אחרי שחשפנו כאן ב-tech12 לפני חודשיים על הקפאת הנפקתה של מובילאיי "עד להתייצבות השווקים", אמש נחשף בבלומברג כי השווי שאינטל מבקשת עבור יצרנית הטכנולוגיות האוטונומיות ירד מ-50 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר. כמו כן, אינטל אישררה את החשיפה כשאישרה כי אם לא תהיינה התייצבות בשווקים, ההנפקה תידחה ל-2023.
כזכור, מובילאיי תכננה לרכוב על גל ההנפקות ולאחר שנרכשה ב-15 מיליארד דולר על ידי אינטל, תכננה הנפקה לפי שווי 50 מיליארד דולר, עוד כשהשוק היה שורי. בתחילת יולי חשפנו כאן שמסיבה שתכננה מובילאיי לכבוד ההנפקה בוטלה. בעקבות זאת במובילאיי הודו כי ההנפקה, שהייתה אמורה להיות ההנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה, בהמתנה להתייצבות השווקים - המתנה שעודנה נמשכת.
עוד דיווחנו כאן כי הסיבה להקפאת ההנקפה היא פערי תמחור בין החברות שמעוניינות בשוויים גבוהים, לבין המשקיעים המוסדיים, שמורידים את השוויים בהתאם למצב בשווקים הציבוריים שנמצאים באחת השנים הגרועות בהיסטוריה. הורדת השווי המשמעותית מעידה כי השוק לא רוצה לשלם את הסכומים שאינטל מעוניינת לקבל.
"השווי הזה היה גבוה כשהם פרסמו את התשקיף החסוי ואני לא רואה איך הם יקבלו אותו בשוק הנוכחי", אמר לנו אז סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט טכנולוגיה בכיר של בית ההשקעות אופנהיימר - וצדק.
דחיית ההנפקה מייצרת בור מזומנים לאינטל העולמית, שאמור היה לסייע לממן את כל התוכניות של מנכ"ל החברה פט גלסינגר, שמעוניין לבנות 8 מפעלים בכל העולם, כולל הקמת 2 FABים חדשים באוהיו בהשקעה של 20 מיליארד דולר וחטיבת פאונדרי חדשה. מרבית ההשקעות מבוססות על סובסידיות שמעניק הממשל בארה"ב באמצעות ה-CHIPS ACT והאיחוד האירופי עם חוק מקביל. אבל הנפקת/מכירת מובילאיי אמור לממן חלק מהוצאות ה-CAPEX ולהוות בסיס להלוואות.
מתחילת השנה מניית אינטל כבר כמעט במינוס 40%, כשדווקא מובילאיי היא אחת מנקודות האור של ענקית השבבים כשהמכירות ברבעון השני הגיעו ל-460 מיליון דולר, עלייה של 41% מהרבעון המקביל אשתקד, שסייע לרווח התפעולי לצמוח ל-190 מיליון דולר, עלייה של 43%.