לפחות שיא אחד נשבר ביום המסחר אתמול בוול סטריט – מטא (FB) מחקה כמעט 27% והשילה למעלה מ-200 מיליארד דולר משווי השוק שלה במה שהוא המחיקה הגדולה ביותר של חברה אמריקאית ביום אחד אי פעם. אבל ממון כמעט בכל השווי שנמחק למארק צוקרברג (אגב, אישית, הוא איבד קרוב ל-30 מיליארד דולר), צפוי לזרום לכיסו של ג'ף בזוס: זאת לאחר דוחות טובים מהמצופה של אמזון (AMZN), שהקפיצו את המניה ב-15%. אם זה יתורגם היום ליום המסחר האחרון, המשמעות היא שאמזון תוסיף 210 מיליארד דולר לשווי שלה - ותגיע לשווי שוק של קצת יותר מ-1.6 טריליון דולר.

סביר להניח גם שדוחות אמזון ימשכו את השוק למעלה היום, כפי שעשו לפניה אפל (AAPL), מיקרוסופט (MSFT) וגוגל (GOOG). אבל כרגע, הסיפור קצת יותר גדול רק מאמזון. כי מה שראינו בדוחות האחרונים, במובנים מסוימים, חתם עשור - וייתכן שאנו עדים לשינוי במאזן הכוחות בוול סטריט. בעשור הקודם, המניות שהתהדרו בראשי התיבות FAANG – פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס (NFLX) וגוגל – נחשבו למניות צמיחה, שהפכו מיוניקורנים למפלצות של מאות מיליארדים - ואז טריליונים. חברות אלה, כפי שהשתקף היטב בדוחות האחרונים, היו הקטליזטורים למרבית העליות בשווקים בעשור הקודם וסחבו את השוק על גבן.

ייתכן שאנו עדים לשינוי במאזן הכוחות בוול סטריט: נטפליקס ופייסבוק כבר אינן חלק מחבורת FAANG, מניות הצמיחה החזקות – משאירות שם את אפל, אמזון, גוגל ומפנות מקום למיקרוסופט, ואולי טסלה

אך בשבועות האחרונים פייסבוק ונטפליקס עזבו לעת עתה את מועדון חברות הצמיחה והן נמצאות בתהליך טרניזטורי – ותודה לג'רום פאוול על המושג – להפוך למניות "ערך". כלומר הן הגיעו לשיא שלהן, ועכשיו הציפייה של השוק היא כי מחיר המניה לא יעלה במאות אחוזים (אל תדאגו, הדיבידנד אמור להגיע כמו שעון, אף אחד לא מספיד לא את מטא ולא את נטפליקס). כרגע לפחות, טסלה (TSLA) ומיקרוסופט (MSFT) רלוונטיות יותר, למרות שמנייתה של חברת הרכבים היא תנודתית מאוד. אז תכירו את T-MAAG, האקרונים הנכון לוול סטריט 2022, זה השולחן העגול החדש של החברות הטכנולוגיות המשמעותיות בכלכלה האמריקאית.

מטא פייסבוק Meta Facebook (צילום: rafapress, שאטרסטוק)
מטא. המשקיעים לא בטוחים שזו עדיין מניית צמיחה|צילום: rafapress, שאטרסטוק

הנפקת Rivian ריפדה את הרווח ברבעון

ונחזור לדוחות אמזון: בסך הכול, אין כמעט חברה שהייתה מתנגדת למחזור כשל אמזון. ברבעון האחרון החברה הכניסה יותר מ-137 מיליארד דולר, שהיוו צמיחה של 9% ביחס לרבעון האחרון של 2020. אבל הנקודות המרכזיות שלהן ציפו המשקיעים בדוחות של אמזון היו הצמיחה בהכנסות של חטיבת הענן והפגיעה במרווחי התפעול בעקבות המשברים בשרשראות הייצור והאספקה - כולל עלייה בהדבקות של האומיקרון, שהכבידה על הפעילות בחגים.

