בשלושת הרבעונים הקודמים שבהם הוגשו דוחות של החברות הציבוריות בוול סטריט, התרגלנו לראות קריסות של מניות בעשרות אחוזים. אלה לא היו רק הישראליות, אלא גם ענקיות כמו אמזון, פייסבוק/מטא, נטפליקס ושורה ארוכה של חברות, שהתרסקו על גבי גלי חוסר הוודאות של האינפלציה, הורדת התמיכה החודשית בהיקף של 120 מיליארד דולר בשווקים מצד הפד והחל מפברואר גם ההדף מהמלחמה באוקראינה.
מה קרה ברבעון האחרון? נראה שהמים נרגעו מעט, מרבית החברות מציגות חיוניות יחסית למצב. תוסיפו לזה שאין העלאת ריבית החודש ותקבלו התאוששות מרשימה. המדדים טסו עוד לפני מדד המחירים לצרכן האחרון ואיתם גם מניות הטכנולוגיה שמתאוששות ובהן גם הישראליות, שחלקן קרסו בלמעלה מ-90% ויותר בשנה האחרונה ועכשיו מקבלות מעט אוויר לנשימה.
לא מעט מניות שהתרסקו עשו ראלי נאה בחודש האחרון, כזה שהצליח לרגש לא מעט שחקנים ולומר שהנה יצאנו מאזור הסכנה. אצל מרבית החברות והמשקיעים, אלה שלא עסוקים בניסיון להגן על החברות מפני השתלטות עוינת, עדיין מוקדם להוציא את השמפניות בשל שתי סיבות מרכזיות: הראשונה, מניה שנפלה ב-80% ואז עשתה ראלי של 30% עדיין רחוקה מאוד מהשוויים שניתנו אך לפני שנה. השנייה היא המכפיל שעל פיו נסחרת חברה, זה שמעיד על פוטנציאל הצמיחה שהשוק מעניק לה. ככל שהמכפיל גבוה יותר, כך הפוטנציאל גבוה יותר.
המכפילים השנתיים על ההכנסות החזויות לשנה הקלנדרית הנוכחית, אלה מעניקים אומדן טוב לבחון התפתחות של מניה. רצוי לסייג שבנקודה מסוימת, ככל שחברה צומחת יותר, לרוב המכפיל שלה יורד בהדרגה. לעיתים הוא ממש קורס, ראו ערך נטפליקס. אבל אם נשים סייג על הסייג, אף חברה ישראלית שהונפקה בשנתיים האחרונות לא הגיעה למצב של רוויית שוק באף אחד מהסקטורים שהן מתמודדות בו – ההפך הוא הנכון, רק בשל העובדה כי למרבית סקטורי התוכנה, בהם גם ה-SaaS, יש לא מעט מקום לצמוח.
מאנדיי: ממכפיל של 42 למכפיל של 12
ספקית תוכנות האנטרפרייז, מאנדיי.קום, הונפקה בשנה שעברה במחיר של 155 דולר למניה לפי שווי שוק של 6.8 מיליארד דולר, על הכנסות של 161 מיליון דולר ב-2020 – או מכפיל של יותר מ-42 על ההכנסות ההן – אך החברה לא נתנה תחזית שנתית ל-2021 בתשקיף להנפקה הראשונית. את אשתקד סיימה עם הכנסות של 308 מיליון דולר, כך שמדובר בדיעבד על מכפיל של 22, אבל בעת ההנפקה הייתה על קצב הכנסות שנתי של 200 מיליון דולר, שהם מכפיל 34.
כיום מחיר המניה הוא 137 דולר למניה (11.5% פחות ממחיר ההנפקה), עם שווי שוק של קצת פחות מ-6 מיליארד דולר, אחרי שירדה ב-2% ביום שישי. אז השוק חגג עם מאנדיי בשבוע שעבר כשהמשיכה בקצב הצמיחה המרשים שלה – שמתודלק בעיקר מהגדלה אקספוננציאלית של תקציב הפרסום שעלה ב-60% והגיע כמעט ל-100 מיליון דולר מתוך 124 מיליון (שהם 80% מהכנסות החברה) – כשהעלתה את תחזית ההכנסות החזויות ל-2022 לעד 502 מיליון דולר, או מכפיל של קצת פחות מ-12.
