 500 ירד ב-0.01%, בעוד מדד נאסד״ק עלה ב-0.03%.