אז AWS סיפקה את הסחורה, כשעלתה 40% לכמעט 18 מיליארד דולר הכנסות לעומת צפי של 30% צמיחה. בנושא הרווח התפעולי, החברה צפתה שבגלל הבעיות שנוצרו, הרווח ינוע בין 0 ל-3 מיליארד דולר. בסוף, הרווח התפעולי עמד על כמעט 3.5 מיליארד. אז במשחק של הכה את התחזית, אמזון, בתקופה מורכבת, הצליחה להכות בקצת. גם זה משהו.

2 דברים נוספים שימחו את המשקיעים. החברה הודיעה כי בכוונתה להעלות את מחירי המנויים של אמזון פריים בכ-17%, העלייה הראשונה מאז 2018. אבל העקיצה האמיתית לצוקרברג היא ההכנסות מפרסום: אמזון הציגה עלייה של 33% בהכנסות הרבעוניות, שעמדו על 9.7 מיליארד דולר ובסך הכול הכניסה למעלה מ-30 מיליארד דולר מפרסום אשתקד. כמה עלתה לפייסבוק המכה שחטפה מאפל? 10 מיליארד. 

ההסבר לתגובת השוק, הן לפייסבוק והן לאפל, הוא שמשקיעים רבים חושבים שלאמזון יש את מה שלפייסבוק כבר אין – מקום לצמוח בעסקי הפרסום המקוונים והרווחיים עד למאוד. זה לבד יכול להסביר את האלוקציה של ההון ממניה למניה.

משרדי אמזון Amazon offices (צילום: Askarim, שאטרסטוק)
אמזון. ההכנסות מפרסום גדלו בשיעור שנמחק מפייסבוק|צילום: Askarim, שאטרסטוק

הדוחות הללו מיצבו את אמזון כהיפוך של פייסבוק. אם כי כשמסתכלים על השורה התחתונה, אילולא הנפקת חברת הג'יפים החשמליים Rivian - שהכניסה לקופת אמזון 11.7 מיליארד דולר - בפועל הרווח הנקי נחתך ב-50%, מקצת פחות מ-7 מיליארד דולר בתקופה המקבילה לקצת פחות מ-3.5 מיליארד. אבל זה לא משנה כהוא זה עבור המשקיעים: לאמזון יש צינורות לתזרימי מזומנים; הענן, ששולי הרווח שלו רק עולים עם הזמן ועוגת הפרסום המקוון הגדלה, ימשיכו לממן את החטיבות הקמעונאיות הלא רווחיות. צוקרברג מנגד, עוד צריך להיכנס לכיס שלו ושל המשקיעים כדי לממן את חלום המטאוורס וכבר שרף אשתקד 10 מיליארד דולר על התחביב החדש שלו.

עוד יום רע לנאסד"ק ולישראליות

לסיום, אין ברירה כל כך אלא לדבר על מה שקרא אמש בשווקים. זה היה יום נורא. בניגוד למטוטלות שחווינו בשבוע שעבר והירוק שליווה את מרבית השבוע, אתמול היה יום אדום. הוא החל אדום, נמשך אדום ונסגר אדום. הנאסד"ק השיל 3.7% ומחק את כל העליות של השבוע. ה-S&P500 ירד כמעט 2.5% והדאו ג'ונס ירד כמעט 1.5%.

כמובן שפייסבוק הייתה אחראית לרוב הירידות, אבל לא רק היא. סנאפ (SNAP) פרסמה דוחות ומחקה כמעט 24% משוויה (אם כי טסה לאחר שעות המסחר ב-62%), ספוטיפיי (SPOT) מחקה 17% מהשווי, פייפאל וטוויטר ירדו 6% כל אחת ומיקרוסופט נפלה ב-4%. השוק לא חסך שבטו גם בישראליות. פלייטיקה (PLTK) ירדה 8.5%, ג'ייפרוג (FROG) ירדה כמעט 5%, פורסייט נפלה 7% וקורנית דיגיטל ולמונייד נפלו 8%.