אם מכפיל ההנפקה היה נשאר כשהיה, השווי של מאנדיי היה צריך להיות כעת יותר מ-21 מיליארד דולר, למעלה מהשיא שלה, כשמחיר המניה כמעט ונגע ב-445 דולר, לפני שקרסה עם יתר השוק. ובכמה רחוקה המניה משיאה? כמעט 70%.
סימילארווב: ממכפיל של 17 למכפיל של 3.2
סימילארווב, המאפשרת לעקוב אחר טראפיק לאתרים, הונפקה במאי אשתקד במחיר של 22 דולר למניה לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר – כשגם היא לא העניקה תחזית ל-2021. ההכנסות ב-2020 הסתכמו ב-93.5 מיליון דולר, כך שהחברה שביצעה את ההנפקה שלה עם ביקושי יתר, נכנסה על מכפיל 17. לפני שנה, שלושה חודשים אחרי ההנפקה, הגיעה כמעט ל-25 דולר למניה ומאז היא בירידה מתמשכת וחתכה 66%.
בכל 2021 הכניסה 137.7 מיליון דולר, מה שהיה אמור להעניק לה לפי המכפיל בהנפקה שווי של 2.36 מיליארד דולר. אבל היא הרחק הרחק משם. ברבעון שעבר, ההכנסות עמדו על פחות מ-48 מיליון דולר, עלייה של 46% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נכון לרגע זה, החברה צופה לשנה כולה הכנסות של עד 197 מיליון דולר. ושווי השוק שלה? 640 מיליון דולר בלבד. כרגע היא נסחרת על מכפיל 4.64 על ההכנסות של 2021, ועל מכפיל של 3.2 בלבד על ההכנסות החזויות לשנה הנוכחית. כלומר השוק לא מאמין שיש לה לאן לצמוח.
כי לסימילארווב יש בעיה. ברבעון שעבר החברה יצאה בהפסד לא מתואם של 20 מיליון דולר. זה קצב שריפת מזומנים שנתי של 80 מיליון דולר. הבעיה? לחברה יש רק 93 מיליון דולר בקופה. כלומר יש לה ארבעה וחצי רבעונים עד שהקופה שלה תתייבש וזה בלי חישובים עונתיים, שלעיתים יכולים גם לנפח את ההוצאות. כנראה לא רחוק היום שבו סימילארווב תצטרך לצאת לסבב גיוס כסף מהמשקיעים. בניגוד לשוק הפרטי, השוק לא יהיה סלחן וכעומק הדילול שתעביר את משקיעיה, כך העונש יהיה קשה יותר.
פיוניר: ממכפיל של 7.6 למכפיל של 3.9
ביוני אשתקד, ספקית התשלומים והסליקה הבינלאומית פיוניר הונפקה לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר, אחרי השלמת המיזוג עם הספאק FTAC Olympus Acquisition. לפי התשקיף שהגישה, המכפיל בהנפקה שלה היה נמוך יחסית ועמד על 7.6 על ההכנסות החזויות.
ביום שישי האחרון המניה זינקה ב-18% אחרי שהכתה את צפי הקונצנזוס ב-13%, כשההכנסות הסתכמו ב-148 מיליון. פיוניר גם סיפקה תחזית טובה לשנה כולה להכנסות של עד 590 מיליון דולר וצפי לירידה בהוצאות השוטפות, לעומת 560-550 מיליון דולר בתחזית קודמת, שזו גם תחזית הקונצנזוס. כעת היא נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד, מיליארד פחות מההנפקה, והמכפיל? 3.9.
נכון לעכשיו מחיר המניה עומד על 6.7 דולר, שהם 33% פחות ממחיר היחידה בספאק שעומד על 10 דולר ועל פיו הונפקה החברה. עם זאת, מאז התחתית של מאי, אז ירדה לפחות מ-3.5 דולר למניה, בשלושת החודשים האחרונים עלתה בלא פחות מ-94%.
