עד כמה שונאים המשקיעים את חזון המטאוורס? זו לא שאלה היפותטית שהתשובה עליה היא "מאוד". יש לכך תשובה מספרית, והיא כ-67 מיליארד דולר. מיד עם פרסום הדוחות הכספיים של מטא לרבעון השלישי 23, המניה צנחה ב-10% וככל שהתקדמה השיחה של צוקרברג עם המשקיעים המשיכה המניה להידרדר - עד שמחקה 20% בתוך שעות בודדות. צריך לחזור אחורה עד ל-2016 כדי להגיע למועד האחרון שבו מחיר המנייה התקרב ל-100 דולר. 6 שנים של צמיחה התפוגגו בערב אחד.
במהלך יום המסחר ירדה המניה ב-5.5%, שזה כבר סיפור מאוד קטן לעומת מה שהתרחש אחרי סגירת המסחר, אבל כשמחברים את המספרים – פייסבוק איבדה 25% מהשווי שלה בפחות מ-10 שעות.
מה קרה אתמול בלילה? הדוחות היו מאכזבים, אבל לא עד כדי כך. גם הדוחות של גוגל ומיקרוסופט הציגו תוצאות מדכאות והמניות שלהן לא קרסו. המספרים של מטא, חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם אפשרו לצוקרברג לפתוח את השיחה עם המשקיעים עם בשורות טובות, שלפיהן אין ירידה במספר המשתמשים במוצרי החברה.
אבל הבטן הרכה של מטא ממשיך להיות חזון המטאוורס.
מטא מתכוונת להשקיע את המשאבים שלה בשלושה תחומי עיקריים: הראשון הוא מנוע AI להמלצות תוכן באפליקציות (שבעבר היה מבוסס יותר על תכנים שהעלו המשתמשים ברשימת המעקב) - שמחקה את האלגוריתם הממכר של טיקטוק. התחום השני הוא התמקדות ביצירת הכנסות ממודל הפרסום הקלאסי של מודעות. ביחד, הם אמורים להצמיח את ההכנסות ההולכות ונשחקות מהאפליקציות בטווח הארוך, כדי לפצות על ההשקעות הכבדות במטאוורס וב-AI, שזהו התחום השלישי.
המטאוורס, שלא מתרומם עדיין, הוא עצם בגרונם של המשקיעים כבר שנה. בדוחות של סוף 2021 צוקרברג בישר על חזון המטאוורס של החברה, והקריס את המניה במה שהיה אז הקריסה החד-יומית הגדולה של חברה בכל הזמנים. בדוחות של הרבעון הראשון השנה הוא הצניע אותו קצת ויצר אנחת רווחה רגעית אצל המשקיעים. בשיחה עם המשקיעים אמש היה ברור שצוקרברג הוא "אול אין" במטאוורס, ומתכוון להקצות משאבי פיתוח אדירים כדי לגרום לזה לקרות. חטיבת הריאליטי לאבס, שמפתחת את המטאוורס, ממשיכה לדמם תקציב: היא הפסידה ברבעון הזה 3.67 מיליארד דולר לעומת 2.63 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.
"אנחנו מצפים שההשקעות בריאליטי לאבס יגדלו שוב בצורה משמעותית ב-2023, בעיקר בגלל ההשקה של הקווסט פרו (משקפי ה-VR החדשים של מטא, ר"ס)", הוסיף צוקרברג ולא הסתיר שום דולר שהוא הולך לשפוך.
מה הבעיה עם המטאוורס? המשקיעים כיום לא מתחברים לחזון הגדול מדי ורואים לנגד עינהם חברה שהולכת לשפוך כסף על מוצר שהרווחיות שלו, אם תהיה, רחוקה ובתקופה כלכלית קשה. אחד מהם שאל בשיחה אם אחת המטרות היא פיתוח פלטפורמה עצמאית, שההכנסות שלה אינן תלויות בהחלטות של חברות אחרות, וצוקרברג מודה שזו אכן אחת הסיבות. "זה בהחלט שיקול, אבל הוא לא העיקרי. אפשר לראות את המדיניות של אפל שמהווה סיכון גדול עבורנו, אבל הרבה מזה זה הרצון לבנות מוצרים חדשים וחדשניים".
וכאן חשוב לחזור כן למנועי הצמיחה הקיימים, מעבר למטאוורס. נתוני השימוש של האפליקציות במשפחת מטא דווקא היו טובות: "היו ספקולציות לגבי השימוש (אינגייג'מנט) באפליקציות שלנו אבל אנחנו רואים נתונים חיוביים. מספר האנשים שמשתמשים בפייסבוק הוא הכי גבוה אי פעם ועומד על כמעט 2 מיליארד, באינסטגרם יש יותר מ-2 מיליארד משתמשים חודשיים ובוואטסאפ 2 מיליארד משתמשים יומיים. אנחנו רואים גידול בשימוש ובעיקר גידול חזק ב-Reels. יש יותר מ-140 מיליארד הפעלות (plays) של רילז מדיי יום באינסטגרם ובפייסבוק, וזה גידול של 50% בתוך חצי שנה. רילז הוא קריטי לזמן השימוש באפליקציה, ואנחנו מאמינים שאנחנו גדלים מול המתחרים כמו טיקטוק", מעדכן צוקרברג.
הבעיה עם הרילז, כפי שהוא מסביר, היא המוניטיזציה שעובדת פחות טוב מאשר הפיד והסטוריז. "זה אומר, שככל שהרילז גדלים אנחנו מעבירים לשם צפיות מאזורים רווחיים יותר, אבל זה הדבר הנכון לעשות כדי להצמיח את רילז. אנחנו מוותרים על רווח של 500 מיליון דולר ברבעון במעבר הזה אבל זה הדבר הנכון לעשות. סגירת הפער בתוך 12-18 חודשים הזה נמצאת אצלנו בעדיפות עליונה. ברבעון האחרון ההכנסות מרילז חצו את רף מיליארד דולר".