לפני שטיקטוק נכנסה בסערה לחיינו, באמצע העשור הקודם, סנאפצ'ט הייתה בשיאה וגם המשקיעים חגגו על המניה. הרשת החברתית הצעירה נראתה כמו הדבר הבא אחרי פייסבוק וטוויטר, אפליקציית מסרי הווידיאו הנמחקים (והפילטרים!) הייתה על גג העולם וכבשה את הצעירים, שפייסבוק נראתה להם כמו בית אבות. אבל עם הזמן והתחרות מטיקטוק ואינסטגרם - שהעתיקה בזריזות את הסטוריז - המניה החלה לדעוך יחד עם הקיטון בצמיחת המשתמשים של הרשת וזמן השימוש, כי, ובכן, כולם היו באינסטגרם. ברבעון הקודם היא הבליחה שוב וטסה על חשבונה של מטא-פייסבוק, שלראשונה דיווחה על קיטון משתמשים.
אז איך מסבירים את זה שמכתב פנימי של מנכ"ל סנאפ לעובדי החברה, על כך שהחברה צופה האטה בפעילות בהמשך השנה הוריד את מדד הטכנולוגיה, הנאסד"ק, כולו על הברכיים והרחיק אותו 30% משיאו ב-19 בנובמבר וכמעט 28% מינוס מתחילת השנה? יש 2 סיבות מרכזיות: האחת, התחזית החדשה של סנאפ באמת הייתה גרועה, כשהורידה במינימום 20% את הצפי להכנסות, בשל "תנאים מאקרו כלכליים שהורעו מהר מהצפוי".
הסיבה השנייה היא תוצאה של הראשונה והיא אפקט העדר. זה מתקיים בשוק המניות בדיוק כמו אנשים שמסתערים על סופרים לקראת סגר קורונה. המשקיעים רק מחפשים סימן מבשר רעות, כדי להתחיל ללחוץ על כפתור המכירה ולהגיע לחוף מבטחים שאינו במניות. וכולם לקחו את האזהרה של סנאפ כגורפת לשוק כולו, כשאנליסטים צופים שזו רק ההתחלה של גל בשורות רעות מצד חברות, בשל השפעות האינפלציה.
"האזהרה האחרונה הגיעה בדיוק כשסנטימנט הריסק ניסה למצוא אחיזה יציבה יותר", כתבה האנליסטית פיונה סינקוטה מסיטי אינדקס במכתב למשקיעים, "אבל מה שזה אומר לנו זה שיש עוד חדשות רעות בצנרת, מה שבסוף אומר שבפנינו יש עוד דאונסייד", הוסיפה.
האזהרה של סנאפ גם הכנסיה את שוק הפרסום המקוון לתזזית. "סביר להניח שרוחות הנגד המאקרו כלכליים ישפיעו על כל גזרת הפרסום הדיגיטלי, כשתקציבי מותגים, בייחוד דיגיטליים נמצאים בסיכון לירידה בשל צמצום תקציבים מצד חברות", כתבו אנליסטים ב-JPM.
"האזהרה האחרונה הגיעה בדיוק כשסנטימנט הריסק ניסה למצוא אחיזה יציבה יותר", כתבה האנליסטית פיונה סינקוטה מסיטי אינדקס במכתב למשקיעים, "אבל מה שזה אומר לנו זה שיש עוד חדשות רעות בצנרת"
והעדר התעורר אמש, כפי שקורה בתקופה דו קוטבית כשלנו, כשיום אחד הנאסד"ק מזנק ב-3% ויום למחרת מוחק את כל העליות ויותר. אמש כבר הגיע לירידה של 3.5% ואז התאזן רק על מינוס 2.3%. ומה קורה כשהעדר שועט? כמו מופסה במלך האריות, העדר דורס כל מה שעומד בדרכו. כך קרה שסנאפ הורידה את מטא ב-7.6% לשווי שוק של 490 מיליארד דולר, פחות מחצי מהשווי מתחילת ספטמבר, אז חצתה לרגע את שווי הטריליון. גוגל ירדה 5% ואמזון ירדה ב-3.2%, פינטרסט נפלה 23.6%, Etsy מחקה 23%, טסלה ירדה ב-7% אפל בכמעט 2% והרשימה עוד ארוכה, ארוכה מאוד.
הישראלית שחטפה אתמול הכי הרבה, היא WalkMe, שקרסה ביותר מ-34% אחרי הדוחות ירדה משווי של מיליארד, והתכווצה לשווי שוק של 676 מיליון דולר
לא חסרות גם ישראליות שנפגעו, במיוחד אלה המתבססות על פרסום מקוון. הנה רשימה חלקית. מאנדיי.קום ירדה 10.6%, וויקס ופייבר ירדו למעלה מ-7%, פלטופורמת הקריפטו צלזיוס, ג'ייפרוג וקורנית דיגיטל ירדו יותר מ-6 יותר, כשפאלו אלטו, חברת הסייבר הגדולה בעולם של הישראלי ניר צוק ירדה 4.6%. וזו רק רשימה חלקית מאוד.
אבל הישראלית שחטפה אתמול הכי הרבה, היא WalkMe, שקרסה ביותר מ-34% אחרי הדוחות וירדה משווי שוק של מיליארד עד ל-676 מיליון דולר. החברה שמפתחת תוכנה לסיוע בטרנספורמציה דיגיטלית, פרסמה הפסד למניה של 27 סנט מול צפי בשוק להפסד של 23 סנט בלבד. ההכנסות הגיעו כמעט ל-57 מיליון דולר, כשההכנסות ממנויים עמדו על למעלה מ-51 מיליון דולר, עלייה של דולר. ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) עלו ב-30% ל-230 מיליון דולר. התוצאות האלה הביאו להורדת תחזית מצד האנליסט מייקל טוריץ מ-Keybanc וגם לקריסה, שכבר ראינו אצל יותר מדי חברות שלא מצליחות לספק את הצורך של משקיעים בביטחון.