למונייד: ממכפיל של 19 למכפיל של 9
בהרבה מאוד מובנים, למונייד הייתה הסמן הימני למרבית המניות בשוק. היא המניה הוותיקה ברשימה זו, שסוגרת כרגע קצת יותר משנתיים בנאסד"ק ואלה היו חתיכת שנתיים של רכבת הרים. חברת הביטוח המקוונת נהנית מהרוח הגבית של מכפילי הייטק, למרות שהיא חברת ביטוח. החברה הנפיקה ב-2020 במחיר של 29 דולר למניה, לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. ביום הראשון למסחר קפצה ב-140% ונעצרה על 69 דולר למניה. בתחילת 2021 המניה הגיע לרגע ל-184 דולר למניה ונפלה בכ-90%. גם למונייד לא העניקה תחזית שנתית, ולפי התשקיף שלה ההכנסות ב-2019 עמדו על 83 מיליון דולר, שהעניקו לה מכפיל של 19.3.
ברבעון הנוכחי הציגה הפסד של 68 מיליון דולר, אבל עלייה של 77% בהכנסות ל-50 מיליון דולר. השוק אהב את ההכרזה של החברה כי השנה תגיע לשיא ההפסדים שלה ועכשיו תתחיל לצמצם. החברה גם שמרה על התחזית השנתית של 239 מיליון דולר הכנסות, אך הורידה את הצפי להפסד תפעולי ל-245 מיליון דולר.
בחודש האחרון עלתה ממחיר של קצת פחות מ-20 דולר למניה ל-32 דולר, שזה גבוה ב-10% ממחיר ההנפקה. אז מזל טוב. בשבוע שעבר המניה טסה ב-33% וכעת שווי השוק שלה עומד על 2.2 מיליארד דולר, או מכפיל של 8.8 על ההכנסות השנתיות.
ג'ייפרוג: ממכפיל של 29 למכפיל של 9
ספקית הפתרונות לניהול ספריות קוד פתוח נכנסה אשתקד לנאסד"ק לפי שווי של 4 מיליארד דולר, על קצב הכנסות שנתיות של כמעט 139 מיליון דולר. מחיר למניה בהנפקה עמד על 44 דולר. גם ג'ייפרוג, כמו מרבית השחקנים בשנתיים הוולטליות האחרונות, לא פרסמה בתשקיף תחזית שנתית מלאה.
בכל מקרה, הכניסה לבורסה העניקה לה מכפיל של כמעט 29. ביום הראשון למסחר טסה ב-47% ונסגרה על 64.7 דולר למניה. השיא שלה הגיע כעבור שבועיים, כשנסגרה על למעלה מ-85 דולר למניה בסוף ספטמבר ומאז וביוני האחרון צנחה עד 17.5 דולר למניה. בשישי האחרון, נסגרה על קצת פחות מ-25 דולר למניה.
בתחילת החודש היא דיווחה כי ההכנסות הרבעוניות הגיעו כמעט ל-70 מיליון דולר וחטיבת הענן קפצה בלא פחות מ-68% בהכנסות וחצתה את ה-19 מיליון דולר. נחמד מאוד. לשנה כולה החברה צופה הכנסות של 280 מיליון דולר ומה שיותר מעודד מבחינתה זה הגעה לאיזון תפעולי. וכמה שווי השוק? 2.5 מיליארד דולר, שזה מכפיל שפוי של 8.9.
השוק מתחיל להתאזן
לסיכום, אחרי חצי השנה הגרועה ב-50 השנים האחרונות, בחודש האחרון נראה שהשוק מתחיל להתאזן. זאת בגלל התבהרותם של השמיים הכלכליים, מבחינה של השתחררותם של שרשראות הייצור והאספקה, כמו גם הירידה במחירי הסחורות שמובילה לרגיעת האינפלציה בארה"ב וגם קל יותר לתמחר את הריבית בסוף השנה. כל אלה, יחד עם העלאת הריבית, הורידו את המכפילים הבלתי אפשריים שמהן נהנו חברות התוכנה בוול סטריט חזרה אל מחוזות שפויים.
ככל שהריבית תעלה, כך המכפילים כנראה יתכווצו בהתאם – וכאמור, כל חברה נמדדת אחרת. זה לא אומר שכל הסבל מאחורינו, זה אומר שכמו שנדרש זמן לשוק להתרגל לקורונה ולהשפעותיה, כך לקח לו זמן להתרגל לאינפלציה. בינתיים, לפי עונת הדוחות הנוכחיים, כל עוד האינפלציה לא משתוללת ותתייצב, השוק בינתיים יחזיק מעמד. ובגזרת הישראליות, כנראה שיקח זמן למרביתן לחזור לשיאים שראינו בשנה שעברה, אבל בניגוד לדוט.קום, הרוב עדיין על הרגליים ובועטות.