תפקיד: דירקטורית ההשקעות הגלובליות של GM בתחום הסוללות והרכב החשמלי
תפקידים קודמים: מנהלת תחום הסוללות בבטר פלייס, שותפה-מנהלת בקרן הון סיכון GFT, מנכ"לית ליר ישראל, מנהלת מרכז פיתוח 3M ישראל
מיכל וקרט וולקין בילתה הרבה שנים בעולמות הרכב החשמלי, ולפני חודשים ספורים מונתה לתפקיד בעל השפעה מרחיקת לכת בתחום: דירקטורית ההשקעות הגלובליות של ענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורוס (GM) בתחום הסוללות והרכב החשמלי. מאחורי הטייטל הארוך הזה נמצאת האחריות להביא ל-GM את הטכנולוגיות שיציבו אותה בשורה הראשונה של עולם הרכב החשמלי, לפני מתחרות כמו טסלה, ריביאן ושורה של מתחרות אחרות.
וקרט וולקין אוחזת בתואר ראשון בהנדסה כימית מהטכניון, בתואר שני בפיזיקה ובדוקטורט בפיזיקה יישומית והנדסת חומרים מאוניברסיטת רוצ'סטר בניו יורק. את הפוסט דוק שלה עשתה בחברת-הבת של זירוקס PARC ולאחר מכן עבדה שם ארבע שנים כחוקרת. משם המשיכה לארבע וחצי שנים כאחראית תחום הסוללות ואגירת האנרגיה בחברת הרכב החשמלי בטר פלייס של שי אגסי עד 2012, ובמקביל ייעצה למשרד האנרגיה האמריקאי. בהמשך שימשה כדירקטורית טכנית בנאס"א במשך שנתיים בתחום אגירת אנרגיה לרכבי חלל, ואז חזרה לישראל וניהלה כאן את המו"פ עבור הענקית האמריקאית 3M. משם המשיכה לארבע שנים כמנכ"לית הפעילות בישראל של ספקית ציוד הרכב ליר. היא אפילו הספיקה לסגור שנתיים וחצי כשותפה-מנהלת בקרן ההון סיכון GFT, עד שבינואר האחרון התמנתה לדירקטורית ההשקעות הגלובליות של GM בתחום הסוללות והרכב החשמלי.
בתחילת 2023 הכריזה GM שתשקיע 6.6 מיליארד דולר בבניית מפעל נוסף לייצור סוללות לכלי תחבורה חשמליים - מהלך שהוא חלק מאסטרטגיה להגיע לייצור מיליון רכבים חשמליים עד 2025 ולעבור לייצור רכבים חשמליים בלבד עד 2035. זהו אתגר לא פשוט, בטח לאור הצהרתה של מנכ"לית החברה מארי בארה מפברואר האחרון כי GM עוד לא קרובה להפחתת עלויות ייצור הסוללה לרמה שתאפשר לרכבים חשמליים להיות רווחים.
כדי לכבוש את השוק GM צריכה לפתח או לרכוש טכנולוגיות שיוסיפו עוד קילומטרים לכל נסיעה ברכב החשמלי, יאריכו את חיי הסוללות, יקטינו את מחיר הייצור ויישמו עוד שורה של יעדים. זה בדיוק התפקיד של וקרט וולקין: למצוא טכנולוגיות שיאפשרו את פריצת הדרך של GM ולהשקיע בהן. היא אמנם בילתה 17 שנים מהקריירה שלה בארה"ב, אבל התפקיד שלה בישראל הוא הרבה מעבר לסקאוטינג של טכנולוגיות מקומיות - מדובר באחריות גלובלית לשרשרת הייצור של הסוללה כולל חומרים, תוכנה, ייצור, ניהול חיי הסוללה, דאטה ואפילו מיחזור.