בנובמבר 2018, שנה אחרי שאינטל רכשה את מובילאיי הישראלית ב-15.3 מיליארד דולר, העתיד היה מבטיח והחברות חלמו יחד על צי מוניות אוטונומיות - Robotaxi - שישוטט ברחבי תל אביב. מאחורי הקלעים החברות הממוזגות כבר חיפשו מי יפרסמו את המיזם המשותף עם ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן ועיריית תל אביב, ואף היתה אפילו התחלה של קריאייטיב.
נעבור 3 שנים קדימה. החיפושים אחר קמפיין ירדו מהפרק כמעט במהירות שבה צצו, ובספטמבר של שנה שעברה, מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר חשף את כוונתה של מובילאיי להתחיל להפעיל שירות של מונית אוטונומית עם פולקסווגן, כשלפי הודעת החברה מאז - תחילת הפרויקט כוונה ל-2022. באפריל השנה החברה ביצעה נסיעת מבחן מתוקשרת בירושלים במשך 40 דקות ובאוגוסט האחרון הודיעה עוד כי הוואן האוטונומי החדש של פולקסווגן הגיע לארץ, ואמור לשמש אותה בפיילוט בתל אביב.
כעת, לקראת ההנפקה ביום רביעי, מובילאיי מצהירה שוב שהתוכניות שלה רציניות: "אנחנו מצפים שהרכב [ה-Robotaxi] יהיה על הכביש עד סוף השנה", נכתב בתשקיף שהוגש ב-30 בספטמבר. מדוע ההתעקשות על הרובוטקסי? משום שזהו נייר הלקמוס לעתיד החברה בתחום האוטונומי, שעוד לא עשה את הפריצה האמיתית.
כעת, לקראת ההנפקה ביום רביעי, מובילאיי מצהירה שוב שהתוכניות שלה רציניות: "אנחנו מצפים שהרכב [ה-Robotaxi] יהיה על הכביש עד סוף השנה", נכתב בתשקיף שהוגש ב-30 בספטמבר
רובוטקסי מגלם את החזון הכמעט-מלא של נהיגה אוטונומית, מה שמכונה "שלב 4" בתעשיה. כיום ישנם כבר ניסויים של מובילאיי ברחבי העולם בטכנולוגיה שמגיעה כמעט לשלב שלוש. למשל, בסין, נהג יכול לציין את כתובת היעד שלו והמכונית תנהג בעצמה עד ליעד. עם זאת הנהג מחוייב בעירנות לאורך הנסיעה כולה ועלול להידרש להגיב ולהתמודד במצבי נהיגה מסוכנים.
לרכב אוטונומי "באמת" כפי שרובוטקסי אמור להיות, יש 3 מגבלות: קשיים טכנולוגיים שהתעשיה כולה מתמודדת עמם; משוכות רגולטוריות (שמשתנות ממדינה למדינה) וכמובן - שאלת הביטוח - על מי נופלת האחריות במקרה של תאונה. כל אלה, מתרגמים את עצמם כמובן לכסף: "כדי שרכבים אוטונומיים יצליחו לעשות סקייל בווליום, אנחנו מאמינים שהעלות (של המערכת האוטונומית ל-Robotaxi, א"ל) צריכה לרדת בצורה משמעותית לכמה אלפי דולרים. היכולת לעשות סקיילינג בעלות נמוכה היא קריטית לאימוץ מסיבי של רכבים אוטונומיים. ה-AV צריך להיות בטוח, אבל גם בתמחור בר השגה כדי שיחידים יאמצו ולא רק מפעילי ציים", נכתב בתשקיף.
במשרד התחבורה ממתינים
ובחזרה לישראל, ולתל אביב. באייטם בדה מארקר מחודש ספטמבר 2021, שבו השיקה מובילאיי את הרובוטקסי, מצוטט המנכ"ל אמנון שעשוע: "הדבר היחיד שמונע להשיק זו הרגולציה". זה היה נכון לשנה שעברה, אך את נושא הרגולציה מובילאיי הצליחה לקדם, חלקית, כשהכנסת העבירה השנה חוק המאפשר הפעלת מוניות אוטונומיות בישראל והפכה למובילה עולמית בתחום. אבל חרף הסרת המשוכה הרגולטורית, הפרויקט נתקע: ל-tech12 נודע כי במשרד התחבורה ממתינים לקבל תוכנית מסודרת בנושא – כזו טרם התקבלה מאף חברה הפועלת בתחום, כולל מובילאיי.
"החברות שמעוניינות להפעיל פיילוט של מוניות אוטונומיות צריכות להגיש תוכנית מסודרת שצריכה לכלול, בין היתר, היכן רוצים להפעיל את השירות, מה היקף הפעילות הנדרש ועוד כמה פרמטרים", אמר ל-tech12 דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה. "כל תוכנית שכזו צריכה לקבל אישור מוועדה במשרד התחבורה ואישור שכזה אמור לקחת בין שבועות לחודשים. עד כה לא הוגשה אף תוכנית להפעלת מוניות אוטונומיות למשרד התחבורה", הוסיף.
משרד התחבורה: "החברות שמעוניינות להפעיל פיילוט של מוניות אוטונומיות צריכות להגיש תוכנית מסודרת. עד כה לא הוגשה אף תוכנית להפעלת מוניות אוטונומיות למשרד התחבורה"
כלומר, חרף ההכרזות של מובילאיי על מוניות אוטונומיות "ב-2022" - התוכניות עבורן טרם הוגשו למשרד התחבורה. לא ברור איך בלוחות הזמנים הללו, הפעלת הפרויקט השנה ריאלית.
גם בעיריית ת"א שאמורים לקחת חלק בפרויקט הרובוטקסי של מובילאיי אומרים כי הם מעודדים "פעילות עתידית", אך לא סיפקו מידע קונקרטי על המוניות הצפויות בעיר. "עיריית תל אביב-יפו מעודדת פיילוט ופעילות עתידית של רכבים אוטונומיים שיתופיים או רבי תפוסה. חברת מובילאיי מובילה מזה כשלוש שנים מהלך של הפעלת מוניות אוטונומיות (ROBOT TAXI) בתחומי העיר ואנו משתפים עמה פעולה", נמסר מדוברות העירייה, שסירבה להגיב לשאלה האם יש תאריך יעד מאושר להתחלת הפרויקט.
אך לא רק לוחות הזמנים השתבשו. מוקדם יותר החודש, נחשף שהחברה הפסיקה ניסוי ברובוטקסי שערכה בניו יורק ב-15 החודשים האחרונים. כך שכל הסימנים מעידים על כך שמוניות אוטונומיות לא צפויות השנה בכבישי תל אביב, ושהניסיון להצמיד סוכריה הישגית להנפקת מובילאיי - שתתקיים בעוד יומיים - עד כה, לא עלה יפה.
במובילאיי סירבו להגיב לידיעה.