אחרי שבוע של רכבת הרים, השבוע של הנאסד"ק החל כמו שנסגר – בירוק. דוחות אפל (AAPL) ומיקרוסופט (MSFT) עודדו את השוק. הרי אם 2 החברות הגדולות בשווי השוק שלהן – יחד הן שוות בערך 5 טריליון דולר – מכות את התחזיות, הרי שהשוק יכול להרים ראש ולצפות להמשך הדוחות של אמזון, בחמישי. ייתכן. הרי הכל תלוי בסופו של דבר בסנטימנט. ואם נמשיך לראות חברות מכות את התחזיות ומעלות אותן לרבעון הקרוב, זה יכניס מידה של יציבות לחודש/חודשיים הקרובים.
אך לצערן של גוגל (GOOG) ומטא (FB), הן לא אפל ולא מיקרוסופט. אמנם מדובר בשתי חברות ביג טק רווחיות מאוד והן שונות מאוד זו מזו, אבל הן מתחרות בכמה אספקטים. הגזרה הראשונה, היא רשתות חברתיות. יוטיוב של גוגל שנייה רק לפייסבוק של מטא, עם 2.3 מיליארד משתמשים חודשיים, לעומת 2.9 מיליארד, בהתאמה. אבל למארק צוקרברג יש גם את וואטסאפ ואינסטגרם שמוסיפות לו משתמשים, וברור שרשתות חברתיות הן לא הפורטה של ענקית החיפוש.
אמזון כבר נוגסת בנתח שוק הפרסום
אספקט השני והחשוב יותר מבחינת ההכנסות, הוא שוק הפרסום המקוון העולמי. עד השנה האחרונה, השתיים הללו החזיקו במונופול גלובלי בתחום. במאי האחרון, האינסיידר העריך כי הנתח המשותף ל-2 החברות הללו מכלל הפרסום המקוון בעולם בתחילת השנה עמד על למעלה מ-52%, כשחלקה של FB עמד על 23.7%. באינסיידר חזו אז שאמזון תתקרב ב-2021 ל-6% מכלל הפרסום המקוון בעולם, כשבאפריל אשתקד היא חצתה את רף ה-10% בפרסום בארה"ב לבדה. אגב, הנתח של מטא ירד למרות שתקציבי ההוצאה על פרסום מקוון גדלו בלמעלה מ-12% ב-2020, והגיעו לשיא של כמעט 140 מיליארד דולר. ברור שהמתחרות מזנבות בהן ונוגסות בשטחי הפרסום.
יתר על כן, השתיים נאלצו לבלוע את צפרדע השינויים של ה-iOS, שאינו מאפשר לאחר עדכון ה-iOS האחרון לעקוב אחר הרגלי הגלישה של המשתמשים ללא אישורם המפורש. ההחלטה הזו הובילה לעימות מתוקשר בין מנכ"ל אפל טים קוק ובין צוקרברג, כשהאחרון אף דאג לפרסם מודעות בולטות בעיתונות נגד המהלך והפגיעה בעסקים הקטנים. זה לא עזר לו. כרגע שתיהן מנסות להתמודד עם הצייטגייסט של שמירת הפרטיות של המשתמשים – לא רק באפל, גם באיחוד האירופאי וביתר מדינות המערב.
בשיטה החדשה, שאמורה להחליף השימוש בקוקיז בשנה הבאה, יהיה מעקב אחר רק אחר הנושאים המעניינים את המשתמש, והמפרסמים יקבלו גישה לחמשת הנושאים שהכי עניינו כל גולש בשבוע האחרון
רק השבוע הודיעה גוגל, שנכוותה עם ההצעה להחליף את הקוקיז בדפדפן במעקב גולשים אחר (FLoC), כי הדפדפן כרום מציע עכשיו שיטה נוספת בתקווה שתתפוס: Topics API. הרעיון נותר בעינו: להפסיק את המעקב אחר הפרטים האישיים של הגולשים. בשיטה החדשה יהיה מעקב אחר רק אחר הנושאים המעניינים את המשתמש, והמפרסמים יקבלו גישה לחמשת הנושאים שהכי עניינו כל גולש בשבוע האחרון – כשהחברה הודיעה כי בשנה הבאה היא מתכננת להפסיק לחלוטין את השימוש בקוקיז. קשה כבר אמרנו?
"ברמה הפונדמנטלית – כלומר פיננסית – המחסור והעלויות של שבבים הם האיום הגדול ביותר על הביג טק", אמר אנליסט הטכנולוגיה, דן אייבס, מ-Wedbush לבארונ'ס. אבל הוא מיהר לסייג: "אצל גוגל ומטא ההוצאות על פרסום דיגיטלי עומדות במרכז הבמה".
בגוגל התחזיות חיוביות בזכות חטיבת הענן
בכל מקרה, קונצנזוס האנליסטים צופה כי GOOG תציג עלייה של כמעט 27% במכירות לעומת הרבעון האחרון של 2020, ותכניס כ-72 מיליארד דולר עם רווח למניה (EPS) של 27.48 דולר – עלייה של כ-23%. מטא-פייסבוק, שתדווח יום לאחר מכן, צפויה להציג EPS של 3.84 דולר, שהם פחות ב-4 סנט מברבעון האחרון של 2020. ההכנסות צפויות לעמוד על למעלה מ-33 מיליארד דולר, כמעט 20% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.
אבל פה מגיעים ליתרון של גוגל – חטיבת הענן. בעוד פייסבוק מתכננת על עתיד המטאוורס, זה שמתישהו יקרום עור וגידים, הדוחות האחרונים של מיקרוסופט, מהמתחרות הגדולות – נתנו רוח גבית לתחזית חיובית לגוגל. מיקרוסופט דיווחה בשבוע שעבר כי המכירות המסחריות ב-Azure, שירות הענן שלה, עלו ב-32% ל-22 מיליארד דולר, כשהרווח התפעולי של חטיבת הענן דווקא הצטמצם מעט ל-70% (כשאילולא שינוי חשבונאי שעשתה החברה, הנתון היה עומד על 73%). זה טוב לגוגל ואמזון שמחזיקות בחטיבות ענן תחרותיות וענפות.
שלושת הענקיות הנותרות יקבעו את המשך הסנטימנט ויוכלו יחד לייצר משקל סגולי חיובי שיסחוף אחריו את כל השוק, בדיוק כשם שעשו לאורך המרבית העשור הקודם, בו ענקיות הטק אחראיות לכ-40% מנפח המסחר ולכן גם בעליות שחווה השוק.