יצרנית הרכב החשמלי טסלה תוציא "הרבה יותר" ממיליארד דולר על פיתוח מחשב העל דוג'ו (Dojo), עד לסוף 2024. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, אמר אמש בשיחה עם אנליסטים, לאחר פרסום דוחותיה של טסלה לרבעון השני של 2023, כי מחשב העל דוג'ו ישמש לעיבוד נתונים ווידיאו לצורך שיפור יכולות הנהיגה האוטונומיות של מכוניות טסלה, במטרה לאפשר אוטונומיה מלאה של כלי הרכב. כשנשאל כמה כסף מתכננת החברה להוציא על הפרויקט, השיב מאסק: "עד לסוף השנה הבאה, זה הרבה יותר ממיליארד דולר על דוג'ו, וכן, תהיה לנו כמות מדהימה של נתוני וידיאו להתאמן עליהם".
"אנחנו צריכים כמובן לאמן את הרשת העצבית שלנו עם נתונים ממיליוני כלי רכב", הוסיף מאסק. "כלומר, זה הוכח שוב ושוב. ככל שיש לך יותר נתוני אימון, כך התוצאות טובות יותר". לדבריו, "טסלה נמצאת בבירור בחוד החנית של פיתוח בינה מלאכותית".
סמנכ"ל הכספים של טסלה, זכרי קירקהורן, התייחס גם הוא בשיחת הוועידה לפיתוח מחשב העל דוג'ו. לדבריו, ההוצאות על הפרויקט מורכבות מהוצאות מו"פ והוצאות הון, והן כבר הובאו בחשבון בעבר בתחזית של הנהלת טסלה לשלוש השנים הקרובות.
טסלה היכתה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני, עם רווח נקי של 91 סנט למניה על הכנסות של 24.9 מיליארד דולר. הכנסות טסלה משקפות צמיחה של כ-47% ביחס לרבעון המקביל. מניית טסלה יורדת בכ-3% במסחר המוקדם בוול סטריט ביום חמישי, על רקע דוחותיה הכספיים של החברה. מחיר המניה בסגירת המסחר בנאסד"ק אתמול, 291.26 דולר, משקף לחברה שווי שוק של 929.7 מיליארד דולר, אחרי שהשלימה זינוק של 136% מתחילת השנה.
מאסק רמז בשיחה אתמול כי טסלה צפויה להוריד שוב את מחירי המכוניות החשמליות שלה, אף כי מלחמת המחירים מול יצרניות רכב מתחרות מצמצמת את שולי הרווח של החברה. טסלה כבר הורידה מחירים כמה פעמים בארה"ב, בסין ובשווקים אחרים מאז סוף השנה שעברה, והגדילה את ההנחות במאמץ לצמצם את מלאי המכוניות שלה, כשהיא מתמודדת עם תחרות ואי-ודאות כלכלית. כך למשל, הורידה השנה את המחירים בארה"ב של מכוניות מודל Y בגרסה ארוכת-הטווח בכ-25% ל-50,490 דולר. לדברי מאסק, טסלה תקריב את הרווחיות שלה כדי להגדיל את צמיחת היקפי הייצור שלה.
"יום אחד זה נראה כאילו הכלכלה העולמית מתפרקת, למחרת זה בסדר", אמר מאסק לאנליסטים בשיחת הוועידה אתמול, "אנחנו נמצאים בתקופה סוערת"
"יום אחד זה נראה כאילו הכלכלה העולמית מתפרקת, למחרת זה בסדר. אני לא יודע מה לעזאזל קורה", אמר מאסק לאנליסטים בשיחת הוועידה אתמול, "אנחנו נמצאים בתקופה סוערת".
שיעור הרווח הגולמי של רכבי טסלה, לא כולל הטבות מס, ירד ל-18.1% ברבעון השני מ-19% ברבעון הראשון של 2023. שיעור הרווחיות אמנם תואם את תחזיות האנליסטים בוול סטריט, אבל רחוק מאוד מרווחיות של 26% שעליה דיווחה החברה ברבעון השני של 2022. החברה דיווחה על שיעור רווח גולמי כולל של 18.2% ברבעון השני - השיעור הנמוך ביותר ב-16 הרבעונים האחרונים. לפני הדוחות, טסלה הצהירה כי היא מתמקדת בהפחתת עלויות ובפיתוח מוצרים חדשים, וכי "האתגרים של זמנים חסרי-ודאות אלה עדיין לא הסתיימו".
היעד: יכולת נהיגה אוטונומית מלאה
הנהלת טסלה חזרה על התחזית שלפיה החברה תגיע לאספקה של כ-1.8 מיליון כלי רכב השנה, אבל ציינה כי הייצור ברבעון השלישי יקטן מעט בשל השבתות זמניות שמתוכננות לצורך שדרוג המפעל שלה. המחירים הנמוכים יותר של מכוניות טסלה, יחד עם הקלות מס ממשלתיות לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם, הביאו את משלוחי הרכב של טסלה בחודשים אפריל-יולי לשיא של 466 אלף מכוניות.
בשיחה אתמול אמר מאסק כי החברה בהובלתו מנהלת מגעים עם יצרנית ציוד מקורי גדולה למתן רישיון שימוש בתוכנת "נהיגה עצמית מלאה" (FSD), אבל לא ציין את שמה של החברה. מערכת FSD לא הופכת את המכונית לאוטונומית ודורשת פיקוח נהג.
טסלה נמצאת תחת פיקוח רגולטורי בעקבות כמה תאונות דרכים שבהן היו מעורבים כלי הרכב שלה. בשנה שעברה אמר מאסק כי טסלה תהיה "שווה בעצם אפס" אם לא תשיג יכולת נהיגה אוטונומית מלאה. עוד מסרה טסלה אתמול כי כבר השנה צפויות מכירות של הטנדר החשמלי Cybertruck, שהייצור שלו התעכב זמן רב.
שווי החזקות הביטקוין של טסלה נותר ללא שינוי ברבעון השני של 2023, כאשר יצרנית הרכב החשמלי החזיקה במטבעות ביטקוין בשווי של 184 מיליון דולר במאזנה, נכון ל-30 ביוני. אף כי מחיר הביטקוין עלה בכ-7% במהלך הרבעון השני, כללי החשבונאות בארה״ב אינם מאפשרים לחברות לרשום רווחים לא ממומשים במטבעות קריפטו. מחיר הביטקוין, שנע כעת בממוצע סביב 30,300 דולר, עלה ביותר מ-80% מתחילת השנה. טסלה דיווחה על רכישת ביטקוין בשווי של 1.5 מיליארד דולר בפברואר 2021. במהלך הרבעון השני של 2022 מכרה החברה בהובלתו של אילון מאסק כ-75% מהחזקות הביטקוין שלה.